Köp och säljtråden, förslag till förbättringar

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av froid, 8 nov 2013.

?

Ska Swedroid tillåta att man uppdaterar sin egen tråd?

  1. Ja, om förutsättningarna för annonsen ändras.

    9 röst(er)
    37,5%
  2. Nej, alla inlägg som inte är ett direkt svar är en bump.

    15 röst(er)
    62,5%
  1. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Tycker du är så löjlig så det finns inte. Du försöker bara justifiera ditt barnsliga handlande med att skapa en debatt kring det, och får det nästan att låta som att det var moderatorer som gjorde fel och tog bort dina inlägg.

    Du var så tydligt att du bara gick in i tråden för att spela löjlig och lägga ett "bud" för att visa vad du tyckte om det.

    Helt otroligt att det ens diskuteras detta.
     
  2. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Ingen fara förstod att det inte var något med varning men jag tänker att det kan utvecklas till något liknande, bra att diskussionen tas upp : )

    Där har du faktiskt fel. I mina ögon är detta en gratispryl du fått ta del av, som du inte använder, som folk köar för att få, har du då ett vinst-intresse - fine. Jag bjöd ett bud som gör att du inte förlorar något på det. Förstår inte varför du brusar upp.

    Om du tycker det är en löjlig sak att diskutera så förstår jag inte varför du dyker upp i diskussionen = )

    Jag har själv ett WiFog-kort redan men det skulle inte skada med ett till.

    Ha en trevlig kväll!
     
  3. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Därför att du blir upprörd över att dina inlägg blev borttagna mm. Tyckte att jag hade rätt till min sida av saken med.

    Du pajade i princip min K/S tråd. Klart man blir irriterad. Köper inte det med att du la ett bud som jag inte förlorar på och det inte var för att förstöra.

    Du skriver ju t om det själv att jag såg ett vinstintresse i det. Är du så dum att du tror att vinstintresse ligger i ett porto som du värderar det till? Allvarligt talat, svarar inte det på hur du bara gick in för att göra allt annat än lägga ett seriöst bud...

    Var uppenbart och att du försöker bortförklara det här och med att gnälla om att dina inlägg blev borttagna förtydligar bara det. Med dina 1500+ inlägg borde du väl vara införstådd om reglerna i K/S om inte annat också.

    Respektlöst och bara onödigt gjort av dig hela grejen. Du bör nog vara mer glad över att admin/mods här är såpass chill, på andra forum hade du nog med största sannolikhet blivit avstängd ett tag. Synd att dom nästan är såpass lugna här säger jag i detta fallet.

    Hade du haft lite sunt förnuft hade du skapat en tråd eller skrivit i denna tråden t ex istället för att kladda ner min K/S tråd.
     
    Last edited: 10 mar 2014
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag tycker vi ska fokusera på förslag som kan förbättra Köp & Sälj avdelningen på forumet. Ni får jättegärna fortsätta er diskussion i PM om det inte handlar om Topic :)
     
  5. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Uppenbarligen tror tekken att det är vad han gör igenom att paja andras K/S trådar och sen skriva om det här som om det vore förslag som förbättrar forumet.
     
  6. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Det var just att du blev så upprörd och min kommentar blev bortplockad som jag tyckte diskussionen kunde tas upp, som sagt.

    Respektlöst att ge ett bud på internet? Ok. Det är din åsikt. Du tyckte det var ett skambud, du anmälde det som skambud, kommentaren tas bort. Inget mer med det. Det jag försöker få fram är hur vet man när det klassas som skambud och inte. I detta fallet verkar det som att TS avser vad som är skambud och inte. TS bestämmer vilka inlägg som får postas i sin tråd.

    Det var du som blev upprörd, inte jag. Varför skulle jag bry mig, har ju redan ett kort ;)

    Tror inte något forum hade stängt av mig pga en sådan sak.

    Mina posts är irrelevant. Många skrevs i off topic-delen innan den avregistrerades inom postcountsen.

    Tycker du ska tagga ner och fokusera på att få ditt WiFog-kort sålt istället, eller komma med konkreta tips till hur man kan utveckla K/S-delen. För det tycker jag är bra, utveckla ett forum så man trivs och att det fungerar bra.

    I rest my case.
    Mvh
     
  7. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Du dumförklarar dig om du inte tycker att det var ett skambud.

    Som sagt, du pajade min tråd. Klart man blir irriterad. Sen ska du skita fullständigt i om jag är upprörd eller inte och tala inte tala om mig för vad jag ska och inte ska göra.

    Som sagt, du såg vinstvärdet jag såg iom jag la ut det, ändå lägger du ett skambud. För du trodde väl inte att vinstvärde låg i portot? Eller hur tänkte du där?

    Jag undrar om du faktiskt inte är så trög som du försöker uppvisa.

    1. Det står i reglerna att OT och skambud inte hör hemma i K/S.

    2. Du förstår att det finns ett vinstvärde i kortet. Ändå lägger du ett bud som inte ger någon vinst alls för säljaren.

    3. Du blir förundrad varför dina inlägg tas bort och vill ha en förklaring och uppmanar till diskussion.

    4. Jag kommer in till diskussionen. Då ska jag tagga ner och du påstår att du visst inte la något skambud. Men ändå ser du vinstintresset i det? Vet du vad vinst är?

    5. Du vill ha ett bra forum säger du. Varför lägger du bud som du garanterat förstår kommer leda till tjafs?

    6. Nej, det är inte respektlöst att lägga bud på internet. Men det var inte vad du gjorde. Du var beredd att betala frakten/portot för objektet. Det är inte att lägga ett bud. Det vore som om jag lägger ett "bud" till någon som säljer sin Nexus 5 att jag betalar endast portot/frakten.
     
  8. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag tycker att man får buda vad man vill. Vill någon buda 50 kr på en ny telefon får personen göra det. Om säljaren inte gillar budet tackar han snällt nej. Det är faktiskt omöjligt att avgöra vad som är skambud och inte. Även om tanken var god, så fungerar det inte med en regel om något så luddigt och subjektivt som skambud.

    ~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
     
    Gubbar gillar detta.
  9. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Men nu buda han ingenting. Hade han lagt 1kr + frakt. Då hade det varit ett bud. Men att endast säga att man betalar frakten/portot är inte ett bud.

    Jag har då aldrig sett någon ebay/tradera eller annan sida ha som möjlighet att man endast budar frakten/portot. För att det är som sagt inget bud.

    Skulle han göra det hade jag skänkt bort objektet. Då hade det varit en annan sak om jag skulle skänka det. Men det var tydligt markerat med säljes.
     
  10. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Håller med dig, tänkte faktiskt skriva i din tråd att om du nu hade skänkt bort kortet så hade du markerat det med skänkes istället.

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Tar ingen ställning i något annat men det är väl upp till säljaren att värdera varan och själv bestämma vad som är ett skambud eller inte. Så fungerar det överallt.

    Moderatorer kan knappast lastas med att avgöra vad andra personers varor är värda och köparen lägger de bud hen tycker sig vilja veta betala.

    Det är väl inte svårare än så?

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  12. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Självklart, som moderatorer gör vi inte den bedömmningen men i vissa fall, som t.ex. detta kan 0kr anses vara att lägga ribban aningen för lågt. Att dessutom gå in och medvetet förstöra en annan användares annons är inte heller särskillt shysst. Vi föredrar att de som inte lägger seriösa bud helt enkelt håller sig utanför budgivningen.

    Vill också påpeka att vad gäller "skambud" tar vi generellt sätt inte ställning förän säljaren blir upprörd och reagerar. Det är alltid en balansgång man går och människor reagerar olika.
     
  13. Chiftin

    Chiftin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2013
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper
    Galler bump limit aven om nagon annan bumpar traden?

    Tex jag lagger upp en tidsmaskin for forsaljning.

    2 dagars senare bumpar jag.

    Sedan kommer anvandaren Joakim Von Anka och bumpar upp traden med "Bump!, kopte en automatiserad sork fangare av denna anvandaren. Valdigt Trevlig!"

    Raknas det som 2 bumper eller bara 1?
     
  14. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Intressant fråga.

    Rent spontant skulle jag säga att nej det är inte en bump.

    Sen skulle jag misstänka att du har två konton och därför kolla historiken på ipadressen på båda kontona.
    Om det visar sig att du har två konton blir det jobbigt för dig, om det inte är så skulle jag skicka ett PM och fråga ifall du har bett en vän bumpa din tråd.

    Vad du svarar på det är upp till dig :)
     
  15. Chiftin

    Chiftin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2013
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper

    Har kan det ju uppsta lite problematik dock.

    Tror ju ingen anvandare svarar arligt pa den fragan. Och ni har val inget satt att verifiera om anvandaren talar sanning?

    Om ni inte gar igenom meddelanden pa anvandare, men chansen ar ju stor att dom inte fragat sin polare igenom swedroid utan typ har anvant sig av skype eller fragat muntligt.
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Om ja, tas posten bort då?
     
  17. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Posten bör givetvis tas bort, det görs ju också om vi kommer fram till att det är en vänskapsbump även om säljaren inte erkänner det. Vi kan gå tillbaka och kolla historiken för båda användarna och göra en rimlighetsbedömning. Min uppfattning är att om någon gör fel och erkänner det ska behandlas mildare än en som är oärlig. Givetvis finns risk för misstag.

    Bumpningsreglerna är lite otydliga i och med att säljaren kan behöva svara och det är ibland svårt att avgöra vad som är giltigt svar och vad som är dold bump. Kanske det vore bättre om säljaren fick göra max ett inlägg i sin tråd/dag istället. Dvs har han/hon redan svarat en gång får h*n vänta tills nästa dag innan nytt svar på inlägg får göras. Eller en annan variant är att säljaren får göra max 2 (eller annat lämpligt antal) inlägg totalt i tråden.
     
  18. Chiftin

    Chiftin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2013
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper
    Det lattaste ar val att ha kvar 2 bumper max regeln och forbjuda anvandare att bumpa andras annonser med tex "Bump" "rekommenderar" etc.

    Vill dom rekommendera en saljare sa far dom skriva pa saljarens profil som alla andra och det ar dar den potentiella koparen borde kolla.
     
  19. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Ibland är 2 bump regeln helt idiotiskt, om du redan har bumpat 2 gånger och din annons/försäljning är fortfarande aktuell och ingen skriver i din tråd, då är det kört juh.
    Det kan ju knappast vara bra att man skapar en ny tråd igen. Då svämmar forumet över på trådar som är dubbletter.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk 2
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    +1 på den!


    Skickat från min iPhone 5s.