Kazam - ny mobiltillverkare släpper åtta mobiler

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Skuggvarg, 9 aug 2013.

1. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Qtek hette det. Xperia var byggd av Qtek, det kommer jag ihåg. Men jag kommer inte på några andra nu på rak arm.

Och egen utveckling och outsourcing är inte anledning att släppa en mobil Q3 2013 med fyra kärnor och 512mb ram. vet fan inte om jag ska skratta eller gråta.

Som mfm nämde köper jag mycket hellre en A850 (som jag nu även gjort.)

2. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Nog för att de kan släppa någon enstaka modell med 512 mb ram för att tillfredsställa den stora, grå Svensson-massan (amöban) men utöver det borde det vara spöstraff på att ha så lite minne i en modern mobil. Så hemskt dyrt är inte minnet att de måste spara in på just den biten.

Men du menar väl inte att quad-core skulle vara dåligt?

3. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    2200 / 2 = 1100 vilket den kostar... nej den finns inte på Felgiganten men det går fortfarande utmärkt att jämföra.

Men vill man köpa i Sverige är ju t.ex. den här bättre http://www.expansys.se/acer-liquid-e2-duo-white-249402/

Alla lurar utom en är ju dual-core.

Edit: fast det var visst inte till mig

Last edited: 5 nov 2013
  4. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Det enda positiva jag ser i hela den här grejen är att dom byter skärmen gratis om den går sönder! kompenserar dock inte för resten och dom har säkert någon friskrivningsklausul någonstans.

5. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Men stopp och belägg här nu, du pratade om 5,5-tumsmodellen som hade 512 ram. Jag citerar Mobil.se nu:

"Priserna sträcker sig från 100 euro (motsvarande drygt 900 svenska kronor) för den minsta modellen på 3,5 tum, till 190-200 euro (motsvarande cirka 1 670 - 1 780 svenska kronor) för jätteluren på 5,5 tum."

Således ca 1800 kr för den. I nästa andetag säger du att Lenovo A850 kostar hälften så mycket, vilket isåfall skulle vara 900, men om det alltså var 1100 som gällde så är det inte halva priset. Jag tror att du läst specen för den ena mobilen, men sedan råkat se priset för den 5,5-tumsmodell som hade 1 gig ram, yes?

Nå, då var väl det missförståndet utrett.

Jaja, du KAN jämföra priset på en mobil som säljs genom en svensk återförsäljare med priset på en importmobil men det blir ju ingen rättvis jämförelse, eller hur? För om du vill diskutera import så ska vi inte ens jämföra med Kazam, utan med andra importmobiler. Vill du däremot diskutera Kazams priser så får du göra det i förhållande till vad andra mobiler som säljs hos svenska återförsäljare kostar, och då är Kazams priser rimliga. Vi vet redan att importmobiler kan erbjuda bättre specs för lägre priser men eftersom du hellre importerar så hade inte Kazam varit något alternativ för dig ändå, för du borde förstå redan från början att ingen tillverkare som avser att sälja mobiler via återförsäljare kan konkurrera med det som importmobilerna kan ge dig. Så fortsätt du importera mobiler och var nöjd med det, men vill du klaga så ska du inte jämföra äpplen med päron.

Din jämförelse med Acer Liquid E2 Duo är däremot ett mycket bra exempel på vilka specs man faktiskt kan få på en mobil från en svensk återförsäljare.

Sen handlar inte allt om "Felgiganten" bara för att man talar om att köpa i butik eller hos en svensk återförsäljare.

Last edited: 6 nov 2013
  6. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Oj någon hann med att svara på mitt borttagna meddelande. :-) Men just det ja. Qtek hette ju HTC tidigare. Sedan var det det ju bara dual-core mobilerna som hade 512MB ram. Quad-core mobilen har ju 1GB vilket är helt ok. Inte jättebra. Men helt klart bättre än min lur Xperia V om man ser det så. Men ännu så länge vet vi väldigt lite om lurarna. Finns inga youtubeklipp eller några tester. Så vi får se vad det barkar hän. Kan ju vara helt ok att ha som reservlur om något händer, eller att köpa till sina barn. :-) (om man har några vill säga)

7. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Eh...Xperia V har också 1 gig ram, men jag antar att du syftade på processorn nu? Dock blev det syftningsfel så det verkade som du talade om ram-minnet...

8. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Mm---- möjligen lite trött i bollen. Men korrekt gissat. Med Xperia V kommentaren syftade jag förstås på Kazam luren som har 4 kärnor och 1GB ram i sig är bättre än Xperia V. Så, jepp, syftade just där på processorn.

9. bimmerboy

bimmerboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    Gick inte alls igång på vad jag läst om lurarna :(

10. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Gratulerar, du har just bevisat att du är en frisk och sund människa som har sin mentala hälsa i behåll. ;)

Nä, det fanns verkligen inget att gå igång på vad gällde mobilerna...jag är väldigt besviken. :(

11. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Missförstånden står nog du för isåfall för det var du som sa "Q5,5 ska kosta ca 2200 kr."

Att Q5,5 har upplösningen 480×854 och 512MB RAM har jag tagit från Kazams webbsida, så står det fel där är det ännu ett lågvattenmärke hos det företaget. Det står för övrigt samma hos Swedroids nyhet om Kazam så vi får nog anta att missförstånden inte är mina. Det var en 5"-modell som hade 1GB RAM, inte den med 5,5".

12. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Ja jusste. My bad. Kollade på Trooper modellerna och stirrade in my på ramminnet. I hereby stand corrected. Thunder var ju lite antiklimatisk om man säger så. De kunde väl minst ha kastat in en 720p display.

Om man säger såhär 800x480 på 4.3 tum hade min HTC HD2 redan 2009. Och detta ska trots allt vara deras flaggskepp. Skäms Kazam!

Nejnej, som sagt. Var lite ute och cyklade med specifikationerna. Blandade ihop specsen på trooper 4.5 och thunder 4.5.

Med quadcore är inte dåligt nej. Gissar på att det är MT6582 i de där mobilerna, och det chipsetet är ju hyggligt. En av MediaTeks bästa för tillfället.

13. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Ditt tidigare inlägg:
    "Ganska uselt tycker jag, särskilt som 5,5"-mobilen har Dual core, WVGA (480 x 854) och 512MB RAM. Den lär vara baserad på MT6572 som är för riktigt billiga mobiler. Lenovo A850 är bättre på alla punkter och kostar hälften så mycket."

Missförståndet är helt och hållet ditt. I mitt inlägg som du besvarade angav jag först priset på X5,5 (1800 kr) och fortsatte sedan med att nämna priset på Q5,5 (2200 kr). Av någon anledning fick du då för dig att Q-serien hade 512 ram, vilket du säger att du sett på Kazams hemsida. Vilken tidpunkt såg du den uppgiften? Själv läste jag där strax innan kl 18 igår. Det kan ju ha stått fel tidigare på dagen men isåfall korrigerades det. Eftersom uppgifterna var korrekta kl 18 och både Mobil och Swedroid publicerade sina artiklar efter att mitt inlägg publicerats så kan du knappast påstå att båda dessa artiklar skulle vara felaktiga. I Mobils artikel har det hela tiden stått 1 gig ram på Q-serien, jag läste artikeln precis efter att den blivit publicerad.

Mot bakgrund av detta och det du skrev skulle Lenovo A850 isåfall ha kostat 900 kr men enligt dig kostar den 1100 kr och då måste det ju vara priset på Q5,5 du använt som jämförelse.

Påstår du fortfarande att du har rätt och resten av världen har fel, trots att alla fakta talar emot allt du säger? Bara erkänn att du har läst fel eller missförstått saken, det blir mycket lättare så.

14. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det finns ingen Q5,5 på Kazams hemsida, i Swedroids artikel eller på bilderna från eventet med Kazam! Det finns bara en X5,5 så jag antog att det var den vi diskuterade och inte någon annan 5,5"-telefon som inte finns. Så var inte så kaxig när det är du som skrivit fel.

OK att den 5,5"-mobil som faktiskt finns kostar 1800 kr men det förändrar inte så mycket i sak.

15. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Fullt förståeligt att du tolkade det på det viset, nu förstår jag varför du missförstod mig. Jag gick helt på Mobils uppgift när jag nämnde Q5,5 och det är konstigt att den inte presenteras på hemsidan men uppenbarligen finns den (varför skulle de annars nämna den?).

Jag har dock fortfarande inte skrivit fel någonstans här, isåfall har du läst fel. Bevisa isåfall var det felet finns. Jag har grundat mina inlägg på Mobils uppgifter, så läs gärna deras artikel igen.

Last edited: 6 nov 2013
  16. bimmerboy

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    lägg ner pågar, lite vettiga inlägg hade varit roligare, kasta paj ger INGEN något värdefullt.

17. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Instämmer, jag har bara lite svårt att svälja när folk sitter och ljuger och påstår att jag skrivit saker jag inte skrivit.

18. bimmerboy

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    hehehe men nu är du igång igen ju, gå in i städskrubben och skrik lite, kom sedan tillbaka och skriv givande inlägg, inte såna ointressanta som detta tex :)