Köpa laptop, vad är bra nuförtiden?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Marooned, 7 sept 2013.

1. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 740
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Prisjakt verkar strula lite, igår när jag satt och kolla på lite olika saker hittade jag heller inget men efter några försök så gick de.

Du kan ju slänga in en SSD i efterhand i datorn då blir du inte så begränsad. Dom flesta laptops har extra plats eller så plockar du ur HDD bara

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4

2. Phil

Phil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Lånar tråden lite istället för att starta ny, vi verkar vara i samma sits. Letar ny laptop och har kommit fram till några kriterier.

Märke: Asus, den allmänna åsikten verkar vara att de är prisvärda och det märke som har minst problem med hårdvaran förutom Apple.
    Processor: Intel Core I5/I7 Haswell, främst på grund av den mycket lägre energiförbrukningen jämfört med Ivy Bridge.
    Grafik: Diskret grafikkort, datorn måste kunna driva ett modernt CAD-program (och gärna BF4 om några månader oxå :D)
    Skärm: 13"-15", datorn ska vara minst släpbar.
    Tangentbord: Jag skriver mycket, därför måste tangentbordet vara bra.
    Budget: <=10 000:-

Med alla kriterier sammantagna finns det i princip bara två alternativ just nu:
    Asus N550JV-CN157H och
    Asus VivoBook S551LB-CJ104H

Det jag funderar på mest just nu är priserna på Haswell-processorer, kommer priserna sjunka mycket den närmaste tiden? Och finns det kanske något annat mer prisvärt märke med samma kvalitet?
    Sänk gärna mina argument, jag vill ju helst köpa en billigare dator om det är möjligt!

3. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har en Asus och sambon har en Samsung. Båda sk ultrabooks. Är nöjd med båda måste jag säga. Samsungen är nog snäppet snyggare. För övrigt har väl Asus MINDRE problem än Apple?

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

4. Phil

Phil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kan vara så, verkar vara Asus man ska ha enligt de flesta. :cool: Min bror har en Asus som klarat sig bra mycket bättre än min HP, båda är över 5 år nu.

Btw, är det värt 700 SEK extra för 12 gb RAM istället för 8 gb? Gör 8 vs 12 någon skillnad i Windows 8 om man kör CAD-program, en del bildbehandling osv.? Kommer troligtvis inte redigera film med datorn.

Asus N550 12 gb

Asus N550 8 gb

5. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    684
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Finns det inte ett uttryck som säger att man aldrig kan få för mycket RAM? Personligen har jag 8 GB på min stationära och 4 GB på min 4 år gamla laptop och jag kan säga att 8 GB räcker gott och väl. Sedan beror det på vad för CAD-program du ska köra. Om man ska simulera via CAD så behövs nog en del RAM. Ju mer som kan hanteras i minnet desto fortare går det att processa uppgiften. Jag skulle hellre prioritera en SSD före 8 GB RAM-minne.