Köpa bil från Tyskland

Diskussion i 'Off Topic' startad av ducken, 25 jul 2013.

1. Polobyxa

Polobyxa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hämtade själv en BMW i Berlin för knappt 2 år sedan, och kunde ärligt talat inte vara nöjdare.

Visst, försäkringspremien är möjligen ett par hundralappar högre per år, men i gengäld har jag nu en bil i min ägo med betydligt högre utrustningsgrad, betydligt bättre skick och betydligt bättre pris än vad motsvarande "svensksålda" betingade vid samma tidpunkt.

Okej, priset kanske inte var såå jättemycket bättre, men "sparade" iaf ungefär 10% jämfört med de som fanns till salu här hemma, och då fick jag en bil med betydligt mer lull-lull och bättre skick än de som var till salu här hemma som jag kollade på.

Så länge du vänder dig till en auktoriserad större handlare i tyskland så är chansen att du blir blåst minimal eftersom de enligt lag är skyldiga att upplysa om bilen varit krockad etc, samt att det är olagligt att skruva mätare i tyskland samt sälja bilar med skruvade mätare.
    I Sverige är det inte olagligt att skruva mätare, men det är olagligt att sälja bilar med skruvade mätare utan att upplysa köparen om detta. Dock är det väldigt svårt att bevisa vem som skruvat en bil här, och det faktumet utnyttjar många oseriösa firmor.
    Om du bara undviker "mindre vimpelhandlare" i Tyskland så är förmodligen chansen större att du åker på en nit här hemma än där nere.

Hoppas det hjälper dig lite på traven. Jag skulle iaf inte tveka en sekund på att åka ner och hämta en bil igen. Det handlar bara om att göra sin research innan man drar.

Kan verkligen rekommendera dig att läsa "Importguiden" som finns på www.autopower.se, samt att kika under delen "Import" på det tillhörande forumet. Finns mycket matnyttigt där.

Lycka Till!