Problem: Kan ej synka mot Exchange (Outlook) efter ICS

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Neonhasse, 14 mars 2012.

1. BeO

BeO Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kan meddela att jag har haft problem med synk mot Exchange ända sedan tidigt i höstas, med v2.3.4. Sedan även med 2.3.5 och nu med 4.0.3 så det är definitivt inte Android-versionen som bråkar. Dessutom ingår konfiguration av mobiler för synk mot Exchange som en del av mina arbetsuppgifter på mitt jobb, så jag ser att de andra SGSII-användarna här har precis samma problem till och från.
    HTC HD2 med Win Mobile 6.5, men även HTC Wildfire och HTC Sensation som jag hade inne för test i höstas, fungerar klockrent. Det är bara Samsung som bråkar.

Jag har sett en del trådar på diverse forum där andra användare runt om i världen har precis samma problem, men inte ett enda rakt svar vad det är som ställer till det. Det är något med Samsungs epostklient, så långt verkar man vara överens.

Hur visar sig problemen hos mig då? Först och främst när man ska konfigurera Exchange-kontot. Man lägger in sina uppgifter. När klienten sedan ska verifiera mot servern får man efter en stund en time out och meddelandet att servern inte kunde kontaktas. Man kör retry 10-15 ggr, sedan fungerar det helt plötsligt. Det lustiga är att det är när jag kör via mobil data som det bråkar på detta sättet. Kör jag via Wifi fungerar det direkt. Men tyvärr har jag inte tillgång till Wifi på jobbet så det är ingen lösning.

När klienten väl är konfigurerad får man ofta fördröjningar på synken. Eposten brukar fungera bra efter det schema man lagt upp, men kalendern missar nya uppgifter allt som oftast. Det kan dröja dagar innan en bokning man gjort i Outlook på datorn dyker upp i mobilen.

Samsung har gjort något med epostklienten, och problemet har följt med under flera uppgraderingar. Rootade telefoner med annan image fungerar tydligen alldeles utmärkt, vilket stärker misstankarna om att det är Samsung som ställt till det.

Men hittills har jag inte hört ett ljud från Samsung, varken en bekräftelse på att dom är medvetna om problemet och ännu mindre om någon eventuell fix.

Jag får skicka ett nytt mail till dom :neutral:

2. RoadRunner

RoadRunner Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Problem även här efter uppdatering till ICS. Kan även instämma i felbeskrivningen att det fungerar bättre via Wifi, då är det bara widget som bråkar...

Synd att en så väsentlig del inte ska fungera som det ska, det är trots allt bra att ha mail när man är på vift och sen slukar nallen ström om jag kör Wifi på jobbet med utrustningen där :(

3. Gonjer

Gonjer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tänkte höra vad för version på Exchange ni använder. Märkte att det fungerar med 2010an, när jag testar från en 2003 och en 2007 så blir det anslutningsproblem. Fortsätter felsöka.

4. dr digital

dr digital Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har haft samma problem: mail funkar inte (Anslutningsfel) men kalender och kontakter funkar perfekt. Vi kör Exchange 2003 MEN idag på förmiddagen hoppade mailen igång. Det har hänt tidigare men då bara sporadiskt under kort tid (1 timme eller mindre). nu har det fungerat i flera timmar.

Någon som har samma erfarenhet?

5. percyo

percyo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det märkliga är att min har fungerat bra FRAM TILL IDAG

Kl 10 slutade syncen att fungera... mycket märkligt, nån annan som märkt något speciellt idag?

6. NiLe

NiLe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Vi kör 2003 och har problem med syncen efter ICS uppdateringen, funkar ibland men oftast inte. Det verkar oftast bli problem när det växlar mellan hög och låg belastning. Min har oftast lagt av fredag eftermiddag eller under helgen. Ibland hoppar den igång i början på veckan men tar aldrig hem alla de mail den missat under perioden det inte fungerat. Riktigt rörigt och oanvändbart.

Jag kör K9 mail som kompletering och den fungerar utan anslutningsproblem än så länge...

7. Gonjer

Gonjer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Så man kanske kan ställa in att bara köra på hög eller låg. För problemet är kvar även fast man ställer in på manuell synkning. Jag testade sätta på "Enable unsupported devices" om problemet låg där, men det var ingen skillnad. Skall bli skönt nu i sommar när kunden går över till 2010. Slippa den sketna 2003.

8. Gonjer

Gonjer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Ja delvis liknande problem, ibland funkar det. Och ibland hoppar den över synken för vissa dagar. Och problemet ligger i ICS, då jag testade att lägga över 2.3.6 och då funkar de galant. Måste vara något protokollfel som ligger och stör vid belastning.

9. BeO

BeO Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har nu kört TouchDown epostklient i ca tre veckor, och den fungerar utmärkt.

Vi kör mot Exchange 2003, vilket verkar vara en del av problemet. Har hört från vänner på andra arbetsplatser att SGSII fungerar utmärkt mot Exchange 2010. Sätter mitt hopp till det då vi ska uppgradera under andra halvan av året.

10. NiLe

NiLe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har inte haft några problem med vår exchange2003 efter uppdateringen till I9100XWLPD, däremot hade vi mycket problem med I9100XWLP7 och 2003