Köpa Galaxy tab 10.1 från USA?

Diskussion i 'Samsung' startad av fepposaurus, 17 jun 2011.

1. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Är det så stor skillnad på att beställa från USA prismässigt då?
    (Har inte följt med i tråden så ber om ursäkt om det redag tagits upp).

Om man räknar in att man ev får betala frakt till USA vid problem med

2. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jag förutsätter att GTn håller, och skulle jag behöva åberopa garantin så kan jag skicka den framåt och tillbaka rätt många gånger innan förtjänsten av att köpa den i USA har försvunnit.

3. kpeder

kpeder Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hur värderar man tiden som den är borta? Det lär ju inte gå fortare att få den fixad i USA med tanke på deras tullkontroll.

4. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Det är väl högst personligt hur man värderar tiden. Jag har ingen affärsrörelse som går under om jag blir utan den i några veckor, alltså så är det ingen ekonomisk förlust. Men om man skulle må dåligt över att inte ha plattan hemma bör man väl avstå från att köpa den utanför Sverige.
    Å andra sidan, skyller din svenskköpta platta haverera efter några månader får du kanske inte en ny platta i handen, då får du skicka in den och vänta i några veckor ändå.

Jag tror inte att det är deras tullkontroll som tar tid, det är snarare transporten.

Jag säger inte att det här rätt för alla, men för mig passade det som handen i handsken!

Bestäm själv!

5. dhanjel

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Tips på var ni köper den och vad ni landat på för slutpris med frakt och tull?

6. Caze

Caze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Köpte min 32GB wifi från Amazon Warehouse Deals för 569$ via Shipito. Slapp betala tull så slutpriset hamnade på omkring 4000kr om jag inte minns helt fel.

7. hubbabubba

hubbabubba Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Amazon, med fri frakt inom US, tar 500 resp 600 USD för 16 resp 32 GB. Med en dollarkurs på 6,50 så blir det ca 3250 resp 3900 :-
    Med tanke på att en 16GB i Sverige landar på ca 4500:- så verkar priserna i USA helt OK. Lutar helt klart åt en 32:a.
    Ovanstående förutsätter då att man kan beställa den till en amerikansk adress (bekant eller liknande), all frakt till Sverige tillkommer men där kommer resande släktingar in :)

8. dhanjel

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Precis, man tjänar nog på det om man kan få över den "manuellt" så att säga. Men räkna med frakt, tull, moms, tullavgifter så är nog inte vinsten så stor.

9. huffe

huffe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Köpte en 32 gb och fick betala nån hundring ller två mindre än vad den svenska modellen kostar, visserligen dubbelt med lagringsutrymme men å andra sidan inget 3g. Jag beställde från amazon.com och skeppade med borderlinx.com vilka tar ut en avgift som täcker tull moms och frakt.

Skulle jag köpa platta idag skulle det utan tvekan bli en ifrån Sverige. Prisskillnaden är helt enkelt för liten, även om man struntar i moms och grejer, för att jag skulle tycka det vara värt besväret om nåt blir fel. OK om du ofta reser till USA eller liknande men inte annars. Anledningen att jag importerade var pga mitt dåliga tålamod, orkade inte vänta till Sverigesläppet helt enkelt.

Mvh
    Huffe

10. lebear

lebear Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Jag funderar på att köpa från den här brittiska säljaren:

NEW SAMSUNG GALAXY TAB 16GB 10.1 TABLET WHITE ~10.1" | eBay

Någon som vågat sig på det? De säljer ju ex som varit defekta och sedan reparerats (på ett eller annat sätt), men om de är som utlovat i nyskick är det ju väldigt bra priset. Man kanske t o m löper mindre risk att råka ut för en defekt skärm, eftersom felen redan åtgärdats.

Vad jag förstår säljs enbart US-versioner, så det kan vara så att man får en amerikansk nätsladd, och ibland kan vissa tillbehör saknas.

Viktigast är förstås garantin, och oftast gäller väl inte amerikansk garanti i Europa och v.v., men säljaren säger ju sig lämna 1 års garanti själv. Vidare har de ju väldigt bra säljarbetyg.

Vad tror ni erfarna nätshoppare? :)

11. dhanjel

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Att den är lagat / öppnad borde ju minska risken för tex en dålig skärm.
    US-nätsladdar och sånt är inget att bekymra sig över, finns adaptrar på dealextreme.com för 1$ inkl frakt.

12. Impa

Impa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en import från usa som fungerat klockrent, men nu när jag uppdaterade den, hittar den inte wifi hemma. Kan man installera europeiska/svenska drivrutiner för att göra att det funkar, ska man roota eller vad det heter? behöver hjälp så jag kan använda taben igen.