Kina lur minst 6 tum

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Conny1969, 27 feb 2017.

1. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 991
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Ping @dannejanne@dannejanne han har haft bägge modellerna. Kanske har lite input.

Conny1969 och dannejanne gillar detta.
  2. Conny1969

Conny1969 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Någon som kör Mi Mix och kan komma med för och nackdelar med dem, hur den fungerar att använda på dagarna.

Se mina önskemål ovan vad som är viktigt för mig.med kalender, mail, Maps

Tackar på förhand.

3. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 334
    Telefon:
    9 Pro, X8 Ultra, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag har haft både Mi Max och Mi Mix. Mix ger ju en helt annan upplevelse pga sin byggkvalité. På gott och ont. För den är hal och en fingeravtrycksmagnet vilket Max inte är. Max ligger även bättre i handen och upplevs lite mindre pga att den har kurvade kanter på sidorna där bak. Mix är väldigt rektangulär och är inte ergonomisk på något sätt. Max är lite klen i bygget i jämförelse den känns inte så robust som många andra aluminiumtelefoner. Den känns tunn och böjbar. Knakar gärna lite om den får lite vrid i chassit. Lite lätt fragile om jag får säga så. Tunn aluminium som man lätt kan få att svikta om man trycker lätt på mitten på baksidan. Man känner av den bättre hårdvaran i Mix relativt väl. Allt flyger fram och den är väldigt responsiv samt snabbare. Inte för att Max är slö på något sätt men skillnaden känns en del.

Batteritiden är lite bättre på Max men den är riktigt bra på Mix med. Knappast så man kan lista det som en nackdel ens om man jämför de båda telefonerna egentligen då båda har riktigt bra batteritid. Men större batteri samt strömsnålare processor är till Max fördel.

Kameran måste jag nog säga att den är nog aningen bättre i Max faktiskt. Den är riktigt dålig i Mix egentligen. Inte för att Max har en "bra" kamera jämfört med mycket annat men för sitt pris så får den anses vara bra. Speciellt tycker jag att den hade rätt varma och fina färger på foton generellt. Mix kamera var en stor besvikelse även om man kan få rätt bra foton under rätt förhållanden.

Ljud ut i hörlurar är väldigt bra på Mix. Bättre än på Max. I mina hörlurar så hörde jag ofta interference i bakgrunden när man lyssnade på lite lägre volym. Har läst att andra har nämnt detta också.

iterva, Conny1969 och chraist gillar detta.
  4. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Och batteritiden.

Nog för att Mi Max är bra men den uppfyller ju bara hälften av dina krav...

Conny1969 gillar detta.
  5. Conny1969

Mottagna gillanden:
    2
    mobilapan, tror du att Mixen fungerar med mina krav?

6. Conny1969

Mottagna gillanden:
    2
    tack dannejanne, tror du att jag blir nöjd med mixen, se mina önskemål.

Tack alla för hjälpen :)

7. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Bra kamera har den ju inte men kör du Tele2 eller Telenor så fungerar 4G skapligt bra då band 8 (900 MHz) stöds.

Jag skulle ändå kört på Mate 9 om jag hade dina krav (fast då letar jag inte efter en portabel 3G-dator som kan köra en miljard olika ROMs från XDA heller).

8. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 334
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Band 20 funkar väl inte här i Sverige på någon utav dem. Android 7 finns som custom ROM till Max men inte till Mix. Dock kommer det väl officiellt så småningom. Kameran klassar jag inte ens som OK i mörker. Då är den direkt dålig.

9. Conny1969

Mottagna gillanden:
    2
    Mate 9 har för liten skärm tyvärr ::)

10. Conny1969

Mottagna gillanden:
    2
    Viktigt är som sagt att Google maps, Mail samt kalneder fungerar snabbt då det värsta jag vet är telefoner som laggar.

11. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Nougat har hjälpt Maxens prestanda. Flytet är bättre under RR 5.8.2/7.1.1 än med 5.7.4/6.0.1. Dock har Mixen som sagt en 821 och den benchmarkar ju ungefär 135K eller så i AnTuTu jämfört med ungefär 80-85K för 652 så skillnad finns definitivt.

Jag är väl egentligen svag för 8xx-serien själv men 65x-serien har visat sig imponerande strömsnål och snabb (blir bra om Max 2 får 653).

Föredrar man som jag ren Android (dock inte basic vanilla i Nougat eftersom Xposed saknas) snarare än tillverkargränsnitt är tillgången till ROMar à la Lineage OS, Nitrogen OS och Resurrection Remix en fördel. Jag hade inte köpt en Max om det var givet att MIUI hade varit enda valet.

Med Mix är det just nu (med betoning på just nu eftersom saker ändras hela tiden) MIUI som gäller. Är man införstådd med det är det bara att köra. Är man däremot inte riktigt lika säker på det gränsnittet kommer Maxen in.

Kvalitetsmässigt är jag nöjd med Maxen. Den ger ett solitt intryck (uppfattar inget knakande på mitt exemplar eller tveksamma knappar, samma med exemplar 2). Ur min synvinkel påminner den en del om en HTC One M7 som ger liknande känsla.

Mixen är dock på en annan nivå - det är ren lyx.

När det gäller kameror säger jag som jag brukar: Är mörkerprestanda och zoom viktigt blir det till att skippa mobilkameran helt och skaffa en vettig dedikerad kamera. Mobiler med sina små sensorer och avsaknad av Xenonblixt kommer inte till sin rätt i mörka miljöer. Mobilkameran fungerar bäst i miljöer med goda ljusförhållanden.

Förresten, apropå kraven och vissa uttalanden om att Maxen endast "klarar hälften" - snabb kommentar där (klistrar in från ursprungsinlägget):

Bra batteritid - 4850 mAh i Maxen, SOT 10-13 timmar ungefär
    Bra/hyfsad zom kamera i mörker - Finns ingen optisk zoom, saknar Xenonblixt (föreslår dedikerad kamera för mörker)
    Bra skärm - Maxen har en utmärkt skärm - samma med Mixen
    Snabb - Maxen är snabb (riktigt bra med Nougat), Mixen snabbare (Snapdragon 821 bänkar ungefär 80% högre)
    fingerläsare, snabb - Mycket snabb och exakt läsare (har för mig att det är svenska Fingerprint Technologies som levererar den)
    Android 7.0 - Android 7.1.1 i Maxen redan, kommer till Mixen
    Minneskort minst 128 - Minneskort i Maxen, inget i Mixen
    Intenminne minst 4gb - 4 GB i Max Helium 4/128, upp till 6 GB i Mixen
    IR - Ja, IR-blaster finns i Maxen
    Skall fungera i Sverige på de olika banden - Stödjer HSPA+ överallt och erbjuder tätorts-LTE (däremot saknas vissa band för glesbygds-LTE).

Last edited: 1 mar 2017
    Conny1969 gillar detta.
  12. Conny1969

Mottagna gillanden:
    2
    Mycket siffror till en simpel säljare ;) jag vill bara ha en telefon som har stor skärm och fungerar utan strul.

Är nöjd med min Lennove Moto z på allt utan att skärmen är liten.

Mix eller Max :)

13. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Lite som att jag skulle börja prata om portabla kortvågssändare varje gång någon frågar om mobil med bra mottagning...
    För Telenor/Tele2 är band 8 viktigare än band 20 (vilket Mix har men Max inte har).

14. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Exklusiv, lyxig design och Snapdragon 821 - Mix
    Minneskort, ren Android (ROMar) som MIUI-alternativ - Max

Båda fungerar utmärkt men har olika egenskaper. Prioriterar du design, lyx och unikum tar du Mixen. Vill du ha något med minneskort och tillgång till hyfsat ROM-utbud och valmöjlighet mellan MIUI och Googles Androidvision tar du Maxen.

Ytterligare en variant är - Lyxmobil (Mix) eller bruksmobil (Max)

Det står helt enkelt mellan lyx och flärd (Mix) eller bruks (Max). Olika inriktningar. Känner du att du vill ha lyx är det Mixen som gäller.

Last edited: 1 mar 2017
    Conny1969 gillar detta.
  15. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Du får gärna ta fram en mobil som har en kamera som är BRA i mörker. Alltså där du kan rakt av säga att "ja, mobil X har en kamera som fungerar jättebra i mörker, inga problem alls för sensorn - inget brus eller annat utan den kör på precis som om det är dagsljus med sol". Den mobilen har jag inte stött på. Samma med optisk zoom (ja, Nokia N93 hade 3 ggr optisk zoom med rörlig optik - sedan finns ju då Panasonic Lumix CM1 etc men då talar vi snarare kamera med mobil än mobil med kamera).

Mobiler har begränsningar ifråga om kamera - börjar det ställas krav på mörkerprestanda och liknande är det lämpligt att påtala att det är bättre att sikta på en dedikerad smidig kamera.

Mobilkameror är... mobilkameror och det innebär en del begränsningar. Mörker är en av dessa. Iövrigt tar en mobilkamera helt OK bilder men något mirakel är det inte. Framförallt kommer man inte runt liten sensor och optikbegränsningarna.

16. Conny1969

Mottagna gillanden:
    2
    Tack, får bli en Mix då jag åker till Peking och får denna för 5 800kr :)

17. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 764
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Får något år sedan testade jag din rekommendation och körde en kompaktkamera vid sidan av telefonen. Visst blir bilderna markant bättre på kompaktkameran men det fungerade aldrig i längden eftersom jag sällan kom ihåg att ta med mig kameran. Det var också väldigt bökigt att använda två enheter. Skillnaden i mörkerprestanda mellan olika smartphones är stor, jämför Pixel eller S7 med Xiaomis lurar och det är rejäla skillnader som inte går att bortse ifrån om man fotar mycket.

18. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har kört kamera side-by-side ett antal år nu (DSC-QX10 i mitt fall, den använder mobilskärmen som sökare) och kör på följande vis:

Vardagsfoto - Mobilkameran används (dagsljus). Maxen har en kamera som är helt OK för detta ändamål (i princip samtliga mobiler utom Xperia Z Ultra klarar av vardagsfotografering bra).
    Kvalitetsfoto - QX10 eller annan digitalkamera. Så fort jag vet att jag vill ha högre kvalitet på bilderna (alltså anser att mobilkameran inte är bra nog) använder jag QX10. Detta gäller vid all form av dokumentation och övriga fall där jag prioriterar högre bildkvalitet.

För många år sedan (K750i/N90-tiden 2005) var jag också inriktad på det där med "bästa mobilkameran" och prioriterade då den egenskapen högt men ganska snart insåg jag att andra egenskaper väger högre eftersom jag inte tar bilder 24/7. Större delen av skärmtiden används till andra ändamål och då blir resten av enheten viktig. Nu är ju dessutom kvaliteten på mobilkamerorna avsevärt högre än 2005 när K750i var en av de första modellerna i väst som hade 2 MP och AF tillsammans med N90.

Nu är jag inte på något vis motståndare mot förbättringar av mobilkameran MEN tittar man nyktert på situationen är det bara att fråga sig - är "bättre drivrutiner" värt $300 eller mer i prisskillnad mellan två produkter som har samma Sonysensor t.ex?

Framförallt inte idag när medelmobilen tar helt OK bilder inom sina givna ramar. Det är inte som 2005 där man kunde ta förhållandevis bra bilder med K750i medan vissa andra modeller erbjöd VGA-kamera som dög till MMS. Idag får man som sagt OK bilder med större delen av marknadens mobiler - skillnaderna har jämnats ut, sensorerna blivit standardiserade i hög grad och sådant som ligger i mjukvara kommer att gradvis elimineras genom kamera-API för RAW-format (på så vis kan tredjepartskameror få fram råbilder från sensorn och trimma kvaliteten).

Jag prioriterar kraftfull hårdvara och stor (6,44 tum eller större) skärm, utvecklarstöd etc högre än kamera och LTE. Helst har jag allt i ett men om det av olika skäl inte kan kombineras (helt enkelt därför att det saknas produkter som har alla egenskaper i ett) går hårdvaran först. LTE band X samt kameramjukvara kan inte "kompensera" mindre skärm, låst bootloader, avsaknad av custom ROM, avsaknad av minneskort, liten interndisk och lite RAM.

Sedan kan jag inte motivera mig själv till att "köpa drivrutiner till kameran" för $300-500 när jag vet att samma sensor sitter i de modeller jag kikar på.

19. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Gratulerar till det valet. Priset är bra och du får en ytterst unik enhet. Är det 6/256-konfig - alltså 6 GB RAM och 256 GB lagring du kör på?

Posta gärna en recension när du har den. Ha en trevlig resa också.

20. Conny1969

Mottagna gillanden:
    2
    Japp det är en 6 GB RAM och 256 GB lagring.

Tackar :)

Det kommer jag att göra