Köpa Spica med Comviq på PhoneHouse?

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av MaXmeOliver, 1 maj 2010.

  1. Darwin

    Darwin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Beställde 2st i söndags och de kom fram idag, så ska hämta dem lite senare och därefter ladda åtminstone en av dem. Så antingen lämnar jag en rapport sent ikväll (om det inte krockar väldigt med Lost ;)) eller imorgon (på morgonen då kanske).
     
  2. AndersT

    AndersT Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tjena.

    Tack för svaret. Kunde dock inte hålla mig, så jag beställde iaf.

    Lämna gärna rapport i vilket fall som helst!

    //Anders
     
  3. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Olåst!!!

    Var och hämtade Spican jag köpte för en vecka sedan på Phone House hos Mobilbyrån där jag lämnade in den i förrgår för uppdatering till Touchwiz 3.0 och Android 2.1. Eftersom jag liksom många andra här inte kunde göra det själv med NPS.
    Så nu har den Android 2.1 update1 och ett lite annat gränssnitt.
    Ska leka med den i helgen och göra alla inställningar mm.

    Apropå olåst så skriver de "(telefon testad med olika simkort, alla fungerar)".
    Så det är som misstänkte den är olåst trots att det i Metro-annonsen står att "Alla kontantkortstelefoner är operatörslåsta".
    1999:- -hyfsat pris!
     
    Last edited: 5 maj 2010
  4. Darwin

    Darwin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Funkade kanon att både ringa och surfa med ett SIM-kort med ett Telia-abonnemang. Ett kontantkort från Tele2 gick också.
     
  5. AndersT

    AndersT Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ok, tack för det, då borde det vara lugnt för mig också.

    Vad har du för Androidversion? 1.5?

    //Anders
     
  6. Darwin

    Darwin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Står under firmware version: "2.1-update1". Så jag antar det är version 2.1. :)
     
  7. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Köpte min i5700 från TPH nyligen. Den levererades flashad med 2.1-update1. Priset (1995kr) kändes först som ett kap, men efter några dagars användande så längtar jag tillbaka till min gamla SE K910i. I mina ögon har Samsung aldrig gjort några bra telefoner, men med Qualcomms platform och Googles OS kan dom väl inte misslyckas tänkte jag., men oj så fel jag hade.

    Det är helt uppenbart att Samsung inte testar sina telefoner. Här är några av dom saker som jag stör mig på.

    * GPS:en fungerar inte alls. Spelar ingen roll hur jag än försöker. Har sökt på flera forum och många verkar ha samma problem med telefoner som har basband i570EXXJC1. Bedrövligt dåligt att Sumsung inte ens testar GPS:en innan dom skeppar sina telefoner. Dumsnålt.

    * Gränssnittet är ibland helt oroligt trögt och ibland riktigt snabbt. Känns inte optimerat alls.

    * Ljudkvalitén när man ringer är horribelt dålig jämfört med min gamla K910i. Förutom att ljudet är burkigt så hörs ett tydligt brus som pulserar av och på med jämna mellanrum.

    * Knapparna på framsidan saknar belysning. Hur kan man göra en telefon som är närmast omöjlig att navigera med i dåligt ljus. Med tanke på mängden knappar Samsung har tryckt ihop under displayen så är det närmast obegripligt hur man har valt bort belysning i knappar bara för att spara några kronor.

    * Upplever touchskärmen som väldigt oprecis. Knapparna på sidorna (låsknapp och volym) är också väldigt känsliga så man måste hantera telefonen med silkesvantar för att den inte ska löpa amock helt.

    * Att importera kontakter med multipla telefonnummer från simkortet kan man bara glöma. Funkar inte. Likaså går det inte att importera födelsedagar. Vet inte om detta är ett generellt problem i Android, men det är ju ett steg tillbaka från min gamla telefon.

    * Kameran är ett skämt. Själva bildkvalitén är dålig, men det kan jag leva med. Däremot förstår jag inte varför den är så otroligt seg. Det tar ca 6-7 sekunder innan kameraapplikationen startar (om den inte redan ligger i minnet). Sedan tar det ytterligare några sekunder innan bilden tas. Dessutom så fungerar inte den automatiska bländaren alltid. Ofta måste man först ta en bild innan den börjar reglera ljuset. Dessutom hörs ett pipljud när man tar bilden trots att man har stängt av ljudet.

    * Micro USB. Why? Förstår inte varför Samsung har valt Micro USB och inte den vanliga mini USB anslutningen. Nu måste man ha med sig en specialsladd överallt för att vara säker på att kunna ladda telefonen.

    Som sagt, det finns en hel del att anmärka på. Om nu Samsung bara hade fått tummen loss och fixat t.ex. GPS:en och optimerat koden en del så hade det kunnat vara en riktigt bra telefon, men just nu är jag så förbannad att jag är påväg att slänga ut telefonen. Sedan kan man såklart undra hur Google har kunnat misslyckas så fatalt med själva användarupplevelsen i Android. Saker som på min gamla K910i tar en (1!) knapptryckning och kan göras utan att ens titta på telefonen, är segt och omständigt i Android. Android som operativsystem befinner sig bara på ett tidigt betastadie om ni frågar mig.

    Får se om Samsung får igång GPS:en annars åker telefonen tillbaka.
     
  8. Nitram

    Nitram Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    * GPS:en fungerar inte alls.
    Testa en annan rom

    * Gränssnittet är ibland helt oroligt trögt och ibland riktigt snabbt. Känns inte optimerat alls.
    Prova helix

    * Ljudkvalitén när man ringer är horribelt dålig jämfört med min gamla K910i.
    Reklamera telfonen

    * Knapparna på framsidan saknar belysning.
    Man lär sig de få knapparna snabbt

    * Upplever touchskärmen som väldigt oprecis. Knapparna på sidorna (låsknapp och volym) är också väldigt känsliga så man måste hantera telefonen med silkesvantar för att den inte ska löpa amock helt.
    Ingen kommentar... du måste ha butter fingers:P

    * Att importera kontakter med multipla telefonnummer från simkortet kan man bara glöma. Funkar inte.
    Aldrig testat. tankade mina från mailservern

    * Kameran är ett skämt.
    den är inte toppen... men

    * Micro USB. Why?
    Kan det bero på att det finns en standard som tillverkare måste följa för att få sälja i EU
     
  9. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Min GPS fungerar prima. Den har aldrig krånglat. Möjligtvis att det har tagit någon minut att få kontakt med sateliterna.

    Samsungs egna gränsnitt är horibelt. Bör bytas ut ASAP. Använder HelixLauncher för tillfället.

    Märker ett eko på min ibland. annars har jag inte allt för mycket att anmärka på. Varierar väldigt mellan mobiler, om man läser tidigare trådar i forumet.

    Knapparna är så pass tydlgt markerade i form av upphöjningar, så att bakgrundsbelysning är överflödig imo. Men det är ett klart minus om man vill ha detta.

    Till skillnad från dig så upplever jag skärmen väldigt exakt och responsiv. Låsknappen är ett skämt, men man vänjer sig vid den. Samma med volymknapparna.

    Detta är en begränsning i android, och därför inte orsakat av samsung. Fortfarande en negativ faktor.

    Samsungs programvara som bråkar här med. Använd en alternativ kamera-applikation. Personligen så använder jag Vignette.

    MicroUSB är en standard som de flesta större mobiltillverkare har kommit överens om att använda i kommande telefoner. Även HTC Desire och Legend bland andra har dessa. MiniUSB däremot håller på att försvinna mer och mer.

    Reklamera den som DOA om GPSen inte fungerar så bör det gå smidigt att få en ny.
     
  10. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Lösningen på många av problemen kan tydligen lösas med att ladda ner en "bättre" applikation, men personligen tycker jag att det är bedrövligt att man ens ska behöva ladda ner applikationer för att kunna använda så pass grundläggande funktioner som kamera, telefonbok och kalender. Va tusan, då borde ju telefonerna vara i princip gratis när man ändå måste fixa till mjukvaran själv. :)

    Sedan att folk har problem med t.ex. GPS och brus är ju ett tecken på att Samsung inte ens bryr sig om att testa den hårdvara som dom levererar. Jag har själv arbetat på ST Ericsson och där testast allt väldigt ingående, så man börjar förstå varför t.ex. Samsung kan kränga sina telefoner så billigt. Man får helt enkelt vad man betalar för.
     
  11. Jontatas

    Jontatas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Japp!
    Å andra sidan får man väl i all ärlighet också se att android är relativt nytt.
    Jag vet inga telefoner i de första generationerna av tex. Win mobile eller Symbian som var felfria.
    Sedan är det nog en smaksak vilken tillverkares lurar man gillar, jag har aldrig varit en stor fan av Samsung, men luren var billig och duger utmärkt till mitt behov av utvecklingsplattform.

    Men just samsungs Pantheon launcher är ett skämt, som tur är finns Helix på Market alldeles gratis dessutom. Se till att inte ta Helix 2 bara. :)

    /J
     
  12. mbee

    mbee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER



    Reklamera din telefon eller använd distansköplagen...
     
  13. AndersT

    AndersT Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Min kom idag. Inte låst den här heller.

    1995:- känns fortfarande som ett kap.

    Till postare ovan: Har du prövat Windows Mobile eller Nokias Series 60?
    Detta är ett stort lyft i jämförelse med båda.

    //A
     
  14. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om man betänker att att min SE Naite kostade 1349:- för ett halvår sedan (nu 990:-) och jämför så tycker jag man fått väldigt mycket för pengarna.
    Sedan kan man hålla med om att det här med mjukvaru-uppgraderingar, (2.1), är för dåligt. Hoppas det blir bättre till reklamationstiden går ut. Även om det löste sig enkelt med garantireparation på Mobilbyrån, men alla bor ju inte i Stockholm och på Anovo kan allt hända.
    Fast då är väl Spican rena stenåldern.
     
  15. Wassblad

    Wassblad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag är väldigt sugen på att beställa en men jag är ändå lite feg. Har inte haft så mycket med touch-telefoner överhuvudtaget att göra. Är den bra!? Bra respons m,m. Hjälp en förvirrad själ.
     
  16. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Perfekt som "nybörjar" android mobil, med tanke på priset:)

    Edit:
    Och jag tycker att den är fullt godkänd som touchmobil:) Jag är helnöjd:)
     
  17. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Om jag får lägga in min åsikt här.
    min Nokia s60 mobil 5800 xpressmusic fick häromdagen ny uppdatering till symbian ver 5. Och redan ver. 4 som kom i höstas/vintras, så börjar symbian få pli på sitt system. Redan ver 4 så var Ovi store väldigt mycket förbättrat, har mycket gratisapps och etablerad betalmarknad, lite dyrt ibland bara, programmerarna har tydligen glömt att det är till en mobil dom utvecklar till och inte en dator :D

    Fortfarande lite halvskum gpsmjukvara, Ovi maps... gillar inte riktigt den, känns väldigt off ibland. Men har hört att man ska kunna pilla in en större gpsmjukvara i s60/symbian typ tomtom eller nått liknande.
    Där vinner googlemaps galant iaf, testade den riktigt igår när jag var ute med hunden, och pilen vred och vände sig efter hur min inbyggda kompass låg. Eller rättare sagt, vart min näsa pekade :P Den kändes väldigt precis vart jag befann mig. Och jag bor ändå i en skithåla mitt ute i ingenting:)
     
  18. Wassblad

    Wassblad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Beställde en förut, spänningen är olidlig! Den bör dyka upp på tisdag.

    När man beställer en teknikpryl som är lite dyrare så blir man som en liten unge igen. Man går på helspänn och väntar som ett barn på julafton. Härlig, men samtidigt lite skrämmande känsla. Varför är det alltid så?
     
  19. Jontatas

    Jontatas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    It's a tech-nerd thing... :)

    /J
     
  20. Mobil

    Mobil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag är ny här på forumet :)

    Jag vill köpa spica men jag har telia. Vad tycker ni jag ska göra, ska jag köpa på TPH för att de troligen är upplåsta eller ska jag köpa på katshing? :money: