Köpa en android mobil nu?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av EzZn0, 25 maj 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Jodå, det kan de vara...
     
  2. EzZn0

    EzZn0 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är sugen på att köpa en Desire men sen så har ju iPhone 4 släppts och om HTC har varit smarta har de följt vad engadget har skrivit om iPhonen för den läcktes ju ganska tidigt och bara väntar på att släppa något liknande. Jag hoppas att de släpper något liknande snart. Sen så kommer ju Samsung Galaxy S också...
     
  3. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Släpper de en ny topptelefon kommer den säkerligen att presenteras på MWC i februari och släppas några månader sedan. Det finns ingen anledning för HTC att känna sig stressade av Apple, de modeller som HTC har redan är minst lika bra.
     
  4. EzZn0

    EzZn0 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men hur står den sig igentligen mot iPhone 4? Finns det ingen sida där de har jämfört mobilerna? Det känns svårt med att välja mobil vid den här tiden. Jag tycker inte om Samsung och motorola släpper en massa droid mobiler (droid x osv) borta i USA men inte i Sverige!
     
  5. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Motorola släpper inga telefoner i Sverige alls och det är något vi får leva med, för det kommer inte att förändras inom överskådlig tid.

    Jag ser varje androidsläpp som något positivt, oavsett om det sker här eller i andra delar av världen därför att ju fler användare det finns desto större kommer acceptansen att vara och därmed större utbud ev ex appar.

    Gå till youtube och sök efter jon4lakers. Han brukar göra bra jämförelser av olika telefoner, inte nödvändigtvis av deras specs utan hur de verkligen fungerar (ex starta två webbläsare samtidigt för att se vilken som laddar snabbast.) Jag är säker på att han kommer att göra jämförelser mellan iPhone4 och de bästa Androidtelefonerna.
     
  6. EzZn0

    EzZn0 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Det är ju alltid bra när nya android mobiler släpps men när var det senaste gången en värsting-andriod släpptes i Europa? Det måste väl vara Desire som släpptes 9 april eller något sånt. Visst, x10-mini och wildfire har släppts men det är ingen som kan mäta sig med iPhonen. Desiren ser och fungerar bra men något minus är ju skärmen som inte klarar av multi-touch så bra.
     
  7. NickeW

    NickeW Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad är det du är ute efter isf?
    Antar att det handlar om att inte behöva köpa ny telefon varje år och att ha det bästa som finns just nu.

    Tycker hela debatten om vilken telefon som är "bäst" inte nödvändigtvis behöver handla om hårdvara. Även om du skulle ha en telefon med säg 1,5 ghz processor, bättre GPU än Iphone och Galaxy S samt mer ram-minne skulle du knappast märka någon skillnad i Android 2.1 mot t.ex. Desire. Samma med iOS. Du kommer inte märka någon prestanda-skillnad i OSet jämfört med en 3GS.

    Testade själv en kompis Milestone och upplevde att hans tweakande gett honom en jättefin och trevlig upplevelse på alla plan. Den telefonen är mil efter Desire och Nexus One i prestandamätningar, men det märks inte vid vanligt användande... Inte heller i de spel som jag testade. Ytterst lite i internetbrowsande.

    Det är väl snarare så att det är upp till google att hitta ett sätt för användare att kunna uppdatera telefonerna utan inblandning av tillverkare.

    Just detta är väl det som talar mest för Iphone. Under 2 års tid är du GARANTERAD full funktionalitet.
    Faktum är att om man överhuvudtaget väger in livslängd i valet av telefon idag så är Iphone ett klart bättre alternativ.
     
  8. EzZn0

    EzZn0 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det enda som jag tycker är minus med Desiren är ju att skärmen inte har så bra stöd för multi-touch, swedroid hade ju en artikel om just det här problemet.

    Klarar Desiren att spela upp HD-filmer (eller iallafall 720p) och att spela in HD? Eller har jag blandat ihop Desiren med någon annan mobil?
     
  9. NickeW

    NickeW Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte hur det är på Desire... Men Samsung Galaxy S har allt det där. Bra multitouch och HD inspelning samt playback av bl.a. mkv. :)
     
  10. EzZn0

    EzZn0 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men nu är det så att Samsung är ju inte kända för att göra bra mobiler. Mobilerna är kick-ass på pappret men när det väl kommer till kritan så är de dåliga.


    EDIT: Det som stoppar mig från att köpa en Desire nu är att skärmen inte har så bra stöd för multi-touch. Men kan man i en snar framtid byta skrämen och få den att fungera bra med multi-touch? Ett annat är om 2.2 kommer till Desiren eller inte. Jag får väl vänta tills den 23e och se..
     
    Last edited: 20 jun 2010
  11. Bubble

    Bubble Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta med att välja Android nalle är inte lätt.

    Jag letar efter en telefon som kommer att fungera i 18-24 månader (Förlänger tele2 abonnemang).

    Jag vill ha en telefon som kommer att först och främst uppgraderas till 2.2, men gärna minst 2 uppdateringar till av android under den nämnda perioden.

    Det ska vara en lur som jag kan ringa och smsa med. Vilket verkar förvåna de försäljare jag talat med. Att kunna läsa aftonbladet och uppdatera Facebook verkar vara det enda de själva använder telefonen till i alla fall om man lyssnar på vad de säger. Det vill säga att det ska vara bra kvalitet på det ljud luren ger i från sig, både när jag talar och det jag tar emot.

    Mera att tänka på är minnet på telefonen, ram, rom och externt.
    Här är det inte lätt för vissa tillverkare anger bara att den har t:ex rom minne,
    men säger inte hur mycket.
    Och man tänker "ju mer desto bättre" borde det ju bli bra. Men svårt när man inte kan jämföra. När 2.2 blir allmänt på telefonerna kommer det interna minnet inte vara lika viktigt, då du då kommer att kunna köra appar på det externa. Men misstänker att då blir det viktig med vilken klass du använder på det externa (6 eller 10).

    Skärmen är ju ett aber i sig. TFT eller AMOLED antar att här får priset avgöra.
    För hur man än ser på det är en amoled bättre, eller?
    För kommer jag att märka att jag kör en TFT skärm om jag aldrig har tittat på en amoled skärm. Är amoled så mycket bättre? Jag vet inte.
    Under skärm får ju storleken komma. 4 tum gisses var hittar jag fickan den går ner i. Kan se mig själv sätta mig på parkbänken och glömmer att jag har den i backficka för det är den enda ficka den får plats i. Med knäckt skärm som resultat.
    Lutar mera åt en 3,5 -3,7 tums skärm fortfarande stor men inte otympligt stor. Vi har ju lilla X10 mini men den är för liten.
    Hur känsliga är skärmarna ska jag ha en plast skärm eller glas. Ops glas nu kom vi in på ny teknik igen = dyrt. Så det blir plast med en ful bubblig skyddsplats utan på, för inte fan kommer du ihåg att du hade nycklarna i fickan när du stoppar ner nallen.

    Det är fint att peka säger Samsung, men hur väl fungerar det? Köper en nalle och binder mig för 18 månader och upptäcker efter 2-3 veckor att mobben ligger nedanför väggen i X antal bitar för att den råkade hamna där i ren frustration.

    Sen har vi detta med kvalité. Om man läser forumet verkar det som att man måste ha lite matjord i fickorna för att få en nalle som inte ger upp efter bara några dagar (DOA). Eller att efter någon månads användande börjar mobilen ge från sig små trötthetstecken eller rättare sagt bli sliten. Kan vara att wifi börjar uppträda konstigt eller att den rent allmänt har fått en fis på tvären.

    Detta med val av nalle får mig att tänka på en blinde date, Bästa kompisens fru/flickvän anser att du inte kan vara singel längre. Talar om för dig att hon vet precis en tjej som kommer att passa. Är kompisen tjej en 10 poängare kan du ge dig fan på att blinde daten väger 200 kg och ser ut som ett ut-skitet dass utan personlighet. Eller är en puma med attityd problem som inte skulle kunna tänka sig bo på landet för att det luktar för illa.

    Verkar som om min "gamla" w810 får hänga med ett tag till.
     
  12. EzZn0

    EzZn0 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag undrar om det verkligen är värt att köpa en Desire nu när ajfåån 4 och Galaxy S har släppt med sjuk bra skärmar och bra stöd för multi-touch. Har kollat på bilder tagna med ajfåån och jag kan knappt tro mina ögon att den kan ta så bra kort(kanske för att jag hade en w580i men men...) Finns det någon jämförelse mellan kort tagna med Desiren och ajfåånen? Jag emailade HTC support och de sa att HTC arbetar på flertalet mobiler just nu. Får hoppas att de inte släpper några budget mobiler utan några som slår ajfåån på fingrarna eller är som Desire men snäppet vassare
     
  13. Ewr

    Ewr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    Desire e ju 1000kr (minst) billigare....
     
  14. EzZn0

    EzZn0 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det vet jag men om jag skulle diskutera så så skulle jag ju köpa legend eller någon annan mobil. De där 1000kr är kanske en bra investering. Jag har ännu inte bestämt mig.

    Känns jobbigt med beslutångest! :ehm:
     
  15. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Jag hade fortfarande köpt Desire över iPhone, utan att tveka.
     
  16. EzZn0

    EzZn0 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja men problemet med Desiren är ju skärmen. Något som iPhone slår Desiren på fingrarna med. Om Desire hade en bra skärm så hade jag skrivit från min Desire med tapatalk nu. Ju mer jag läser om HTC sense och android ju mer vill jag ha en. Men vi i Europa missar några riktigt sköna mobiler som Evo 4g och Droid X osv osv. Det känns som om det släpps många mobiler i USA men inga i Europa.
     
  17. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det känns som att du inte är nöjd med någon av de telefoner som finns att köpa nu. Så frågan är vad ska du köpa? Jag skulle aldrig köpa en iphone 4 efter att ha sett hur dåligt de ha byggt antennen. Det viktigaste är ju att man kan ringa på sin telefon. Sedan verkar du hänga upp dig på hur bra MT skärmen har.
     
  18. EzZn0

    EzZn0 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vet att jag hakar upp mig på skärmen men det är ju det som är det viktigaste på en touch mobil att den har en bra skärm. Klarar skärmen att spela upp 720p filmer?

    Ett annat problem är att kameran kan filma 720p men det är ett mjukvaruskydd som gör att man inte kan det, varför? Eller var det bara till kameran till nexus one?

    Om man köper en mobil för runt 4500 så vill man ju att det ska fungera bra. Jag vill ju inte att HTC ska släppa en skitbra mobil nästa år i februari för 4500 och där sitter jag med en mobil som jämfört med den nya är skit.

    Men vi får se, om 2.2 kommer till desire och HTC släpper ingen ny mobil snart så får det bli en desire på vinst och förlust.

    EDIT: Lite goa nyheter hoppas jag!

    http://androidcommunity.com/htc-for...ft-lcd-from-amoled-due-to-shortages-20100625/

    "This is forcing HTC and Google to replace the displays in future HTC Desire and HTC Incredible handsets, due to the short supply. But, the big question is: what is Super TFT LCD? Well, you’ve actually heard of it before, because it has a nickname that’s come up recently in the news (after the announcement of a certain tablet). Super TFT LCD’s nickname is IPS. Which, yes, became “famous” thanks to Apple’s iPad tablet. It provides a wide viewing angle, and provides very clear images — even if the colors aren’t as “distinguished” when compared to an AMOLED display."

    Om Desire får ny skärm i Sverige och få bra stöd för multi-touch och allt så kommer jag köpa den på en gång.
     
    Last edited: 26 jun 2010
  19. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Desire får 2.2 det är bekräftat. Jag kan också lova dig att det kommer finnas massor av ny snygga och starka mobiler redan till höst. Jag har hört att det ska komma runt 50 st nya Android mobiler FÖRE Jul i år. HTC kommer säkert med 2-3 st skulle jag tro. Så om ett år från nu är det helt garanterat att din telefon kommer att vara kass.:scared:
     
  20. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Det verkar finnas många som verkligen letar efter en anledning att köpa Apple. Om [valfri android] slår iPhone på 99 punkter av 100 så hänger de upp sig på den där 100:e punkten och slår fast de därför måste ha iPhone.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.