Köpråd - Bättre begagnad småbil

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 21 mar 2014.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det beror väl på vad för reparationer du skall göra. Går något sönder (som inte är filter eller andra slitdelar) kommer reparationen ganska snabbt upp i höga kostnader.

    Men det finns ju pirat som sagt. Och vill ni fixa mycket med bilen själva så är det ju inga problem ändå.
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Pappa har tidigare fixat mycket själv men jag vet att han inte vill göra det längre. Det betyder dock inte att han gladeligen skicka in något på service och småsaker byter han givetvis själv. Däremot vet jag att han prioriterar en bil som inte behöver fixas mycket med.
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

  4. Droid55

    Droid55 Guest

  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

  6. Droid55

    Droid55 Guest

  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Nej, jag har inte hittat någon BMW med automat för 30k av årsmodell 2000 eller nyare. Ska vi ha BMW så blir det att spräcka budgeten. Det är fortfarande oklart hur vi gör, men vi funderar alltså på en BMW. Andra bra krocksäkra bilar av andra märken för 20-30k är givetvis välkomna!

    Ska ta och kika på Citroen, Peugot, Toyota och andra märken som dykt upp i tråden.
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja personligen hade jag aldrig köpt en så gammal BMW :P Men smaken är som baken.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Vad är en gammal BMW? 2003?
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Då BMW blir dyrt är när något större pajjar som t.ex. AC eller liknande. Saker som inte är så enkla att få tag på. Läste någonstans på nätet att det var nån enkel fläkt som hade pajat men den kostade 5 papp för verkstaden att köpa in. Fanns piratversioner för halva priset kanske men det är fortfarande rätt dyrt.

    Men lyssna inte på mig egentligen. Jag köpte ny bil istället för att slippa allt krångel jag hade med min gamla bil. Det var en 98:a. När saker väl börjar jävlas så börjar det jävlas och då är det inte mycket dyrare att ha en ny bil beroende på vad man köper så klart.

    Men BMW hade jag inte köpt en gammal. Jag känner, högst personligen, att det inte ger mig något. De brukar vara rätt sönderkörda om de är lite äldre. Det är ju ingen hemlighet vem som brukar köpa BMW ;)

    Men det är roliga bilar! Kan man tänka sig att ta en smäll då och då när något går sönder och kostar några tuss att köpa är det säkert en perfekt bil. Alla kan ju gå sönder vare sig det är Smart eller Toyota.
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    AC är ju inget som måste bytas. Fläkt måste däremot bytas. Min pappa har dock annan uppfattning av BMW, att de sällan krånglar. Sen att vissa saker måste bytas med tiden pga. slitage är ju ingen större kostnadsfråga.

    Dessutom är BMW 316 inte den mest sönderkörda bilen. Det är nog fler äldre herrar som kör BMW 316 än ungdomar och vi vet av statistiken att det är ungdomar (killar) som gärna kör häftigt.
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Du verkar vilja ha en BMW så då tycker du skall jaga rätt på en sån :-)

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  14. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Haha.. Nu skojar du va?! :D aygo, 107 och c1 är syskonbilar. Dom är alla tre utvecklade av PSA group och Toyota tillsammans. Det enda som skiljer är karossdetaljer och logotyper samt en del i interiör och färgval. Dom delar alltså de flesta komponenter, tillverkas på samma fabrik i tjeckien och delar helt säkert samma motor och drivlina. Skillnaden som KAN vara är att aygo har ett något bättre andrahandsvärde pga en subjektiv uppfattning om att varumärket "toyota" känns som ett tryggare val för en del.

    Men det är ju intressant att du hört från folk som haft dom och som hävdar att "dom är som alla andra fransoser" och att "aygo är bättre". När alla tre tillverkas vid samma fabrik och i princip är samma bil?
     
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    De har samma motor. Som du säger är det bara kaross och detaljer som skiljer.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
    Exxpert gillar detta.
  16. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Spräcka budget eller spräcka andra krav på årsmodell och miltal. Det går naturligtvis att hitta en billig BMW också, t ex:

    http://www.bytbil.com/bilar/bmw/316/xvdqqasg/AUSBUDIAAYkABwAFi0A_!

    Men i bästa fall får man vad man betalar för oberoende av vilken prisklass man lägger sig i. Skicket på ovanstående bil är nästan lite skratt-retande med fast-tejpad dörr-list.

    m v h Henrik
     
  17. Cassius

    Cassius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2013
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Du menar alltså att bara för att dom görs på samma fabrik med små estetiska skillnader så kan det ändå inte vara skillnad på dom? Att byta t ex en lampa kan fort bli ett rejält projekt beroende på vilken lykta som sätts dit, och hur den lyktan designats. Bara ett exempel.

    Jag känner en som haft både en C1 och en Pug 107, och 2st som har varsin Aygo. Jag förmedlar deras åsikter, jag har själv inte ägt någon av dessa. Dom två med franska emblem blev ersatta av en Polo då han lessnat på den allmänt låga kvalitetskänslan och att det var en rad saker som småstrulade. Lampor som gick sönder, relän som gav upp osv. Allt detta ansåg han också vara rätt besvärligt att pilla med. Den killen jobbar förövrigt som mekaniker. Dom två som har Aygo's är inte lika bilintresserade och av typen som lämnar in när något går sönder och sedan gnäller över hur dyrt det är att lämna in. Dom har dock inte haft så mycke strul med sina bilar..

    Jag säger inte att det inte kan vara ren slump, men om det nu Endast skulle vara karossplåtarna som skiljer, varför har det bara varit de franskmärkta som strulat?

    Förövrigt har fransoserna visst egna motorer i dessa om jag inte missminner mig, dock gäller det dieslarna och inte bensinmotorn.
     
  18. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ser du någon större skillnad? En av dom är Aygo och en är C1. Dom lär dela de mesta av delarna under den synliga karossen för att PSA och toyota ska kunna ha så många gemensamma komponenter som möjligt. Främst beroende på ekonomi självklart!

    Kul att du refererar till dieseln, den hade jag faktiskt glömt bort! Mest kanske beroende på att det aldrig sålts någon varken C1 el 107 i dieselutförande i Sverige och att det inte ens finns en enda importerad C1 eller 107 med diesel på blocket.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 26 apr 2014
  19. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Sluta ljuga om motorerna. Det är samma i samtliga!

    Bensin http://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_KR_engine#1KR-FE

    Diesel http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD_engine

    Aygo http://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_Aygo

    Sen att vissa har mer problem än andra är som med alla bilar. Vissa ägare servar och tankar. Andra har bilen mer parkerad på verkstaden än andra.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  20. topdroid

    topdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    VW Polo eller Golf slår allt

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk