Mig veterligen finns det bara TRE inloggningsmöjligheter för det som vi diskuterar som vi kallar för BankID.
- En datafil/mjukvara som vi installerar på våra datorer som här allmänt kallat "bankID på fil". Denna inloggning kräver dels ett maximalt 64 tecken långt password (versaler, gemener, siffror & specialtecken).
- Bankdosor som det finns många olika varianter av. Handelsbankens bankdosa är INTE personlig utan du kan låna "grannens handelsbanksdosa" och logga in på den. Till Handelsbankens bankdosa ingår ett PERSONLIGT inloggningskort som kräver ett 6-siffrig inloggningskod. Samt bekräftan via 8-siffrigt SMS till mobilen.Till SEBs bankdosa som ÄR PERSONLIG krävs det dels en 4-siffrig inloggning i dosan för att dosan ska starta samt en bekräftan via 8-siffrig inloggning som kommer via ett från början förutbestämt SMS som kommer på mobilen.
- Mobilt bankID som även det kräver en datafil/mjukvara som installeras på smartphonen/surfplattan.
Största skillnaden mellan datafilen/mjukvaran som vi installerar på våra datorer och den som installeras på smartphonen/surfplattan är väl enl mig att passwordet på dator kan vara upp till 64 tecken långt (versaler, gemener, siffror & specialtecken) men på smartphonen/surfplatta är det begränsat till 6 siffror.
Samt att den mjukvaran man tar ner till datorn kommer direkt från BANKID men den mjukvaran man tar ner till smartphonen/surfplatta tar man ner via GooglePlay!???
Samt ur ren säkerhetssynpunkt - datafilen man tar ner från BankID till datorn kan man "hash kontrollera" så att den verkligen överensstämmer med "originalet".
7 Free Hash Checkers to Check the Integrity of Any File
Jag vet inte ens om det går att "hasha" en nedtankad fil i en smartphone/surfplatta men det borde ju rimligen gå eftersom en smartphone/surfplatta är en dator.
Jag kritiserar definitivt inte smartphones. De är möjligen det optimala alternativet om man ska skjuta en 8K video åt BBC, FOX News eller ABC eller vill njuta av högupplöst musik i 24 bit 192 kHz FLAC men än idag är batterilivslängden på uppåt 1 månad överlägsen i många 2G/3G gamla mobiler. Som sagt, de gamla mobilerna hade inga foto- och videoegenskaper och inga high end HiFi-egenskaper heller för den delen. Men de var optimala för vanliga telefonsamtal och kortare SMS.
Men jag är fortfarande tveksam till säkerheten vad beträffar mobilt bankID att man inte kan "peka" ett specifikt bankID till ett specifikt bankkonto och en specifik bank.
Vad beträffar bankID "på datafil" till dator och de "bankdosor" till dator som finns idag är jag ju tämligen säker på att de bara "pekar" mot en specifik bank. Dvs jag kan inte logga in ex med Skandiabankens bankID på andra banker som Handelsbanken och SEB och vice versa. Annars skulle ju inte alla de olika bankerna ha OLIKA inloggningssystem i form av inloggning via "fil" resp inloggning via alla olika bankdosor som är specifika för alla olika banker.

Click to expand...