Kan inte uppdatera appar med wifi

Diskussion i 'Galaxy S24/S24+' startad av fcederberg, 15 sept 2024.

1. Alienfood

Alienfood Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Har samma problem med min Pixel 7 sedan några dagar tillbaka.

Kan uppdatera via mobilt nätverk men ej wifi.
    Har återställt router och telefon, fortfarande samma problem.
    Även youtube strular. Kör några sekunder på videon sen hänger den sig med laddsymbol. Inga problem via mobilt nätverk.

Inget strul med paddorna, laptops och stationära datorn.

Klurre gillar detta.
  2. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    854

MINA ENHETER

Wifi på typ shoppingcenter fungerar att uppdatera Google appar på.

Hej! Nu har jag kollat lite när det gäller internetdelning via telefonen så hittar inte Google Chrome casten med Google Tv internet från telefonen om man inte väljer att bocka för stödja 6e generationens nätverk i telefonens internetdelning inställning. Gör jag det så hittar Chrome casten telefonens nätverk och uppdaterar Chrome castens appar! Måste vara Google igen som tabbat sig med någon uppdatering. Kom en system uppdatering tidigare. Men samma på min telefon dock över wifi så kanske ligger på deras server. Vad vet jag.
    Samsung plattan och Xiaomi tv boxen behöver ej 6e generation nätverk från telefonen för att upptäcka internet delningen men ändå går det ej att uppdatera dom direkt på mitt Bahnhof nätverk men det fungerar att strömma videos hur bra som helst annars.

Last edited: 16 sept 2024
    Kristy gillar detta.
  3. Klurre

Mottagna gillanden:
    854

MINA ENHETER

Ok,men Bahnhof i mitt fall har varit i min router och fixat lite. Men varför går det att streama men inte uppdatera appar? Vad ska ändras specifikt i en router för att Googles appar ska kunna uppdateras utan att inte något annat slutar fungera. Låter som ett delikat problem.
    Ska väl tilläggas att Apple tvn och LGtvns appar går att uppdatera utan problem.

Last edited: 16 sept 2024
  4. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Men som du själv skriver i posten ovan funkar det med wifi från t.ex. shoppingcenter, då är det väl hyfsat säkert att det inte är telefonen.

Problemet med er wifi hemma kan t.ex. vara DNS som av någon anledning blivit "blockad" på t.ex. play store.
    Prova ändra DNS inställningarna i routern (primär och sekundär DNS), använd då googles egen DNS som inte borde vara blockad.
    Deras DNS servers ligger på ip: 8.8.8.8 och 8.8.4.4

@Alienfood@Alienfood skriver att även youtube krånglar, även det är ju en google tjänst.
    Övriga saker som apple och LG-tv uppdatera ju från andra ställen och behöver då inte vara påverkade, samma sak med mobilt nätverk som då använder annan DNS än ert wifi.

Att ändra DNS påverkar inte något annat i uppkopplingen och många gånger är våra leverantörers DNS undermåliga och blir lite då och då blockade på olika ställen, brukar normalt hoppa igång igen efter ett par dagar.
    Jag använder själv aldrig min leverantörs DNS utan kör med googles, finns även andra publika DNS servers som t.ex cloudflare och openDNS.
    public dns servers - Sök på Google

Last edited: 17 sept 2024
    Kristy gillar detta.
  5. Klurre

Mottagna gillanden:
    854

MINA ENHETER

Jag kan inte ändra själv och då måste då Bahnhof ändra och varför har det blivit ändrat? Konstigt.
    Dom på Reddit och en här skriver här att det kan ska vara ipv6..
    Har Google en speciell dns för uppdatering av appar hos min router eftersom allt annat Google fungerar?

Och hur kan Google få (för sig) att blockera mitt och andras dns för att uppdatera deras appar? Mitt YouTube fungerar mm.

6. Alienfood

Alienfood Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Har tyvärr redan försökt ändra DNS. Hade Googles från början och testat Cloudflares. Funkar ändå inte, tyvärr :/

7. Klurre

Mottagna gillanden:
    854

MINA ENHETER

Ok! Då vet man det. Tack!
    Skickade typ en felanmälan igen till Google. Vi kan nog inte göra så mycket mer själva nu.

8. cjb

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Har du en låst router från Bahnhof?
    Brukar aldrig vara bra routers man får med och bara det säger mig att det kan vara något i deras inställningar som helt inte lirar med vissa tjänster.
    Nej det är ingen speciell DNS, DNS = Domain Name System är det som håller rätt på alla domännamn och vilka ip dom är kopplade till, men det används inte bara när du surfar utan även av många tjänster.
    Dels kan dessa servers bli blockade (av misstag) och även fungera dåligt pga andra fel vilket gör att man får problem.

ipv6 vet jag inte om det är, isf är det att du har det och blir något fel där, bättre att köra ipv5 fortfarande eftersom alla har stöd för det.

googles blockering sker automatiskt och oftast felaktigt, därav att det oftast hoppar igång igen efter någon dag.
    Ok och då både primär och sekundär?
    Har du samma leverantör (Bahnhof) som Klurre?

Klurre gillar detta.
  9. Klurre

Mottagna gillanden:
    854

MINA ENHETER

En Icotera Fiber. Används också till våra tv kanaler då med en separat tvbox kopplad till routern med kabel,ip tv kanske? Om den är låst,Tja vet ej men det var dom supporten som var in iden och kollade så allt stod rätt till. Dom skulle ändra något så jag var tvungen att starta om den.
    Felet kvarstår dock.

10. cjb

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Svårt att säga vad det beror på, DNS var som sagt det första jag hade tittat på, men jag håller det för mer troligt att det är nätverket än din telefon.

11. Klurre

Mottagna gillanden:
    854

MINA ENHETER

Ok men chromecasten fungerar inte heller att uppdatera apparna på men att använda apparna går bra.
    Internetdelning från telefonen när det är dags att uppdatera apparna får det bli så länge.
    Äh,lägger ner chromecasten ett tag,nu triggar den inte längre hdr längre efter uppdateringen såg jag när man ska titta på sånt innehåll.
    Fattar inte vad Google håller på med. Blir Apple Tv och Lg tv. Det fungerar.

12. Klurre

Mottagna gillanden:
    854

MINA ENHETER

Ska väl tilläggas att det icke går att ladda ner nya appar till chromecasten på nätverket hemma.

Last edited: 22 sept 2024
  13. trjberg

trjberg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Har Google Play ver 42.7.19-31.
    Har inga problem.

14. ViQxD

ViQxD Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har problem med att uppdatera och nedladdning av vissa appar när S24 är ansluten mot WIFI och 5G med... Har även Bahnhof men kopplar allting mot Deco X50 som är direkt ansluten mot fiberomvandlaren. Aktiverat IPV6 men läste inte heller problemet

Edit: Kan även nämna att rensa Play cache inte hjälpte.

15. Klurre

Mottagna gillanden:
    854

MINA ENHETER

Fungerar fortfarande inte hos mig. Varken att ladda ner Google appar eller uppdatera appar chromecasten eller telefonen. Rensat cache,data Play Store. Fungerar med mobildata.
    Får använda internetdelning så fungerar det.

Har du eller någon annan varit i kontakt med Bahnhof support och påtalat problemet?

16. cjb

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Du som inte kör med Bahnhofs router, har du testat ändra DNS och inte köra med deras automatiska?

Vet att andra testat annan DNS utan resultat men där framgår det inte om dom har Bahnhof som leverantör.

17. Klurre

Mottagna gillanden:
    854

MINA ENHETER

Oops! Vad hände nu? Nu kunde jag ladda ner en app med wifi till telefonen!
    Nu fungerar allt igen!

Last edited: 24 sept 2024
    Kristy gillar detta.
  18. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Har du fått någon system- eller appuppdatering till telefonen, eller någon annan gissning vad som kan ha ändrats?

Du kan ju t.ex. jämföra version på google play nu med vad du hade tidigare.

19. Klurre

Mottagna gillanden:
    854

MINA ENHETER

Kan väl tillägga att även chromecasten fungerade på samma gång i måndags och MI boxen så inte bara telefonen så vet ej vad felet kunde vara.

20. Strige

Strige Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Hur gick det med detta? Någon som har löst det. Jag har samma problem och hittade denna tråden efter en massa googlande. Hittade dock ingen lösning.