Fråga: Kan man ha flera olika bankID som pekar mot olika banker mm?

Diskussion i 'Allmänt' startad av elektronikfreak, 9 apr 2023.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag googlade runt lite, det verkar som att flera banker tagit bort möjligheten att använda BankID på fil helt och hållet, vad gäller inloggning på banken. Istället tillåter de endast inloggning i myndighetstjänster med BankID på fil. Någon bank jag klickade in på erbjöd inte BankID på fil alls längre.

Detta - särskilt att de inte godtar inloggningsmetoden ens för inloggning i den egna banken - är väl det ultimata beviset på att BankID på fil är osäkert.

katho gillar detta.
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vet ej/kommer inte ihåg om jag ens försökt. Jag har för mig att jag använt mobilt bank-ID hela tiden till Skatteverket. Transportstyrelsen har jag inte haft med att göra.

3. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det skulle jag inte tro. Har i och för sig aldrig haft Handelsbanken men bankernas dosor brukar vara till för att logga in på just den banken.
    I och för sig fanns något som hetter "BankID på kort" eller något i den stilen och det är möjligt att det gick att använda på annat än banken.

Edit: Verkar som just denna dosa funkar som det där BankID på kort jag hade ett vagt minne om.

Last edited: 13 apr 2023
    Kristy gillar detta.
  4. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Funkar utmärkt med ex Skatteverket, provade precis, men kräver kabel för att programmet ska hitta dosan.

Kristy gillar detta.
  5. pebe292

pebe292 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco X6 Pro 512

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco X6 Pro 512
    TS låter precis som min mor på 77 år. Hon förstår inte heller det här med bankid på telefon eller dator.
    Om vi återgår till det här med daytraders, jag handlar via Avanza, men jag identifierar mig via bankid på telefon. Jag har inte bankid på datorn så alla identifieringar sker via telefon. Jag kommer inte ihåg varför jag slutade använda det på datorn men har för mig att det var en massa krångel med LF.

Tillbaka till min mor som har Swedbank, där måste man uppdatera bankid på fil var tredje månad, och det måste jag göra till henne, jag bor 30 mil bort... Som tur är så är jag där nere ofta.
    Jag kontaktade Swedbank och klagade på deras korta intervall och de sa att det är för det är sämre säkerhet på datorn och de ska sluta med bankid på fil!
    Precis som sagts tidigare.

Så TS får nog tänka om lite.

6. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Arr de sitter vid datorer betyder inte nödvändigtvis att de identifierar sig med BankID på fil (dator). Jag sitter ofta med dator när jag jobbar med bank-jox. Men idetifierar mig då med mobilt BankID med QR-kod. Utgår ifrån att man kan göra det på t.ex. Avanza också. Även om jag inte har egna erfarenheter.
    Som det har påtalats sitter de inte vid datorer för att det är säkrare utan för att det är bra mycket enklare med stora skärmar etc.

katho och Kristy gillar detta.
  7. pebe292

Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco X6 Pro 512

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco X6 Pro 512
    Så är det.

Asawi gillar detta.
  8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Tar inte Avanza fortfarande typ 3 arbetsdagar med manuell kontroll om man lägger till ett nytt konto för utbetalning?

9. pebe292

Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco X6 Pro 512

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco X6 Pro 512
    Vet ej, jag har inte ändrat de sista 14 åren.

10. QV_

QV_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Det finns tre typer av bankid
    Bankid på kort
    Bankid på fil
    Mobilt bankid

Problemet med dessa är att det är tre olika programmeringar.
    Så bara för att det finns 3 olika system betyder inte att det görs programeringar för att alla systemen skall fungerar över allt.

Om det ena är säkrare eller inte än det andra har jag inte funderat på men de flesta i tråden verkar blanda ihop bankid på fil med bankid på kort.

Förövrigt så är det så pass många ställen som numera bara godkänner mobilt bankid.
    Om det är därför det är säkrare eller om det beror på lata programerare, detta eftersom "alla" har swisch och därmed mobilt bankid låter jag vara osagt.

Men för att få mobilt bankid måste man ha bankid på kort :-) eller besöka banken.
    På fruns bank måste man ha bankid på kort för att höja swisch över 30,000 så helt värdelöst lär det inte vara som det påstås i tråden.

11. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

BankID på kort är antagligen hyfsat säkert, som du säger. Även min bank (SEB) tillåter större belopp med BankID på kort än med vissa andra lösningar. Men tråden handlar ju om BankID på fil, det är vad alla har pratat om mig veterligen - och även trådskaparen såvitt jag kunde bedöma. Sen kan det säkert råda viss begreppsförvirring. Jag själv har använt formuleringen "BankID på datorn" när jag kanske hellre skulle skrivit "BankID på fil" uttryckligen. Man har ju "filen" med inloggningsuppgifter lagrad på datorn (vilket är det som gör den metoden så osäker), så formuleringen är ändå godkänd tycker jag.

Nu vet jag inte vilken bank din fru (och du) har. Men hos SEB räcker det gott och väl med en digipass för att skapa ett Mobilt BankID (bara nödvändigt första gången). BankID på kort är absolut inget krav för att få ut ett Mobilt BankID hos SEB åtminstone.

Själv anser jag BankID på kort vara en förlegad lösning, då den kräver viss hårdvara och (mig veterligen) är knuten till operativsystem som jag inte använt på många år. Jag skulle inte bli ledsen om den tjänsten rationaliserades bort de kommande åren.

Hur som helst, den rådande trådsanningen, att "BankID på fil" är osäkert, är alltjämt rådande. Att bankerna själva inte godtar denna inloggningsmetod ens för att komma åt de egna banktjänsterna, och att flera banker tagit bort metoden helt och hållet, är väl det yttersta beviset på hur osäker inloggningsmetoden är.

Kristy gillar detta.
  12. pebe292

Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco X6 Pro 512

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco X6 Pro 512
    Att folk här verkar blanda ihop bankid på fil med bankid på kort tycker jag inte det finns något i tråden som tyder på.
    Men du kanske blandar ihop bankid på kort med Säkerhetsdosa.

Sedan har du helt fel, man måste inte besöka banken eller ha bankid på kort. Möjligen på din bank, men inte på LF som inte ens har bankid på kort, eller Swedbank.

Sedan att tro att vi går över till säkrare mobilt p.g.a av lata programmerare är ju helt befängt.

Kristy och Asawi gillar detta.
  13. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Samma gäller för Skandiabanken. Finns inget BankID på kort. Aldrig besökt ett av deras fysiska kontor.

Kristy gillar detta.
  14. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    När jag hade Handelsbanken så hade jag en dosa som man kunde använda med och utan kabel.

När man använde den med kabel så slapp man knappa in koder på dosan, det räckte med att logga in på den och sen läsa av koderna (om jag minns rätt) men den gick lika bra att använda utan kabel men då fick man knappa in koder på dosan som visades i webbläsaren, då var man inte beroende av något operativsystem.

15. pebe292

Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco X6 Pro 512

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco X6 Pro 512
    Kabel?

16. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    En USB-kabel, tror det var mini-USB i bankdosans ände!

17. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det stämmer. Finns fortfarande. Min pappa använder en sån då o då
    Handelsbankens Bank-ID dosa går att använda både med och utan kabel och utan kabel spelar det inte någon roll vad för OS man kör med.
    Det stämmer också, mini-USB är det

Kristy gillar detta.
  18. elektronikfreak

elektronikfreak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Mig veterligen finns det bara TRE inloggningsmöjligheter för det som vi diskuterar som vi kallar för BankID.
    • En datafil/mjukvara som vi installerar på våra datorer som här allmänt kallat "bankID på fil". Denna inloggning kräver dels ett maximalt 64 tecken långt password (versaler, gemener, siffror & specialtecken).
    • Bankdosor som det finns många olika varianter av. Handelsbankens bankdosa är INTE personlig utan du kan låna "grannens handelsbanksdosa" och logga in på den. Till Handelsbankens bankdosa ingår ett PERSONLIGT inloggningskort som kräver ett 6-siffrig inloggningskod. Samt bekräftan via 8-siffrigt SMS till mobilen.Till SEBs bankdosa som ÄR PERSONLIG krävs det dels en 4-siffrig inloggning i dosan för att dosan ska starta samt en bekräftan via 8-siffrig inloggning som kommer via ett från början förutbestämt SMS som kommer på mobilen.
    • Mobilt bankID som även det kräver en datafil/mjukvara som installeras på smartphonen/surfplattan.
    Största skillnaden mellan datafilen/mjukvaran som vi installerar på våra datorer och den som installeras på smartphonen/surfplattan är väl enl mig att passwordet på dator kan vara upp till 64 tecken långt (versaler, gemener, siffror & specialtecken) men på smartphonen/surfplatta är det begränsat till 6 siffror.

Samt att den mjukvaran man tar ner till datorn kommer direkt från BANKID men den mjukvaran man tar ner till smartphonen/surfplatta tar man ner via GooglePlay!???
    Samt ur ren säkerhetssynpunkt - datafilen man tar ner från BankID till datorn kan man "hash kontrollera" så att den verkligen överensstämmer med "originalet".

7 Free Hash Checkers to Check the Integrity of Any File

Jag vet inte ens om det går att "hasha" en nedtankad fil i en smartphone/surfplatta men det borde ju rimligen gå eftersom en smartphone/surfplatta är en dator. :)

Jag kritiserar definitivt inte smartphones. De är möjligen det optimala alternativet om man ska skjuta en 8K video åt BBC, FOX News eller ABC eller vill njuta av högupplöst musik i 24 bit 192 kHz FLAC men än idag är batterilivslängden på uppåt 1 månad överlägsen i många 2G/3G gamla mobiler. Som sagt, de gamla mobilerna hade inga foto- och videoegenskaper och inga high end HiFi-egenskaper heller för den delen. Men de var optimala för vanliga telefonsamtal och kortare SMS. :D

Men jag är fortfarande tveksam till säkerheten vad beträffar mobilt bankID att man inte kan "peka" ett specifikt bankID till ett specifikt bankkonto och en specifik bank.
    Vad beträffar bankID "på datafil" till dator och de "bankdosor" till dator som finns idag är jag ju tämligen säker på att de bara "pekar" mot en specifik bank. Dvs jag kan inte logga in ex med Skandiabankens bankID på andra banker som Handelsbanken och SEB och vice versa. Annars skulle ju inte alla de olika bankerna ha OLIKA inloggningssystem i form av inloggning via "fil" resp inloggning via alla olika bankdosor som är specifika för alla olika banker. <3

19. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Stämmer inte. Du kan ha fler siffror. Gissningsvis 64, men har inte kollat.

Kristy gillar detta.
  20. elektronikfreak

elektronikfreak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Om det stämmer att man kan ha lika många siffror i lösenordet på en smartphone/surfplatta dvs 64 tecken (siffror) som man kan ha på bankID på fil i en dator så är jag definitivt villig att ändra min åsikt om mobilt bankID!!! <3