Kan inte ansluta på wifi

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av sektledaren, 23 jul 2011.

1. kaazlav

kaazlav Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Du måste komma in i routerns GUI, genom webbläsaren, oftast är det 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 det matar du alltså in i adressfältet i webbläsaren. Username är oftast admin. Och Password är oftast blankt, "admin" eller "password.

Får du inte upp routern i webbläsaren så går du in på startmenyn och sen trycker "kör" Sen skriver du "cmd" och sen i kommandotolken (den svarta rutan) skriver du "ipconfig" Då får du fram en Standard-gateway adress, det är samma adress som du ska skriva in i adressfältet i webbläsaren.

/k

2. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Enda gången jag har haft problem med att ansluta till Wi-fi med en HTC telefon berodde det på störningar på grund av överlappande kanaler. När nätets ägare ändrade kanalen, försvann problemen.

Har ni kollat vilken kanal ni använder samt vilka som används av grannarna? Om grannen använder kanal 1 bör ni undvika 2 och 3.

./Spaderess

3. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Att ansluta till WiFi nät som använder EAP är spännande med en Android. På jobbet hade vi det. Alla som körde iPhone bara anslöt med sitt användarnamn och lösenord och det funkade prima.. Alla som hade Android kom inte in. Oavsett tillverkare eller Android version. Tills vi upptäckte att någon klurig individ lagt upp en app på intranätet som fixade anslutningen så fort man installerat appen. Har ingen aning om vad den appen gjorde men det visar på att Android inte gillar EAP.

Någon mer nätverkskunnig kanske kan förklara varför EAP är krångligare... o_O

4. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo ett företag har ju lite större krav på vad som ansluts och EAP finns då i servrar som kör Radius, man får då även en koll på att den som vill in verkligen tillhör domänen.

MS om det här:
    EAP: Remote Access; Internet Authentication Service (IAS)

--------------------------------------------------------------------

Tillbaka till ämnet så är det fortfarande enkelt att hitta manualen bara man vet exakt modell på en router..... ;)