Fråga: Köpa XPERIA V?

Diskussion i 'Xperia V' startad av dewalt1995, 16 dec 2012.

  1. HOAP

    HOAP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Metall leder kyla bättre än plast så akta er för förfrysningar i fingrarna om ni pratar i metalltelefoner i vinter :)
     
  2. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER


    Vi har väl olika preferenser på vilket material en telefon bäst görs i. Jag föredrar polykarbonat som inte avskärmar radiovågor som metall, är lätt, starkt, formbart och blir inte till en isklump när det är kallt ute.

    Hoppas du hittar någon najs läder- och metalltelefon som känns lyxig för dig att hålla i ;)
     
  3. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Glas användes ju i den tunga och ömtåliga iPhone 4S t.ex.

    Viss kvalitetskänsla men bland absoluta botten i branchen när det gäller kvalitet och tålighet. Dessutom med en vikt som motsvarar betydligt större telefoner från tillverkare som satsat mer på innehållet.
     
  4. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Som flera andra nämnt så är ju dessutom metall långt från optimalt pga att det stör radiovågor.
    Det är förmodligen en av anledningarna till att fler jag känner som bor där det är halvdålig täckning kunnat prata i telefon i allt från Galaxy S2:or till gamla SonyEricsson/Nokia telefoner från tidigt millenium men INTE i iPhone utan att stå på speciella platser i huset.
     
  5. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nae, den hade enligt LG en "metallram", vilket de sa för att lura sina kunder att kanten runt telefonen (som är i billig grå plast) är i metall, likt iphone 4/4s/5. Har ägt en O2X, riktigt go lur. Rapp som tusan med moddad mjukvara, perfekt storlek med. Läcker också! Dock kändes den som vilken plast-android som helst att hålla i.

    Vad LG menade var att den hade en metallram innanför telefonen (har inte alla telefoner det?..
     
  6. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Har en iPhone 4s nu som jag ägt sen den släpptes, så ni förstår varför jag vill ha ny telefon!;) Köpte den för jag ville testa iOS och att det är en klockren telefon förutom mjukvaran.

    Förstår vad folk menar med att iPhones är ömtåliga (många har spräckt skärm), tycker dock det är överdrivet. Har tappat min i asfalten väldigt många gånger och den ser förvånansvärt välvårdad ut ändå. Någon liten repa i metallramen bara. Hade ramen vart av plast hade den ju fått ett 18cm djupt hack i sig.
     
  7. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    V skall nog mer jämföras med en hummer eller jeep dvs. gjord för tuffa tag (därav IP klassningen) till skillnad från ferrarin eller IPhone vars främsta ändamål är att andas lyx. ;)
     
    tusenkonstnar gillar detta.
  8. dewalt1995

    dewalt1995 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur länge ska man vänta?

    Beställde min XPERIA V från CDON torsdag (den 13.12), men har inte ännu fått den,, den verkar ha lämnat kvar på Sveriges sida!(kontaktade CDON)

    Hur länge ska jag vänta innan jag lämnar in klagomål om varför den inte ens har kommit till Finland?

    Jag vet inte hur länge det brukar ta för den svenska posten, den Finska är oftast slö!
     
  9. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Det är jultider nu, posten jobbar övertid minst sagt. Bara vänta lite så kommer den. Eller ring och klaga igen till CDON, det brukar hjälpa här i Sverige...

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
     
    Last edited: 20 dec 2012
  10. dewalt1995

    dewalt1995 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har Min XPERIA anlänt till Åbo i Finland,,, så vi ska hoppas de hinner frakta den till Vasa innan jul! :D

    Tydligen krävs det alltid tålamod då man beställer från CDON!
     
  11. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Skillnaden är att Ferarrin är smidigare än hummern, inte tyngre...
     
  12. Bbybo

    Bbybo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Inte i Afganistan.
     
  13. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Hoppas du får din innan Julafton! :innocent:
     
    Bbybo gillar detta.
  14. Bbybo

    Bbybo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jo, den kom i onsdags, och har fungerat felfritt ännu så länge. fast nog är den sugen på ström... lg Optimusen med sin dual core höl i två dagar, experia J höl i 4 dagar, men ännu så laddar jag V på nätterna. får se om den stabiliserar sig. för till sommarens mc campingturer så vill man ju ha den igång mer än nu....
     
  15. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jo, jag har märkt det också, den gillar ström men bara om du surfar eller glor på Facebook eller Instagram hela dan etc. Annars inga problem med batteriet för att lyssna på Walkman-, ringa samtal, SMS, Gmail (undantag), ta bilder eller allt annat som inte behöver nätverksuppkoppling.
     
  16. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Återupplivar denna tråd,

    Min fru börjar tröttna på sin Xperia Ray, bland annat för att den bara har ungefär 300 MB för appar, vilket hon fyllt för länge sen.

    1. Så vi funderar på att uppgradera henne till en Xperia V. Men vi tänker bara göra det om det är en telefon som kommer att hålla sig i uppåt två år. Rayen var vi nöjda med i början men redan efter några månader började den kännas seg och otillräcklig. Finns det någon risk att det blir samma sak med Xperia V?

    2. Hur är kameran? Rayens kamera är riktigt bra (samma som i Arcen och Iphone 4s). Men Vs kamera ska vara ännu bättre, eller?

    3. Hon har förresten en tendens att tappa telefonen ibland. Hur upplever ni att V klarar av att tappas i golvet? Är den extra tålig eller normaltålig, eller rent av omtålig? Det är inga höga och allvarliga fall det handlar om, men hon vill ändå vara säker på att allt inte går sönder bara för att den glider ner från en byrå, eller nått.

    4. Till sist, så vill hon inte att det ska bli för stor skillnad när hon byter telefon, i hur telefonen funkar. Så om någon här haft en Ray innan (eller någon annan liknande telefon), så undrar vi hur stora skillnaderna är i gränssnittet. Är det totalt annorlunda, eller känner man igen det mesta i Sonys gränssnitt?
     
  17. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    1. Z är ju senast men kanske för stor för frugan och hon kanske inte når med tummen att trycka på alla knappar, då är V bättre?

    2. Kameran är riktigt bra.

    3. Tappat den många gånger, den håller ganska bra.

    4. Hon kommer att känna igen sig med gränssnittet bara lite kosmetika.
     
    zaragon gillar detta.
  18. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Svar nedan utifrån mina åsikter.

    1: Ja självklart. Vem kan sia 2 år framåt? Den är snabb idag.
    2: Kameran är i praktiken lika dålig som alla andra Androidtelefoner om ljuset är dåligt. Fotar du fruktfat, ölglas, husfasader och liknande kommer du att tycka att kamerna är underbar. Fotograferar du barn som leker kommer du att sluta använda den och använda din digitalkamera eller gamla Nokia med riktig blixt och optik.
    3: Jag har tappat min någta gånger, från dryga meterns höjd i kakelgolv. har gått bra. Förutom vattentåligheten (som redan räddat min telefon) upplever jag den inte som tåligare än andra telefoner.

    4: Jag tycker man känner igen sig i gränssnittet. Jag gillar Sonys tolkning av Android.

     
    zaragon gillar detta.
  19. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag läste att den inte har Gorilla-glas. Är detta något ni märkt detta? Alltså, får ni repor och sånt?
     
  20. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag vet inte eftersom jag som vanligt har displayskydd. Skulle nog skippat skyddet om det var gorillaglas