Fråga: Kan man ha flera olika bankID som pekar mot olika banker mm?

Diskussion i 'Allmänt' startad av elektronikfreak, 9 apr 2023.

1. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    BankID har inte support för det så det kan han glömma.

tpalsson gillar detta.
  2. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja det är bara ladda ner bankid för varje profil

Döp profil på mobilen
    Privat -> Ett bank id för en viss grej
    Profil 1 -> Ett annat bank id för en annan grej
    Profil 2 -> Ett annat bank id för en annan grej
    Profil 3 -> Ett annat bank id för en annan grej.

Själv har jag 3 olika banker, Swedbank, Nordea, samt handelsbanken ett bankid från varje bank på samma mobiltelefon däremot behöver jag växla profiler för kunna använda dessa. Kan dock inte ha 3 olika bankid samtidigt på profilen Privat.

För bankid appen är bunden till profilen på Android så du kan ha hur många olika bankid för olika ändamål som din telefon tillåter profiler.

Har du 1 bank typ Swedbank som tillåter 2 eller 3 bankid så kan du sätta upp 2 så kan du aktivera olika bankid från samma bank också fast på olika profiler.

Du kan också ha typ ditt bankid på en profil, din frus bankid på en annan profil etc etc. Så länge man splitar dem i profiler på mobilen så kan man sätta upp den hur man vill.

pebe292 och Kristy gillar detta.
  3. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Ett bra tips för att köra BankID på flera profiler. Tyvärr så spelar det mindre roll för autentisering då ditt BankID från Bank 1 kommer gå alldeles utmärkt att använda hos Bank 2.

mattihp, katho och Asawi gillar detta.
  4. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Stämmer förutom att vissa ställen utkräver att bankid är utfärdad från deras eget ställe för få maximal kontroll, Länsförsäkringar är ett ställe vet jag tidigare, där du behöver få det utfärdad från länsförsäkringar för full tillgång.

Vet också att du kan inte utöka ditt bankid hos Swedbank för extra funktioner som lägga till ny betalningsmottagare om bankid inte är utfärdad från Swedbank.

mattihp och Asawi gillar detta.
  5. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Sant. Men banken kan begränsningar där man kräver att man har bankid från just den banken för vissa saker. Till exempel för att lägga upp ny betalningsmottagare. Då kan det vara bra att sprida det så som föreslås.
    Dock tror jag inte att det är aktuellt för trådskaparen som vill stoppa tillträde till institut som inte nödvändigtvis utfärdar egna BankID. OM det är så att en del av den så kallade STORA förmögenheten är knuten till en viss bank med den sortens begränsning är det ju i så fall bara att se till att ha mobilt bankid från en annan bank.

6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Måste varit länge sedan. Jag har haft LF sedan 2018 och de första 3 åren hade jag Bank-ID utfärdat av Handelsbanken och det var inga begränsningar för mig.

MultiMan och Kristy gillar detta.
  7. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag har ingen kunskap om just LF men vad gäller de allra största pengaöverföringarna så kan det ju finnas begränsningar man märker först vid husköp/lägenhetsköp, handpenning för detsamma, bilköp eller liknande. För vissa såna större transaktioner fungerar inte BankID alls har jag för mig, det krävs speciallösningar där bank och mäklare är inblandad (åtminstone hos några banker). Själv fick jag överföra handpenning för lägenhet uppdelat över två dagar, för att det skulle fungera med Mobilt BankID. Jag vet inte om användaren tag kan syfta på någon sådan begränsning?
    Har du gjort någon större överföring, jnsson, och kan bekräfta att ditt Handelsbanken-BankID fungerade hos LF för en sådan överföring?
    Jag skulle ju gissa att LF inte godtar BankID alls för en sådan överföring (om den är tillräckligt stor), snarare än att de kräver ett BankID utfärdat av LF själva.

Kristy gillar detta.
  8. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Det där stämmer inte. Jag har gjort just det, och mitt mobila bank-ID kommer inte från Swedbank.

Det de krävde var att man gjorde en extra kontroll som man kan göra med ett nationellt-ID eller pass som innehåller chip. Efter det så öppnades alla funktioner, inklusive att lägga till nya betalningsmottagare. I banken kallar de det "Aktivera utökad användning av mobilt bank-ID.

Kristy gillar detta.
  9. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Det med LF stämmer inte där jag bor iaf. Är kassör i en förening och kan använda mitt SHB-BankID med full tillgång till alla funktioner i LF-banken.

10. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Mer än 1000 kronor som stående överföring kunde godkännas med Handelsbankens Bank-ID när jag ställde in det under år 2020

11. elektronikfreak

elektronikfreak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Kan ju tillägga att jag dessutom har ett flertal Gmail mailadresser med maxlängd på mina PW som är 99 tecken. Men dessa PWs har jag faktiskt lagrade som vanliga textfiler som i sin tur är mappade och krypterade i VeraCrypt.

Har du aldrig hört talas om Jonas von Essen som är "minnesmästare". :D
    Aftonbladet - Han är mästare i pi – kan 15 000 decimaler utantill

Så det är inte så svårt att "lära sig" ett PW på 64 tecken eller 99 tecken. Det gäller bara att lära sig tekniken som i princip ALLA kan. Det är ingen större skillnad på att lära sig decimaler i pi eller ett långt PW. Tekniken är densamma.

Här är en bild jag köpte av en kille för många år sedan som beskriver olika typer av PWs.

12. elektronikfreak

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Platta 2:
    Övrigt:
    Att dagens elektronik är både bättre och hållbarare än vad gårdagens elektronik var tvekar jag inte en sekund på. Ett mycket bra exempel är väl gårdagens gamla tjockTV som var uppbyggda på elektronrör jämfört med dagens platta skärmar som i princip aldrig går sönder. Ska man ändå nämna en nackdel på dagens elektronik jämfört med gårdagens skulle väl i så fall vara att gårdagens elektronik gick hyfsat lätt att reparera vilket inte går med dagens elektronik.

Men om vi återgår till säkerheten i datorer jämfört med smartphones och surfplattor så är jag lite förvånad över ditt uttalande.

Jag har väldigt lite hållit på med daytrading av aktier men har däremot väldigt många vänner som dagligen sitter mellan klockan 9 och 17 när Stockholms Fondbörs är öppen och köper och säljer aktier via alla olika finansinstitut som är öppna för privatpersoner. Avanza är väl ett ex.
    Det är vanliga småsparare som sitter och köper aktier ena minuten när någon aktie faller kraftigt för att sälja den några minuter, timmar eller dagar senare när den stiger kraftigt. Det finns ju många bilder på dom på nätet där de sitter med 3, 4 eller 5 skärmar och har stenkoll på bokslut, aktiepriset i realtid, prognoser mm och de kör självklart via datorer. Om de sedan kör via operativsystem som MS Windows, Linux eller Mac OS vet jag naturligtvis inte. Men en sak är jag näst intill 100% säker på och det är att de knappast sitter och gör sina investeringar och försäljningar via en smartphone eller surfplatta. Och dessa småsparare borde ju rimligen, liksom du, ha upptäckt hur "osäkert" datorer och vanligt BankID är jämfört med smartphones/surfplattar och mobilt BankID är.

Förstår du hur jag tänker?

Frågan är väl hur de lyckas få över miljontals kronor via ett mobilt BankID dagligen? Därför de knallar ju knappast iväg till banken personligen och gör dessa stora överföringar då många bor långt ute i obygden.

13. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 797
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Det är ju inte specifikt Bank ID på dator vs telefon som är problemet, utan hur program på datorn har mer eller mindre fri tillgång till innehållet på datorn när de väl är installerade. En keylogger kan sno dina lösenord, din disk kan bli krypterad med ransomware osv.

Nightwing, jnsson, Kristy och 1 annan gillar detta.
  14. elektronikfreak

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jo, det förstod jag också men frågan återstår ju trots allt varför i princip alla daytraders som köper och säljer aktier via alla olika investeringssajter på svenska nätet inte har gått över från dator till smartphone/surfplatta? Naturligtvis kan inte du veta svaret men det var bara en fundering från min sida.

Vore intressant att få fram fakta på hur många svenskar med datorer som bevisligen drabbas årligen av dessa angrepp du nämner som jag definitivt INTE misstror. Och frågan gäller väl i princip alla som betalar sina månatliga räkningar via vanligt bankID och dator.

15. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 797
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    För att det är otroligt mycket effektivare att göra faktiskt jobb vid en dator.

För att hålla sig säkra kanske de har en dedikerad dator som de inte använder till annat, installerar inget extra/okänt på den, eller kör något anpassat operativsystem. Finns många sätt.

katho, MultiMan, jnsson och 1 annan gillar detta.
  16. elektronikfreak

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag har ju ett helt gäng med gamla datorer (PC) som jag kan installera vilket OS som helst i dvs MS Win 10 Pro eller Linux. Vore kanske en idé för framtiden att starta med en helt "ren" dator och BARA ha BankID i den och INGENTING annat. Det borde ju rimligen minska risken för de faror du nämner.

Men den stora frågan som den här tråden handlar om tycks bli olöst. Dvs det går inte att installera ett mobilt BankID på en surfplatta (smartphone) som ENBART PEKAR mot en specifik bank och ett specifikt bankkonto. :(

17. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag själv handlar med Avanza, förvisso mindre belopp i sammanhanget, men jag använder appen, jag tycker den är smidig, och har hittills aldrig känt behov av att använda webbsidan. Vet dock inget om de daytraders som du sett på bild, eller vilka belopp de kan handla för.
    Sen är det ju möjligt att dessa aktienissar använder en dators webbläsare för själva handlandet, men samtidigt använder Mobilt BankID på sin telefon för inloggning och signering. De grejerna måste ju inte utföras på samma enhet, det går ju att använda två enheter (dator och telefon) för respektive grej.

Windows var i många år ett hål av säkerhetsproblem. Det kunde räcka att trycka på fel ställe på en webbsida, eller att bara besöka fel webbsida, så fick man något skit i datorn som fick full kontroll över den. Särskilt under 00-talet. Situationen har väl förbättrats en del under 2010-talet, men jag har slutat använda Windows för tio år sedan så jag kan knappt uttala mig. Men principen är fortfarande att en modern telefon med säkerhetsuppdateringar är säkrare än en Windows-dator, där vill jag ge starkt medhåll till ovanstående skribenter.
    Jag vet inte hur ofta BankID på en dator angrips. Sannolikt krävs det ganska stor ansträngning för att kapa ett sånt BankID, av någon tekniskt kunnig, jag tror inte man gör den ansträngningen gentemot kreti och pleti. Sannolikt enklare med klassiska telefonbedrägerier där man lurar offret att mata in sin kod i BankID istället. Hur som helst, BankID på en dator betraktar jag ändå som en "tickande bomb". Vi kan säga med säkerhet att risken att den tekniska lösningen bakom BankID komprometteras är större på en Windows-dator än på en Android-telefon, jag tycker den kunskapen räcker för att göra ett ställningstagande. Risken att det drabbar just dig är kanske låg just nu, men vi vet inte när nästa "Wannacry" kommer (ransomware), kanske har de då bemödat sig att bygga in en komponent som specifikt kapar svenska Bank-ID på fil, per automatik, vem vet.

Kristy, Heleg och pernils94231 gillar detta.
  18. N6290

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Visst, en helt ren installation minskar väl risken något. Men jag tycker knappast det tar bort risken. Den datorn måste ju vara uppkopplad mot Internet, och du kommer ju bevisligen göra en del internetbesök på den datorn. Det skulle kunna räcka när det i framtiden upptäcks en ny stor sårbarhet som ger malware/ransomware hög behörighet i systemet.
    Mjukvara som får de senaste säkerhetsuppdateringarna är ju i mitt tycke det bästa skyddet, i alla fall.

Den säkraste lösningen i ditt fall skulle jag säga är att ha en surfplatta liggande hemma, som du (i princip) bara använder för Mobilt BankID och kanske några andra enklare sysslor. Men där du undviker att installera okända appar osv. Om plattan får säkerhetsuppdateringar och har skärmlås så har du inget att oroa dig för.

BankID som enbart funkar mot en specifik bank finns som sagt inte, det går emot själva idén och uppbyggnaden bakom Mobilt BankID att fragmentera lösningen så, skulle jag säga. Om du gärna vill ha det så bör du nog skicka in det som förslag till banker och Finansiell ID-Teknik AB (företaget bakom BankID). Men är nog ganska osannolikt att de följer förslaget.

Gorgeous, Kristy och Heleg gillar detta.
  19. elektronikfreak

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag kan ju fråga dig som haft Handelsbankens bankdosa (se bild som jag "lånat" från nätet :D ).

Funkar verkligen den här dosan utgiven av Handelsbanken med Handelsbankens inloggningskort som vilket BankID som helst?
    Dvs du kan logga in på vilken bank som helst som du har konto hos, Skatteverket, Transportstyrelsen mm mm mm ???

20. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    215
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Bara för att Android/iOS är mycket säkrare än närmast valfritt desktopoperativ innebär det inte per automatik att Windows/Linux/MacOS är osäkert. Eller rättare sagt, att du är i riskzonen om du använder dessa.

Tvärtom har säkerheten kommit långt. Det finns sen säkerligen flertalet skäl till att de inte köper aktier på mobilen:
    De har mindre skärmar
    Det är "krångligare" att klicka på saker på en mobil
    "Det är så man alltid gjort"
    Osv.

katho och Kristy gillar detta.