Köpa en android mobil nu?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av EzZn0, 25 maj 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. EzZn0

    EzZn0 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är inte så att jag är någon mactaliban eller något sånt. Det här är första gången jag kommer köpa en smartphone.

    Jag vet att Desiren och iP4 är ungefär lika hårdvarumässigt. Jag vet att apple store är låst och det finns många restriktioner. Jag vet att android är mer öppet. Jag vet att sense funkar bättre än iOS 4 (min egen åsikt). Jag vet att jag inte kommer att bli besviken när jag köper en Desire.

    Men nu är det ju så mobilen som jag kommer köpa kommer att kosta runt 4000kr minst, och då vill man ju inte att det kommer en som är mycket bättre än den man har och kostar lika mycket. Det lutar mer åt att jag ska köpa en android men jag har inte bestämt mig för vilken mobil än. Kameran spelar inte så stor roll men en kamera som är likvärdig x10 eller något sånt hade varit schysst. Multi-touch hade också varit det. Skärmen måste vara ok för om skärmen är bra och jag blir inte trött när jag läser tex e-böcker så slipper jag ju köpa en e-bok läsare och då sparar jag runt 2000kr. Att den kan klara HD-filmer är också en viktig del.
     
  2. Walle1991

    Walle1991 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Samma här... *-*' Kan snart inte vänta längre. Att man måste vara miljonär för att kunna ha en modern mobil :money: :mad:
     
  3. DigiMan

    DigiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    626
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Samsung Galaxy S
    Specar lika eller bättre än iPhone 4...
    Bästa skärmen jag sett alla kategorier..
    Kameran är riktigt bra fast den saknar blixt, lågbrusig med högt ISO...har inte testat video än..
     
  4. EzZn0

    EzZn0 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet där är att det inte är HTC. Samsung gör inte så bra mjukvara.
     
  5. Leogbg

    Leogbg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så här resonerar jag.

    1. X10 Mini kostar 2800 kr och tar lika bra stillbilder som stora X10.

    2. Skulle aldrig köpa en iPhone idag då den saknar verklig multitasking. Det går till exempel att lyssna på musik och surfa samtidigt men inte att låta program köra i bakgrunden som Skype. De saknar också widgets.

    4. HTC och Samsung gör bra lurar men det är skräp kameror i dem om man jämför med Sony Ericsson och Nokia.

    5. Köp en billig lur idag och vänta ett år på att köpa en värstingmodell. Marknaden är inte tillräckligt mogen idag. Froyo & Gingerbread är på väg in och Nokia N8 har en fantastisk kamera. Nästa år blir Android året med stort A.
     
  6. EzZn0

    EzZn0 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vilken billig mobil skulle du rekommendera? HTC Hero? HTC wildfire? Jag tror nog att jag ska vänta ett tag till innan jag köper en värstingmobil.


    EDIT: Det blir nog en HTC Hero. Men den har ju bara 1.5 så jag undrar vilken rom jag ska använda? Jag vill att den fortfarande ska ha allt som HTC har, HTC sense, friendstrema osv osv.

    Den ska vara snabb och jag vill att det inte ska finnas några buggar och att allt ska fungera perfekt eller att det går att fixa det enkelt.
     
    Last edited: 28 jun 2010
  7. Axer

    Axer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skillnad mellan Legend och hero är ju att Legend kommer få 2.2 (Froyo) vilket troligen inte hero kommer... Hero får ju 2.1 men troligen inte 2.2. Legend har aliminium Chassi så om du tappar den går det inte sönder lika lätt (men får lättare bucklor) och det bidrar till extrem kvalité känsla! Legend är snabbare och har ingen styrkula (kan komma damm under den...) Sen är ju Hero lite billigare dock...
     
  8. Flagellant

    Flagellant Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag sitter i dagsläget på en iphone men har av olika skäl tröttnat på den och känner mig inte speciellt attraherad av ip4 heller. Är ute efter en billig Andoid istället. Det enda egentliga kravet är att den garanterat MÅSTE ha/få 2.2: Jag orkar inte roota och ha mig och jag vill kunna använda den som modem.

    De billiga nallarna som går att få tag på i Sverige idag eller inom snar framtid är om jag förstått saken rätt Wildfire, Galaxy Spica och X10 Mini. Finns det säkra, officiella besked om 2.2 för någon av dessa? Och vilken av dem har bäst kamera?
     
  9. Ewr

    Ewr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    Nej, Spica ryckta de lite om att den ska få och inte ska få..
    X10 mini har 1.6 o ska få 2.1 i höst...
    Wildfire är nog den som ligger bäst till att få 2.2, vet dock inte om de e sagt något officiellt.
     
  10. EzZn0

    EzZn0 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men nu är det ju så att Legend kostar runt 4000kr och Hero runt 3000kr. Sen så måste jag ju köpa till minneskort och allt. Jag kan ju också överklocka heron till 690mhz eller något sånt som är 90 mhz snabbare än Legend. Sen så är det nog inte så bra om jag köper en mobil för 4000kr när jag nu sparar till en som kanske kostar 4500kr när den lanseras. Hoppas att någon bra mobil kommer att presenteras av HTC i februari eller något sånt.
     
    Last edited: 30 jun 2010
  11. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Det ligger android 2.1 i Galaxy:n som är "gjord" av HTC nu har du ingenting att klaga på :)
     
  12. Sper

    Sper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Iphone skulle jag säga är bättre köp om man gillar att spela mycke och vill ha de relativt lätt för sig. Den har SVT Plat och TV4 play som är bra. Den har oxå program där man streama film från datorn till telefon med riktigt bra kvalite. De har inte android ännu. ORB suger i jämförelse

    Android Har inte värst mycke bra spel och min Desire har dålig prestana i spel jämfört med 3gs. Vet inte om de ändras med froyo. När froyo kommer så kommer flash för min del vara riktigt bra då jag kolla mycke på Videos på webbsidor som inte gå via youtube. Android är lite mer att pilla med innan de funka bra medans iphone funkar klockrent direkt, Men Android så får man de precis som man vill ha! Widgets är riktigt bra!

    Sen är de ju priset. Iphone kostar några slantar men de gör en Android om man köper ett 32g minne till.

    Desire eller Samsung galaxy S, Har aldrig gillat samsung men denna verka riktigt bra. Men hur de är med mjukvaran osv vet jag inte. Där får man chansa :)
     
  13. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Android är skapat av Google och Samsung har lagt till ett eget gränssnitt och egna applikationer. HTC har inte gjort något med Galaxy S.
     
  14. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    det jag försökt komma fram till men är ny i android "världen" :P

    men den kör trots allt 2.1 :)
     
  15. EzZn0

    EzZn0 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    2.1 är ju ingen kvalitéstämpel på hur mobil är. Det är som att om android 2.1 fanns på 3310 så skulle den lätt slå xperia 10 bara för att den har 1.6 och inte 2.1

    Jag har tänkt att köpa en mobil från blocket/tradera för som ny så kostar heron 3000kr vilket som jag tycker är lite väl mycket. Jag vill ju inte att det ska vara några repor på den så hur gör jag för att få en bra mobil men också tjäna några slantar när jag handlar över internet med en privat person?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.