Köpa saker över internet som ni inte kan hämta!

Diskussion i 'Off Topic' startad av magngust, 21 jul 2009.

1. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Som någon tidigare nämnde så måste man väl skicka tillbaka paketet om det är fel? Vikten kan ju vara rätt anvisande där om vems ord som står starkast då!

2. magngust

magngust Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är sant, men ponera att jag köpare som precis fått ett paket i med en laptop tillsammans med min vän.
    Då kan jag ju ta med mitt paktet hem - väga datorn, och fylla lådan med precis vad som helst som är lika tungt.
    Sedan hävda att det inte var en dator i och min polare vittnar om detta.
    Sen skickar jag tillbaka paketet med det "nya" innehållet till säljaren och jag får då pengarna tillbaka från dom som hållt pengarna.

Så jag tycker inte att de erbjuder någon säkerhet om man tänker lite på det.
    Jag väntar med spänning på hur det går med min beställning - om det fungerar så är det enligt mig klockrent då det inte är några frågetecken eller annat angående produkterna.

Men vi får väl se hur det går.

Last edited: 13 aug 2009
  3. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Nu var ditt exempel att din kompis fick en tom låda tillbaka, så då borde det vara ganska lätt att bevis att han själv blev blåst.

Hur som så är det ju ändå bra mycket säkrare än att bara sätta in pengar på nåns konto innan denne ska skicka varan. Den behöver ju knappt ens skicka något i det fallet. Skulle inte du köpa grejer förresten, då borde ju payson erbjuda fullt tillräckligt med säkerhet för dig.

4. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, jag ska KÖPA - men det är ju det som e grejjen..
    Jag vill inte få entom låda eller en låda med något annat som väger som produkten skulle gjort.

5. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det är väl det som är grejen med paysons säkerhetsbetalning, att om man nu får en kartong med en sten i så går det väl att använda den där grejen, så att man kan skicka tillbaka paketet och få pengarna tillbaka... Det är ju lite annorlunda ifall man skickar saker, istället för köper, som din vän hade gjort.. Finns ju brister i alla säkerhetssystem, men jag tror att det är väldigt få som faktiskt snor grejerna men skickar tillbaka paketet. Då lär man ju dessutom anmäla köparen för förtal och grejer, så förhoppningsvis ska ju ett sånt rötägg inte kunna blåsa fler folk på det sättet sen.

Last edited: 14 aug 2009
  6. gunnar-medial

gunnar-medial Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag ar handat över 200 ggr på Ebay både som köpare och säljare, där är det alltid förskottsbetaning och jag har aldrig blivt lurad. Skillnad dock vad det är för varor. Och där har säljare/köpare ett etablerat feedback-system som kan indikera pålitlighet.

7. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, det med feedbak som man kan se som på typ tradera är ju bra, men om annonsen ifråga är på blocket.
    Då vet man inte ett skit om säljaren är ärligt eller bluff?

8. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

9. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

10. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

11. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Detta var var jag refererade till, och det är det jag reagerar på. Det är ju inte riktigt samma grej att köpa som att sälja. Och om du nu är rädd att öppna ett paket som innehåller fel grej och att den som skickade hade ett vittne så får du väl ta två egna vittnen då, det borde väl inte vara så svårt?

Detta är ju något helt annat. När du nu får en nokia 3310 istället för en HTC Hero eller vad du nu har köpt, så är det ju bara att säga att det här var inte alls vad jag köpte och skicka tillbaka skiten och få pengarna tillbaka.

Grejen är ju den att de allra flesta håller inte på med såna här scams så jag tror nog inte du behöver oroa dig så mycket. Dessutom som jag sa förut, om man nu ska blåsa någon kan man bara göra det en gång, nästa gång är man isf garanterat rökt om man ens får försöka, så varför ta den risken?

Men du verkar ju ha hittat något annat så det är väl bara att gratulera om det fungerar.

12. ThePreTor1aN

ThePreTor1aN Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alltså 100procentigt skydd finns inte.Dock vill jag påpeka att risken att bli lurad är ungefär detsamma som postförskott från webhallen.com. eller annat väletablerat företag.Det vilar på köparens a
    nsvar att kontrollera detta!!

13. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Se till att det står rätt innehåll på fraktsedeln. Om det står HTC Hero och du öppnar när du tar emot paketet och det visar sig innehålla en Nokia 3310 så ser ju utlämningsstället att det är fel.

14. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lite sent för jag glömde skriva men jag fick mitt paket av tradesafe.
    Visst det tog lite längre tid men det var det värt för att slippa gå och vänta med en klump i magen om paketet kommer fram eller inte..
    Så ska ni köpa/sälja något så kan jag varmt rekommendera www.tradesafe.se

15. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Att de som är flera alltid vinner tvister kallas formell bevisprövning och har gamla fina anor då man t.ex. För jävligt länge sen alltid var oskyldig till brott om man hade sju hederliga män som sa att man var det. Jag tycker dock inte att man kan använda det idag utan då får man värdera trovärdigheten lite bredare (och då menar jag inte efter etnicitet).

Givetvis måste man få kontrollera godset som skickats med postförskott vad vore annars meningen med postförskott?

16. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

fick precis detta svar från kundservice på posten;

Hej.

Tack för din e-post.

När du hämtat ut ditt paket är det ett civilrättsligt mål som ska polisanmälas.
    Posten är ett transportföretag som transporterar försändelser på uppdrag åt avsändaren. Vi har ingenting med er affär att göra. Vår uppgift är slut när du kvitterat och betalat försändelsen.
    Är det fel innehåll är det Polisanmälan som gäller.

Med vänlig hälsning

Eva Karlsson

Så min slutsats är att postförskott är ingen som helst säkerhet att du får din vara!

17. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

vet inte om det är någon som har påstått det heller. Poängen med postförskott är väl möjligen att man inte riskerar att betala pengar på något som försvinner med posten nånstans. En annan poäng är ju att man inte behöver ligga ute med pengar förrän man har paketet i sin hand.

18. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men sen vet man inte vad det är I paketet :)
    Det var ju det det handlade om :cool:

19. magngust

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har använt mig av tradesafe.se igen och det fungerar klockrent..
    Tänkte bara om någon ska handla och känner sig osäker.
    Föra gången köpte jag en telefon, denna gången ett ps3 :)

20. Tocator

Tocator Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Skulle själv säga att Tradera i sig är väldigt säkert just på grund av att man kan se omdöme på både säljare och köpare. Jag har handlat från Tradera 20 - 30 gånger och har alltid fått min vara. Har köpt och sålt varor för flera tusen, flera gånger.

Blocket skulle jag däremot inte ens våga köpa något för 500 Kr med förskottsbetalning, men när det gäller Tradera så är det hyffsat säkert.