Köpråd - Bättre begagnad småbil

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 21 mar 2014.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag vill absolut inte har en stor sedan. Det går aldrig undkomma att en större bil drar mer. Eftersom jag bor i stan innebär stor bil dessutom problem att hitta parkering. Vi har en sedan nu som inte är särskilt stor ändå. Ändå märker jag klar skillnad mot när vi hade Ford Fiesta och Fiat, då kunde vi parkera nästan överallt. Smidigt som tusan. Fast hur krocksäkra de var är en annan fråga.

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

3. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Opel Astra är en bra modell och Opel brukar vara rätt så snåla i förbrukning.

För att automat ska vara snålare än manuell får du gå på nyare miljödieselbilar omkring 2010 och nyare +- något år. (Även hybrider).

Tänk även på att automatlådorna behöver skötas och servas efter punkt och prickar för att de ska hålla så långt som möjligt.

Sen det här med krocksäkerheten; en stor bil behöver absolut inte vara bättre än en liten bil. Har sett krocktester där en stor kombi blir totalt mosad av en nyare liten bil i golfklassen. Så i regel ju nyare desto bättre säkerhet. Och så klart en stor bil är i regel säkrare men inte någon garanti ;)

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

4. chraist

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Kända fel är väl bra? De går ju åtgärda eller att de är det redan :)

5. Droid55

Droid55 Guest

6. Droid55

Droid55 Guest

Jag menar givetvis att de nya automatlådorna är snålare än manuell, med äldre automatlåda är det tvärtom även om de inte behöver dra så jättemycket mer beroende på hur gammal och vilken modell jag köper. Eftersom äldre automatlådor drar mer ser jag gärna en mindre bil.

Självklart är en stor bil inte automatiskt mer krocksäker och jag skrev väl att nya småbilar är betydligt bättre. Fast skrev kanske att nya stora bilar fortfarande klår de mindre men där kanske jag har fel? Det låter ju jättebra om småbilarna är krocksäkra (kanske de nya är så bra för folk klagat just på detta förr och känner sig osäkra i små)?

Min faster kolliderade med en älg och blev så rädd att hon gick och köpte en Jeep (eller Jeep-liknande bil). Kan säga att bilen är dyr, inte var den direkt billig i inköp men främst drar den en hel del (diesel tror jag) och är dyr i försäkring (troligen pga. att den inte är så miljövänlig). Givetvis förstår jag hennes rädsla dock. Hon kör även sent på natten på landsväg.

7. Droid55

Droid55 Guest

Haha sant, tänkte in så. Min pappa sa att en bra idé är att kolla statistiken hos besiktningen. De ska tydligen föra statistik eller något över fel hos olika bilar. :)

8. Droid55

Droid55 Guest

Snackade precis med pappa. Han bestämde sig för resonera med mig tillslut. Eftersom jag redan har två körlektioner kvar att utnyttja på min nuvarande körskola så ska vi ta dessa. Därefter får jag känna om jag vill köra med automat eller fortsätta med manuell. Anledningen är att körskolan jag går hos nu inte har automatbilar så jag kommer behöva byta till en körskola som har. Teorin kan jag dock fortsätta med hos nuvarande trafikskola. Det låter rättvist, då kan jag ge manuell växellåda lite mer tid. Jag har lovat vi kör varje dag fr.o.m. tisdag.

Fortsätt för all del tipsa om automatbilar. Beslutar jag för automat kommer vi skaffa en automatbil.

9. Droid55

Droid55 Guest

Angående denna igen. Hyundai Getz.

"Getz i sin senaste tappning känns påfallande välbyggd och snitsig, men säkerheten har tagit tid. Först 2006 finns aktivt antisladdsystem. Annat är dubbla krockuddar fram och sidokrockkudar."

Så för få en krocksäker är det årsmodell -06 och framåt som gäller för Hyundai Getz?

Edit: Här är det dock årsmodell -04.

Last edited by a moderator: 22 mar 2014
  10. chraist

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    RebeckaRebecka; Jag tycker du låter som en riktigt klok och vettig person. Så dina val i både körkort och bil kommer säkert bli toppen i slutändan.

Angående boken din pappa nämnde så är det samma bok som jag länkade till. Bilprovningen och Teknikensvärld samarbetar för att ta fram den.

Kommer jag på någon mer modell så ska jag hojta till.

11. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Visst blev det! :)

Kanske ska titta på saaben som jag länkade? Riktigt fin bil!
    Kolla även på Volvo S80 och S60, men undvik de största motorerna om du vill ha bra bränsleekonomi.

Här är en fin S60! http://www.blocket.se/halland/Volvo_S60_D5_52723692.htm?ca=20&w=2&last=1
    D5 drar runt 0,6l.

Precis. :)

Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA

Last edited: 22 mar 2014
  12. chraist

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    S60 / s80 är ju rätt stora bilar om man jämfört med de mindre alternativen. Iaf s80:n.

D5:an måste väl ändå vara sämsta köpet!? :confused: Dyr skatt och dyr att försäkra. Dyrare delar mm. Därav det låga inköpspriset. Annars är de väldigt driftsäkra och rymliga och lagom vrid i motorn som passar automat väldigt väl.

Last edited: 22 mar 2014
  13. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Nja, Volvos 5-cylindriga motorer är väldigt pålitliga och bilen är fullservad, men som du sa så är de dyra i skatt & försäkring. Jag rekommenderar saaben om hon inte gillar Volvon :)

14. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
  15. chraist

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Absolut är dessa motorer driftsäkra :)

16. chraist

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Väldigt bra bil och bra motorer. Viktigt är att kolla hur det är med rosten på dessa. Var lite som Opel var tidigare. Men där har bägge tillverkarna blivit mycket bättre :P

Jag vet att Honda numera har kamkedja och medför billig service. Men är det någon som vet när det blev standard på deras motorer?

17. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Sedan så var det ju en -98 och så har den 3 av 5 stjärnor i Euro NCAP. Tycker den var dyr med. Saaben kostade väl bara ett par tusen mer och då får du en 5 år nyare bil med 5 av 5 stjärnor i Euro NCAP.

18. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Kanske inte är en deal breaker för oddsen är inte så höga att det händer men. Men om tändningslåset börjar krångla står du utan bil eftersom det inte finns reservdelar till det. Har själv trasigt larm i bilen och de kan inte byta det pga alla ihop kodningar som innebär byte av bla. tändningslåset :(

19. Droid55

Droid55 Guest

Oj, tack! :)

Jaha, men vad bra. Ska berätta det för pappa. (Bilprovningen vs. Teknikens Värld)

20. Droid55

Droid55 Guest

Av förslagen hittills har jag faktiskt fastnat för Hyundai Getz. Billig och krocksäker, kan det bli bättre?

Finns två annonser på Blocket.

Årsmodell -03: 10-10.5 tusen mil, 19800 kr
    Årsmodell -06: 18-18.5 tusen mil, 20900 kr (en defekt tändspole)

Försökt ta reda på vad en defekt tändspole kostar att åtgärda men inte hittat något. Ska fråga pappa om han vet.

Det skiljer ju inte mycket i pris. Så spontant känns en 3 år nyare modell bättre, beroende på hur mycket en tändspole då kostar. Fast den 3 år äldre modellen har inte gått mycket. Frågan är vad som är mycket, medel och lite i miltal för denna bil?

Hur mycket drar en Hyundai Getz och vad ligger skatten på?