Köpråd - Bättre begagnad småbil

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 21 mar 2014.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag vet inte riktigt, men 10-20 tusen eller mer beroende vad det är för bil. Jag köper inget utan samråd med pappa. Därför kommer jag inte köpa en Mini Cooper eftersom pappa starkt misstycker (sen är den för dyr också). Har för mig att han sagt att 40 tusen är vad en brukar få betala för en bil som inte krånglar så värst. Vet dock inte om han verkligen vill ge 40 för vi kolla just på bilar som ligger på 10-20 tusen eller kanske 30 tusen.

2. Droid55

Droid55 Guest

Jaha, det kanske är därför jag trodde C30 var V40. För på Volvos hemsida såg det ut som V40 men när jag söker på Blocket så ser de äldre modellerna mycket större ut. Riktigt snygg i varje fall. Gamla C30 eller nya V40. Tror faktiskt det stod på Wikipedia att V40 är nya C30 eller nått. Att jag inte tänkte på det när jag sökte...

3. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 932
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Tänk bara på är större bilar som tex Audi a6, BMW 5-serie, volvo s/v70 samt Saab 9-5 är stora och tunga bilar vilket slitet mer på tex styrleder, bromsar, upphängningar, dämpare & fjädrar. Kort och gott större slitage och större delar vid byte vilket är en dyrare service.

Du har inte tittat på japanskt som alternativ?

Håll dig långt ifrån franska märken då det är överlag mycket bekymmer och speciallösningar på dessa.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

4. chraist

Mottagna gillanden:
    8 932
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Volvo v50 drive kanske kan passa? Inte speciellt stor (mellankombi), diesel och automat.
    Billig skatt och billig försäkring. Likaså är servicen billig om bilen är äldre än sex år. Tänk bara att ni kollar om partikelfilter är bytt eller om det börjar bli dags att ni har med det i kalkylen.

Last edited: 21 mar 2014
  5. Droid55

Droid55 Guest

Tack för denna input. Jag vill inte ha en stor bil heller, tittat på Audi A3 och BMW 1-serien. Som jag skrev halvkombi småbil eller halvkombi. Jag vill inte ha en helkombi eller sedan. Desto större bil ju mer bensin drar den också. Så jag ser bara nackdelar med ha för stor bil (bortsett från att du kanske är något mer krocksäker pga. storleken).

Vilka japanska bilmärken finns det och vilka bilmärken är franska?

6. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Tror tyvärr inte att hon kommer få en V50 för under 30'000 :( Annars är det en bra bil :)

7. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Peugeot, citroen, renualt b.la. är franska.

8. Droid55

Droid55 Guest

Tycker den ser stor ut?

9. Droid55

Droid55 Guest

Ska lägga till budget i mitt första inlägg så folk blir mindre förvirrande. Förstår inte ens hur jag kunde utelämna en så viktig bit.

10. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Den är mindre är en V70 och ungefär lika stor som en gammal V40 (1996 - 2004).

11. Droid55

Droid55 Guest

Peugeot fanns det gott om när vi sökte på Blocket men det var när vi inte hade sökt på automat. Citroen och Renault har jag noll koll på. Fast hur bra är dessa bilar?

12. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

Hepp. Låt mig gissa, för att det är tillåtet att prata om i princip vad som helst på Flashback? Du behöver ju inte direkt läsa i dom andra avdelningarna.

Som sagt, bättre bilforum hittar du nog inte.

13. Droid55

Droid55 Guest

Peugot kalvkombi med automat ligger från 26 tusen kr och uppåt på Blocket. Då har de gått upp til 15 tusen mill. Årsmodell -02 och -03. Är det vettigt? Fanns -01 och -00 och de som hade gått upp till 8 tusen mil.

14. chraist

Mottagna gillanden:
    8 932
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Undvik Citroën helt då dessa bilar har ett speciellt gasfjädersystem vilket är väldigt dyrt om eller rättare sagt när det börjar krångla. Finns även speciella gasklockor som ska bytas efter vis tid och vad jag minns var inte det en billig historia.

En bra bok att ha är denna: http://www.teknikensvarld.se/stora-begbilboken/

Japanskt/asiatiskt har du tex Mitsubishi, Toyota, Mazda, kia, Hyundai, Nissan, Subaru.

Här är Toyota, Mazda och Subaru väldigt driftsäkra. Subaru är förresten det bilmärke som har nöjdast bilägare.

15. chraist

Mottagna gillanden:
    8 932
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Noterar att du kommer åka på kamremsbyte på dessa vid det miltalet. (Brukar vara runt 14-18000).
    Se till att ni kollar pris på detta. Kan nämna att jag hade en Renault som vinterbil för ett par år sen och jag köpte den för sex tusen och bytet skulle kosta 13000:- såldes snabbt :P

16. Droid55

Droid55 Guest

Jag har inget emot yttrandefrihet, men jag kan spontant känna att vissa delar av forumet borde städas upp. Bara för du har rätt att uttrycka din åsikt så kan du vara rumsren. Jag har rätt att välja umgängeskrets vilket gäller Internet också.

Sidor som jag anser dåliga (får mig att må dåligt) undviker jag att besöka. Jag sitter t.ex. inte och söker på hemskheter heller för jag är ganska lättpåverkad person dvs. det tar mycket energi av se t.ex. orättvisor och fördärvar mitt humör utanför Internet. I början tänkte jag inte på detta men min pappa har märkt av det och det har fått mig försöka undvika sidor som inte ger mig något. Med andra ord, visst kan jag besöka sidor och läsa nyheter även om de inte är positiva. Det finns dock sidor som inte ger något alls och Flashback är ett sådant forum. Som du skriver kanske det finns vissa delar av forumet som inte är så men det räcker inte för mig att vilja bli medlem.

17. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Hur prioriterar du säkerhet? Inte kul att krocka i en hyundai från 2002... [​IMG]

18. bycikir

bycikir Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Bilsnack

Toyota har jag hört gott om, är dock inte speciellt kunnig inom bilar, men bra bilar som fungerar.. Enda dåliga är väl att de inte är speciellt krocksäkra...
    Toyota auris, Toyota corolla är väl bra alternativ för dig. :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

19. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Tydligen är du emot den "om man ska rensa upp", yttrandefriheten har även en dålig sida. Inte bara på flashback.

Oavsett vad så lär du få bäst tips och råd om bilar där som sagt, sen huruvida om dom pratar annat där spelar väl mindre roll då du som sagt bara är intresserad av bil-avdelningen.

Whatever. Du får säkert bra tips här med. Även fast det är ett forum för ett mobilt operativsystem.

20. Droid55

Droid55 Guest

Jag sökte precis i bibliotekskatalogen efter Stora Begbilboken och det har upplagan från 2011 inne. Ska låna den!

Det var många bilmärken, Nissan har vi pratat om. Ska kika på de andra också.