Kameran i Desire

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by Mattts, Mar 3, 2010.

1. topgun

topgun Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

head to head with an Olympus SP-565UZ 'prosumer' camera Hittade denna review av Omnia hd'n lite kul för att de jämför med 10mp Olympus SP-565UZ så vi kan få lite jämförande bilder

When the flash is taken off, both night modes work very well, but the Olympus is clearly leading the way, although Samsung's i8910 HD works very well still.

In bright sunlight, the Olympus is better at capturing the deep hues of the sky, but both pick out the sharpness beautifully.

Självklart vinner Olympusen men det ger en indikation på vad bra kamera mobilerna ändå har blivit. Och precis som hallonsoda påpekar, hur ofta konkar man runt på en DSLR? mobilen har man ju alltid med sig.

Därav så är det intressant se mobilkamra utvecklingen och hur bildkvaliten är. För oss som plåtar med mobilen.

Visst de är inte lika bra som en vanlig kompaktkamera än, men "värdelösa" är de definitivt inte ;)

båt i kanal

kamel på zoo

fjäril på ett blad <--- Ruskigt bra bild tycker jag :)

panorama

2. gudas

gudas Youth Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini
    Nej, de är absolut inte värdelösa. Jag ser kameran i en mobiltelefon som mycket viktig komponent i mitt val av telefon.

Men (med Erwing-rösten), de bilder som jämförs i testet är som vanligt bilder i bra ljus eller med blixt. Då kan en bild vid en snabb jämförelse upplevas som likvärdig men så fort du minskar ljusflödet så rent ut sagt suger kameran i Nexus One/Desire och liknande mobilkameror. Sensorn är helt enkelt för liten i kombination med det minimala hålet för ljusinsläpp. Då har vi inte ens berört optiken som är ytterligare en viktig faktor.

Jag kör med fyra (!) kameror hemma. Mobilen, kompakten, systemkameran (och videokameran). Sen är det tillfällena som styr vilken kamera jag använder/har tillgänglig. Bäst bild blir det med systemkameran. Kompakten är väl så kompetent och kan ibland leverera ruggigt bra bilder, min Nexus One är nödkameran. Den ger bilder som är allt annat än bra rent kvalitetsmässigt men eftersom den alltid finns till hands kan det duga för att föreviga oförglömliga händelser som annars aldrig hade fotats. Väl så viktig med andra ord!

3. Simonarvestrand

Simonarvestrand Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är väl kanske väl förstörd av systemkameran tackvare att jag har en rätt så värstingutrustning och fotar enormt mycke där av min skeptism ( kan man säga skeptism? ) .
    Men jag förkastar inte mobilkameran använder den enormt mycke för dokumentering när jag är ute på jobb perfekt att ta ett " hyffsat " foto och mmsa eller maila till en kollega och sen kunna diskutera problemen man dyker på.

4. Huddit

Huddit Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo man använder väl inte mobilkameran till något viktigt, så de flesta är inte så beroende av den. Snarare om man ska fota något kul och skicka till någon.

Av dom fotona som postades här ser det ut som att dom antingen är väldigt lågupplösta, eller - vilket det förmodligen är - har en ganska grov noise reduction. Zoomar ni in på bilden, även de i klart solljus, ser ni att detaljerna är utsmetade, lite tavelaktigt. Inte bra, hoppas det går att stänga av. Förlorar mycket detalj och skärpa, föredrar att ha lite brusigare bilder och kunna fixa det i t.ex. PS senare, för att behålla detaljerna.

5. Simonarvestrand

MINA ENHETER

Det är ju väldigt vanligt på billigare kameror att kameran gör alldeles för mycke med bilden i kameran som noice reduction m.m m.m
    de kommer man nog inte ifrån inte ens en systemkamera i 10 000 kronorsklassen kommer man ifrån de tyvärr. raw är nog det enda att använda då jag fotar ständigt i raw men på en mobil skulle jag nog inte vilja ha de för bilderna blir ju hyffsat stora.

6. Huddit

Huddit Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

What? haha

En systemkamera i 10k klassen kommer du ifrån det ja. Bara att gå in i menyn för jpegs. Även i de flesta kompaktkameror kan du stänga av det manuellt i menyerna. Så jag hoppas att valet finns där, annars är det trist.

7. Simonarvestrand

MINA ENHETER

Det är delvis sant. det går oftast stänga av sånna funktioner ja.
    men en del finns fortfarande kvar. men raw lagrar det som är på sensorn som det är.

Även min Eos 5d gör vissa moddningar med bilden för att skärpa upp m.m om jag inte fotar i raw

8. ravenshield

ravenshield Senior Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra
    Sluta ordbajsa nu.

Någon som har sett nån video eller bilder som visar hur kameran i Desire är?

9. topgun

topgun Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Om kameran är identisk hårdvarumässigt till N1 så blir svaret ja jag har, eftersom jag använder Desire ROM'en just nu ;)

10. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det verkar röra sig om en på något vis annorlunda kamera eftersom kameradrivrutinerna som följer med Desire inte tycks ha fungerat för Nexus One rakt av. Någon som vet säkert?

11. Simonarvestrand

MINA ENHETER

Måste ändå hålla med lite här fast dom inte tycker om att de tjatas :P
    Har om inte jag minns fel 78 mm i diameter på mitt objektiv inte konstigt
    att de släpper in mer ljus och ger bättre bilder

12. topgun

topgun Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det kan förklara varför kamera blixt syncningen verkar vara svår att fixa i så fall. Objekt på nära håll syncar ok och en bit bort helt offsync.

Jag och några andra har rapporterat detta till Paul och han försöker lösa detta. Ett par alpha's tidigare var kamerablixten helt off i alla lägen.

Last edited: Mar 8, 2010
  13. roban09

roban09 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Trillade över en video på Youtube med några bilder tagna med kameran i Desire. Där fanns även två videor som påstås komma från samma telefon.

http://www.youtube.com/watch?v=FFQkMwszOBQ

Tycker videorna ser ganska dåliga ut, tyvärr... Bilderna ser dock fina ut!

14. Perpendicular

Perpendicular Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

15. Will3

Will3 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är inte diametern på objektivet som spelar roll utan förhållandet mellan bländare och brännvid.

16. Simonarvestrand

MINA ENHETER

diameter spelar roll du får ju ett större ljusinsläpp.
    hur förklarar du annars att dom väljer så stor diameter på lite bättre optik?

17. Will3

Will3 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nikon AF-S 50/1,4 G tillexempel som är ett VÄLDIGT ljuskänsligt objektiv har bara 58mm filtergänga.

18. Simonarvestrand

MINA ENHETER

de har du iofs rätt i.borde egentligen avslutat här men påstår ändå att jag har lite rätt.
    har du en längre brännvidd så krävs större glugg.

19. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Med andra ord...

20. Will3

Will3 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Precis^^ 50mm brännvidd med 50mm diameter på bländaren skulle innebära 1:1 i bländare, men såvitt jag vet finns inte sånna^^