Fråga: Knapp i metall eller plast?

Diskussion i 'Google Pixel 3 / Pixel 3 XL' startad av Droid55, 12 feb 2019.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    @Rebecka@Rebecka

    Knappen är helt klart plast och känns annorlunda än volymknapparna, men jag tycker inte att det är något direkt problem, absolut ingen dealbreaker ;-)

    IMG_4574.jpeg
     
    Bakken, Kristy, Droid55 och 1 annan gillar detta.
  2. Manicken

    Manicken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2016
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    28
    I told you so :P
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Annars kan jag inte säga något annat än att @bernard@bernard har helt rätt om byggkvaliteten.

    Pixel 3 i litet format är en helt annan telefon än Pixel 3 XL. Det påminner lite om 5X och 6P där den sistnämnda hade betydligt bättre byggkvalitet. Det var acceptabelt då, eftersom det var stor prisskillnad och Google var öppen med att telefonerna tillverkades av LG och Huawei. Dagens Pixel-serie marknadsförs ju som samma telefon i olika storlekar (som iPhone Xs/Xs Max) men det är verkligen inte samma telefon.

    Pixel 3 känns inte alls obalanserad utan har en bra viktfördelning och ligger perfekt i handen. Materialet känns mycket lyxigare och mer som glas jämfört med min 3 XL som kändes som plast. Skulle kunna ha med färgen att göra eftersom min 3 XL var vit och denna är svart.

    Högtalarna är tydligt bättre på lilla Pixeln och det förvånar mig. Mer fylligt ljud än 3 XL och ett steg närmare ljudbilden i iPhone Xs.

    Skönt att slippa den stora fula notchen från 3 XL. Android är verkligen inte bra anpassat för notch. Tycker att skärmkvaliteten är snäppet bättre också med mer naturliga färger.

    Kameran verkar prestera väldigt likt vad jag kan se.

    Men största skillnaden av allt måste ändå vara skärmresponsen. Pixel 3 XL hade påtaglig touch latency som jag knappt märker alls på lilla Pixeln vilket gör att den känns mycket skönare att skriva på.

    Bra:
    • Bästa always on display just nu. Notifications visas tydligt när de kommer in och inte bara en ikon som ploppar upp som på Samsung. Gillar väderwidgeten
    • "Spelas just nu" är kanon när man är ute och röjer på stan och hör en bra låt
    • Kameran
    • Stereohögtalarna
    • Responsen i systemet. Kombinationen av lågt touch lag och snabbt operativsystem gör att den antagligen är snabbast av alla Androidtelefoner jag testat, inkl Oneplus 6T
    • Bra samtalsljud
    • Formatet. Kul med topp-specar i en liten och lätt telefon
    • Vibrationsmotorn ger bättre kvalitetskänsla än på många andra Androidtelefoner. Önskar bara att vibration var bättre implementerat i operativsystemet
    Mindre bra:
    • Fingeravtrycksläsare är ett väldigt stort steg tillbaka när man vant sig vid Face ID på iOS.
    • Skärmen slocknar fast jag tittar på den.
    • Automatic brightness fungerar dåligt. Ljusstyrkan varierar hela tiden och på ett ryckigt sätt.
    • Saknar de vanliga navigationsknapparna. Tycker att Googles gestures-implementation är märklig.
    • Foton från kamera-appen ser konstiga ut när man tittar på dem i telefonen, men om jag öppnar på min iPhone eller min stationära dator med kalibrerad skärm så ser de kanonbra ut. Det är bara operativsystemet/skärmen i själva telefonen som inte klarar av att visa färgerna korrekt. Troligtvis läser den inte färgprofilerna utan visar bilderna i sRGB fast de är tagna i ett bredare färgomfång (gissning).
    Blev visst en liten liten mini-recension.
     
    spigen, galaxy81, Kristy och 2 andra gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul att du också uppfattade en stor skillnad i skärmrespons @jajo@jajo. Jag tror det är den snabbaste telefonen på den punkten jag testat med Android. Note 9 är rätt hygglig med, men fick inte riktigt samma känsla med den.


    Håller med om att det är väldigt märkligt med två systertelefoner som snarare känns som avlägsna släktingar. Det har dessutom varit samma visa sedan den första Pixel-telefonen. Den mindre och billigare modellen har så här långt varit det bättre bygget.
     
    Droid96 och Kristy gillar detta.
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Sen måste jag slå ett slag för Googles fabric case:

    IMG_4578.jpeg

    Snyggt, men framförallt så skönt i handen! Måste vara ett av mina favoritcase hittills (tillsammans med Apples original silikon för Xs Max)

    Döljer även skillnaden mellan power- och volymknappen.
     
    Droid55 och bernard gillar detta.
  6. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 149
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Fantastiskt case. Jag fick pensionera mitt, det började bli riktigt otäckt efter 9 månader.
    Ska dock testa att handtvätta det, för det är inte slitet, bara skitigt.
     
    bernard och Droid96 gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Den lite skrovliga ytan gör ju att den plockar upp skräp rätt bra märker jag.
     
  8. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Jag gav mitt fabric case en omgång med ytdesinfektion vilket fungerade asbra. Ingen påverkan på färg eller yta.

    varför? fick en rejäl snusfläck på!
     
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Efter en dags användning kan jag konstatera att powerknappen är hårdare att trycka in och har inte samma klickkänsla.

    Känns trög, ungefär som läskkladd.

    Synd på ett i övrigt fint bygge.
     
    Last edited by a moderator: 14 feb 2019
  10. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    737
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Har för mig att Google nämnde att knappen var av keramisk material, om jag inte minns fel
     
  11. Boegas

    Boegas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 5
    Skumt min powerknapp känns som volymknapparna.
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Färg?
     
  13. Boegas

    Boegas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 5
    Svart
     
  14. quitas

    quitas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2017
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Poweknappen på min P3 svart känns typ hård, man får ta i för att trycka typ, men känns clicky
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    De vita är mycket bättre tyvärr.