Kendo m7 vs Epad - vad ska man välja?

Discussion in 'Övriga tablets' started by danielc.se, Feb 1, 2011.

?

Vilken "platta" ska jag välja

1. Kendo m7

33,3%
  2. Epad

6,7%
  3. En annan

46,7%
  4. Ingen, vad ska du med den till?

13,3%
  1. danielc.se

danielc.se Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Som så många andra nördar har jag fått för mig att jag vill ha en tablet/surfplatta av någon anledning. Men eftersom jag delvis är lite snål och säkert inte kommer att överanvända plattan vill jag såklart skaffa mig en billig sak, men inte värdelös.

Jag har dels fastnat för Experts platta Kendo m7. Den är hyfsat billig, går att köpa i butik och verkar ha bra rommakning och sånt. Att få tillgång till market (och gärna i framtiden 2.2/2.3/3.0!) verkar inte särskilt omöjligt. Nackdelen är att den är på 7", jag gissar att 10" ger mer användningsområden om man redan har en Nexus One.

Den andra jag har kolla på är Epad (som har många fler namn). Den har ju fördelen med sin 10" skärm. Men den verkar vara lite si och så kvalitetsmässigt och kanske även hårdvarumässigt (vet ej jämfört med m7). Och hur det är med rommar och sånt (2.2, 2.3, 3.0) har jag ingen koll på.

Vad tycker ni är bäst att satsa på? Att vänta är såklart alltid ett alternativ, men inget jag är sugen på... ;)
    Tacksam för alla svar!

PS: Min smärtgråns går nog vid 2000 kronor, helst lite under till och med...

2. Nickhe

Nickhe Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hade tagit nån av de nya Paddorna med samsung cpuer de ligger runt 1500kr typ Herotab C8 den är lite under 2000kr och har capacativ skärm :) och android 2.2

3. danielc.se

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Okej, tack för det tipset!
    Funderandet går vidare, jag tror att jag kommer vilja använda plattan till att läsa eböcker, tidningar och liknande. Hur upplever ni som har plattor att det funkar? Är 7" okej för det eller "krävs" 10" för att det ska vara vettigt?

Tack på förhand!

4. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag var inne på expert stormarkad idag. Kendo är dyrare nu... 1499kr. Efter ca 4st omstarter så fick vi tillslut igång den. Säljaren var inte helt nöjd och jag inte alls! Jag han fippla lite och sen direkt från ingenstans så stängde den av sig. Kanske var butikens ex ett måndags ex?

Jag tänker leta vidare...

5. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Som du kanske sett har jag liknande funderingar här.

Anyway... Beroende på hur folk svarar i den tråden, och hur billigt man kan få tag på M7/7ck100 framöver, så har jag även börjat snegla åt Nook Color. Den har en hel del positivt som talar för den, men är förstås lite dyrare...

Några höjdpunkter:
    - 249 dollar (ex moms) på gatan i USA. Säljs i bokaffärer.
    - "Screen has a 169 dpi, compared to 132 for the ipad and normal 6″ e-ink reader of 167."
    - Den är hackad och kör Honeycomb (Android 3.0) nästan felfritt.

Kan nog i stora drag jämföras med en Samsung Galaxy Tab, men till en bråkdel av priset.

danielc.se likes this.
  6. danielc.se

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Det där lät inte hel kul. Men å andra sidan har jag läst flera gånger om personer som köpt Kendon och varit väldigt nöjda.

Ett plus är att kunna köpa plattan i Sverige förresten!

7. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

8. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det testet är publicerat 1e December innan market firmwaren kom och långt innan twk006 kom. Skulle tro att om den testades idag med ny firmware hade betyget blivit bättre. Det är nog inte säkert att demoexet i butik är uppgraderat.

9. plutoorjan

plutoorjan Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

ja, men....

Det man först och främst gnäller på är ju mjukvaran...
    Om du uppgraderar till senaste TWK-006 så kommer den att
    fungera MYCKET bättre!

Kan för övrigt säga att både Kendon och LCK100 fungerar väldigt bra, även om man jämför dom med dyrare plattor, bara man hittar ett exemplar som det inte är hårdvarufgel på...

Visst, min Folio100 är mycket snabbare och har bättre skärm, men om man skulle jämföra "prisvärd" så förlorar den stort mot lilla Kendo. Det man saknar är GPS och Blåtand, men man kan inte få allt för "kaffepengar".

10. danielc.se

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Den har jag läst, men är inte orolig över det. Försöker nog ändå slänga in någon rom eller så om det bli en kendo.

Tack för de svaren, det var tänkvärt!

11. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag skulle köpt den nya 10" ZT-180 med 512 MB ram, just nu. Det är en prisvärd platta med en massa moddare. De nya dyra plattorna är just nu allt för dyra för min smak. Först om något år blir det prisvärt med en finare platta.

12. danielc.se

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Nu lutar det ännu mer år m7. Har hittat en kille som vill sälja sin för 500 kronor. Men han vill inte skicka den till mig eftersom han "inte känner mig och inte litar på mig". Ovanligt med en säljare som tror att han ska bli blåst, jag betalar ju självklart både platta och fraktkostnad innan han skickar. Så all risk att bli lurad borde ju ligga hos mig... :S

13. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Skriv gärna hur du upplever den i sådana fall. Vi går ju i samma funderingar. :)

14. danielc.se

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Självklart. Men jag väntar på att säljaren ska svara på mitt mejl och han är inte direkt snabb på sånt... :(