Köpa original docka för bil i Sverige?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av söder, 2 aug 2010.

1. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag har provat, men utan att köra.

Men det skulle väl inte vara sämre i dockan än utan dockan? Samma mic ju..

/Söder

2. Trident

Trident Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ja, men är micen gjord för att man skall prata en halvmeter ifrån luren?
    I min handsfree som är fabriksmonterad sitter micen i taket precis ovanför föraren och även där kan vissa gnälla på att det blir för lågt.

3. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Efter bara 2 timmar körda, har jag beslutat mig för att den inte är värd pengarna.
    Säljer den eller lämnar tillbaka.

Jobbigt med automatiskt blåtand och sånt. kommer aldrig vilja använda högtalaren i dockan. vill hellre köra på aux

/Söder

Last edited: 6 aug 2010
  4. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Vad som ska vara automatiskt och inte kan du ställa in.

Jag kör med dockan. kör ljud via bluetooth till bilstereon som även har mic i taket. Dvs det enda jag har dockan till är som hållare och det funkar den klockrent till! :)

5. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

1. Jag kanske ska behålla den ändå. Kom på att en billigare och enklare docka kanske drar ner helhetsintrycket i bilen.

2. Jag märkte att allt ljud kom ut via hörlurar när de satt i, vilket jag inte trodde. Jag trodde att Navigation alltid körde ljudet på blåtand. Detta bådar gott tills jag får in en aux-ingång i bilen.

3. Hur får du allt ljud från mobilen via blåtand? Jag trodde den kopplade sig automatiskt till dockan när telefonen satt i dockan?

4. En nackdel till är att jag inte kommer åt volymknapparna för telefonen när den sitter i dockan. Detta gör att man inte kan höja och sänka volymen på tex en ljudbok man lyssnar på när telefonen väl sitter i dockan. :( Detta löser sig väl när jag senare kopplar via aux, då jag får bilens volymkontroll, men det är sjukt störigt.

5. Dessutom verkar jag inte ens kunna ändra volymen på google navigation via dockan. Den bara kör max? Händer inget när jag sänker på dockans knappar.

/Söder

6. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Den frågar dig första gången du sätter den i dockan vad du vill ansluta den till. Annars ska du kunna komma åt det här valet genom att gå via Settings -> Dock.

Hmm, om det är så som jag slutleder mig till kommer du nog inte bort från det här, _om_ inte dockan är såpass "smart" att den vidareförmedlar volymknappstrycken på dockan som "Volym upp" respektive "Volym ned" till den Bluetooth-enhet du egentligen knutit telefonen till (stereon i det här fallet).

Jag har inte haft problem med att ändra volymen på Google Navigation, förutsatt att jag knutit dockan med telefonen och inte med något annat (tex stereon). Det kan krävas en del volymtryck, men det går att ändra på min med dockans knappar. Någon app som stör? Custom ROM-trubbel? Ja, man får mecka helt enkelt och se vad det slutar i, men min fungerar klockish.

7. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jo, men här kan man bara välja mellan "music and media" + "phone speaker".

Jag skulle tex för tillfället, när jag saknar aux, vilja ha i hörlurar till ljudbok, och det får jag om "music and media" är avmarkerat. Dock får jag inte navigatorn fortfarande i dockan då. Detta löser sig kanske när jag skaffar en Aux-in i bilen, men hade varit trevligt med lite val.

Jo, jag antar det inte går att göra något åt det, även om jag tycker det är lite konstigt av Google att göra så. Eftersom man INTE vill att allt ljud ska spelas av dockan, så är det ju märkligt att man inte ska komma åt sina vanliga volymknappar.

Det gick inte för mig iaf. Dock testade jag om de var sönder eller ej, och det var de inte. Det gick att ändra ljudet när jag valje att ha ljudbok i dockans högtalare.

Antagligen kommer jag behålla dockan iaf, eftersom den kanske är den snyggaste och smidigaste för Nexus:en. Dock har jag väl ingen nytta av högtalarna i dockan, vilket gör det till en jävligt dyr docka. :)

Dessutom köpte jag ett Dock-plug-in till Locale, så jag kunde ändra lite saker när telefonen sitter i dockan. Det kändes lite bra också. :)

/Söder

8. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Aha, så om jag förstår dig rätt så vill du kunna justera lite mer detaljerat var, hur och när ljud ska gå ut via olika enheter och pluggar. Ja, det kan jag nog tänka mig inte är något Google tänkt eller satsat på när de tog fram dockan.

Tja, det hade ju varit helt okej enligt min mening om volymknapparna på dockan fortfarande fungerade, även om man lät Nexusen spela genom en annan enhet. Jag ska hem och experimentera lite med mitt headset där hemma, om inte annat för att jag inte har en BT-stereo själv och jag vill gärna ha lite mer koll på hur de tycker att saker och ting ska hänga ihop.

Men jo, dockan är väl över lag inte något jag skulle rekommendera någon att köpa egentligen. Jag tycker att det är lite siochså med högtalarna framför allt och då blir den ju inte riktigt bra lämpad som stöd till Navigation heller, vilket jag får anta är huvudsyftet med dockan från början. Sen blir ju handsfree-möjligheten lidande av det med.
    Nu fungerar dockan mer som en telefonhållare så jag kan ladda samtidigt. Sen kör jag 3,5mm-pluggen till stereon om jag inte gillar musiken på radion. Ytterst sällan använder jag Navigation, det brukar mest ske när jag inte riktigt vet var adressen är som jag ska till.

9. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Precis. Dock kanske den är en snyggare laddare än en billig 12V-laddare från biltema, med en styv usb-kabel till sig.

Och angående Navigation, så är det nästan bäst när den är tyst ändå. :)

/Söder