köp av EU moped.(Kinamärke)

Diskussion i 'Off Topic' startad av eastbound, 16 jul 2013.

1. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Anledningen till att 2-taktare har olja i soppan är för att smörja motorn.
    Således behövs inga oljebyten.

Om det är en automatare kan det finnas variatorolja för växellådan samt bakaxeln.
    Men dessa är i regel underhållsfria. Är den inte det är det långa intervaller.
    Det framgår i instruktionsboken vad för oljor det i så fall ska vara.

Beträffande oljan i soppan så finns det på bensinmacken att köpa.
    Vissa mopeder har separat behållare som själv blandar detta så då ser du bara till
    att fylla på den vid behov.

// A

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Tror jag sätter 4-takt också. Låter som att bokstaven "Ö" är bäst!

"ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖööööööööö"

Du ser dopplereffekten? ;)

Edit, tror nästan att tvåtaktare låter ännu mer som ett nasalt uttalat "E".

"EEEEEEEEEEEEEEEEEeeeeeeeeee"

En hel vetenskap det här. Sen att jag inte har något att göra på jobbet just nu kan väga in lite.

3. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Hur ser en sådan ut och var finns den?

4. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 247

MINA ENHETER

Bra info tack :-)

5. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
  6. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

En tvåtaktare låter som en motorsåg och en fyrtaktare som en gräsklippare. I båda fallen något mindre ättrigt dock då mopeder har bättre ljuddämpning. Det är nog lättaste sättet att skilja dem åt om man inte har djupare kunskap :P

Som tidigare nämnts så brukar alla mopeder ha någon form av olja i transmissionen. Den behöver inte bytas särskilt ofta. Vi pratar kanske vart 3-5:e år om man inte kör väldigt mycket.

Alla bensinmotorer har också tändstift som behöver bytas ibland, men inte heller där talar vi om särskilt ofta. Man kan absolut köra 3 år på samma stift i en moppe om man inte kör väldigt mycket. Motorn tar heller ingen skada av att köra med dåligt tändstift. Det värsta som kan hända är att den blir svårstartad eller helt enkelt stannar om stiftet ger upp helt.

Om det är en fyrtaktare så har du även ett oljebad som smörjer motorn. Detta kan vara bra att byta varje eller i alla fall varannan säsong. Ett bra tips är också att kolla nivån då och då under säsongen. En fyrtakare har också ventiler som är bra att justera emellanåt.

I en tvåtakare ska man istället blanda olja i bensinen för att smörja motorn. Inte sällan har moderna mopeder s.k. separatsmörjning d.v.s. två separata tankar för bensin resp. olja. Mopeden blandar då själv in lagom mängd olja i bensinen innan den sprutas in i motorn.

Vilken olja man ska ha i olika fall står i instruktionsboken, men oljan för tvåtakare brukar kort och gott kallas "tvåtaktsolja" och i princip funkar alla sorter till alla motorer. Oljan för fyrtaktare brukar kallas "motorolja" och finns i lite olika typer så där är det viktigare att kolla i manualen. Detsamma gäller transmissionsoljan.

Inget av ovanstående underhållsmoment är särskit svåra och med hjälp av diverse guider på internet vågar jag påstå att nästan vem som helst kan klara av dem.

Låt mig samtidigt slå ett slag för elcykeln som jag precis startat en tråd om. Den fyller i mångt och mycket samma funktion som en moppe men är billigare i drift och nästan underhållsfri.

Nu ska jag sluta svammla^^