Köpråd - Bättre begagnad småbil

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 21 mar 2014.

1. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 940
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Undvik 06:an då säljaren inte ens kan gå ut med namn, ringer varningsklockor hos mig iaf.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

2. Droid55

Droid55 Guest

Hm... Jag brukar inte uppge mitt fulla namn heller, bara mitt förnamn. Fast så har jag aldrig sålt en bil utan det är mer möbler och telefoner. Min pappa skriver alltid sitt fulla namn men så har han sålt bilar.

03:an är helt klart intressant även om den är 3 år äldre för den verkar inte vara defekt och har gått lite. Ser nu att årsskatten på den ligger på 1680 kr.

3. chraist

Mottagna gillanden:
    8 940
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
  4. Droid55

Droid55 Guest

Körförbud? För den är obesiktigad då eller? Vad menar du med försäkring beror på ägare, boende mm? Du menar vanliga bilförsäkringen?

Jag har tyvärr inte Android. :P

Edit: Det går söka på bilen på Transportstyrelsen e-tjänster.

Last edited by a moderator: 22 mar 2014
  5. chraist

Mottagna gillanden:
    8 940
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Antingen obesiktigad eller icke godkänd på senaste, tror på första alternativet. De 1170:- är vad det kostar att ställa på bilen då den är avställd för att den har körförbud. (Resten på 1680:- beloppet på hela årets skatt).

Precis, försäkringen är som sagt beroende var man bor och hur gammal man är. Vad det är för bil, hur många år man haft körkort. Skadefria år mm. Samma bil kan kosta det dubbla för en som bor mitt inne i centrala Stockholm jämfört med en som bor ute på landet utan grannar.

6. Droid55

Droid55 Guest

Förstod sen vad dessa 1170 kr var när jag gick in och läste själv på Transportstyrelsen. :)

Angående försäkring så kommer vi troligen skriva den på pappa eftersom försäkringen är dyr för folk under 25.

Sökt på krocksäkra småbilar. Hittills hittat två mindre småbilar som fick grönt i alla kolumner på Folksam.

Skoda Citigo -12 (Euro NCAP 2011)
    VW Up! 12- (Euro NCAP 2011)

Nya bilar är givetvis över min budget dock.

7. chraist

Mottagna gillanden:
    8 940
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Hittar du drömbilen och tycker något verkar lite skumt så kan ni använda er av tjänsten www.carfax.se Är kanske mest intressant om bilen är importerad dock.

8. Droid55

Droid55 Guest

Jag hade faktiskt redan bokmärkt den sidan. Tror jag hittade dit via Tekniks Värld. Mycket bra!

Toyota Yaris är också krocksäker småbil. Priset ligger dock på över 50 tusen förutom en som låg på 45 tusen som behöver nytt batteri (räknar inte med de högerstyrda som ligger lägre). Det är dock årsmodeller 2006 och framåt.

9. Donadoni

Donadoni Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    En fin Yaris får du inte för 20 så släpp den. Se till att vad du nu köper är nybesiktigad så att chansen för otrevliga överraskningar minskar.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk

10. Droid55

Droid55 Guest

Toyota Yaris 1,5 5-D -06

Mycket fin! 740 kr i skatt enligt Transportstyrelsen. Snacka om billigt. Fast över 50 tusen för denna pärla. Inte många mil dock.

11. Droid55

Droid55 Guest

Självklart får jag inte en Yaris för 20 tusen. Just nu kolla jag bara upp olika krocksäkra småbilar för jag är nyfiken. Betyder inte jag ska köpa en (många är nya modeller).

Ja, besiktigad ska den vara.

12. Donadoni

Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Köp ingen huyndai atos bara...

13. Droid55

Droid55 Guest

Fastnat för Hyundai Getz, inte Atos. Vad ä det för fel på Atos då? :)

14. Donadoni

Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Den är säkert bättre iaf. Atos är sjukt obekväm i höga farter och man fruktar för sitt liv när man rullar ut på motorvägen. Var iofs en 00 jag hade. Kan ha blivit bättre sen dess.

15. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

/medhåll

När jag jobbade som säljare hade vi flesta firmabil men några hade privat. En tjej körde en sådan där Atos. Kanske en 05:a eller liknande. Det var som att man hade dödslängtan om man frivilligt åkte längre sträckor på motorväg i den. Det kändes EXAKT som att du satt i en burk på hjul.

Jag hade alla dagar i veckan hellre kollat på någon av mini-modellerna ifrån Toyota eller Citroen istället. De känns betydligt roligare att köra och att åka i. Bättre ljudkomfort också om det inte ändrats drastiskt senaste 3-4 åren.

16. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Bilkostnad

Innan du ger dig in i ett bilägande kanske det bör vara på sin plats att varna lite för att bilägande är ganska dyrt.

Om du ser 20 kkr som mycket pengar för ett inköp av bil bör du kanske bli varnad att bilägande brukar kosta mer än så per år.

Kostnaden för bilägandet kan delas in i fasta kostnader som man drabbas av vare sig man kör bilen eller inte och rörliga kostnader som man bara drabbas av när bilen körs.

Skatt och försäkring måste betalas såvida bilen inte är helt avställd. Räkna där med åtminstone 5 kkr per år. Billigast är att bara ha trafikförsäkring, men då får du själv stå för alla kostnader på den egna bilen som en eventuell olycka medför som inte någon annan är vållande till.

Bensin har du redan funderat över, räkna med att du kommer få betala ca 15 kr per körd mil i en bensinbil. Diselbilar är snålare men ger dyrare reparationer, att byta ett partikelfilter kostar ca 20 kkr bara det. Jag vet inte hur mycket du hade tänkt köra bilen, men 10 kkr per år kan du nog lätt bränna på bensin.

Enklare service brukar kosta ca 3 kkr per år. Större service som skall göras vid glesare mellanrum som t ex kamremsbyte kan kosta 15 kkr.

Sen har vi det där med reparationer. När man köper en gammal bil blir det mer reparationer. Att byta koppling kan kosta mer än vad bilen kostade att köpa. Såvida du då inte är väldigt fäst vid bilen är det ekonomiskt rätta alternativet att skrota bilen och köpa en annan begagnad bil.

En sak som du inte behöver ta så stor hänsyn till när du köper en billig bil är värdeminskningen. Räkna med att en bil sjunker ca 20% per år i värde.

m v h Henrik

17. Droid55

Droid55 Guest

Att bilägandet kostar är jag väl medveten om. Min pappa brukar gnälla över hur mycket bilen kostar (inte bara bensinen för det beror på bilen utan alla fasta avgifter). Min faster har dessutom två bilar varav en dyr jävel och hon gnäller också över hur vansinnigt det är att hon har två bilar.

20 tusen kr är inte mycket pengar för en bil även om det beror på bil hur mycket den är värd. Det är däremot så mycket jag vill lägga på en bil som redan kostar massa annat.

Pappa har och har alltid bara haft trafikförsäkring för övrigt.

Självklart övervägar jag skrota en bil som kostar mer att reparera än i inköp (eller så säljer jag den om möjligt).

18. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag köpte min Saab 900 för 4000kr som höll ett år utan reparationer :) Eller jo köpte ett parkerkingsljus och bromslangar fram som vi bytte själva. Drog väl ca 1L milen blandad körning, kanske ett alternativ? Dock var det en -96a (den som ser ut som gamla Saab 9-3), fast den hade t.om. airbag! Automat är ju nog bara att glömma också... om det nu finns så lär den vara skit :P

19. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det behöver inte nödvändigtvis blir så mycket dyrare att ha en nyare bil heller. Min Mazda som vi hade under tiden då vi studerade kostade runt 1200 i årsskatt, 5000 om året i halvförsäkring och drog 0.8-0.9/milen. Ingen service gjordes men å andra sidan gick saker och ting sönder. Sista året kostade den 3500:- (byta av bromsar) plus ~4000:- (startmotor).

Säg att man kör 2500 mil om året och att bensinen kostar 14:-/milen.
    Mazda:
    1200+5000+29750+3500+4000
    43450:-/år eller 3620:-/månad.

Vår nya Kia:
    800+5500+24000+2300+13000
    45600:-/år eller 3800:-/månad.

Kian kostar 800:- i årsskatt, 5500:- helförsäkring, drar 0,7l/milen blandat och behöver servas för i snitt 2300:-/år. 13000:- är avbetalningen på det vi inte la in kontant vid köpet.

Det är lite gamble med en gammal bil. Första året vi hade den (då vi pluggade) gick ingenting sönder. Det var billigt som fan. Andra året klarade den sig också. Tredje året gick allt åt helvete och vi sålde den (lämnade in den där vi köpte ny bil) innan det spårade ur totalt.

Edit, och med en nyare bil har du driftsäkerhet, personlig säkerhet och bekvämlighet i form av allt ifrån tekniska lösningar till skönare säten. Bilarna blir bättre med åren som tur är. Det kan det vara värt. Därför kanske det är vettigare för dig att iaf kolla över att köpa en bättre begagnad bil för runt 60, låna hälften och ha en bil som du vet kommer starta på morgonen. Även på vintern.

Last edited: 25 mar 2014
  20. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

En viktig kostnad att ta med då man kikar på en nyare bil är värdeminskningen. En del av denna värdeminskning finns med i din avbetalning, men jag skulle gissa att du antingen gav en stor kontantinsats som du enbart kommer se en bråkdel av den dag du säljer bilen, eller med en avbetalning på endast 13000 per år står kvar med en skuld efter att ha sålt bilen om ett par år?

Men förutom lite ekonomiska råd har jag nu efter att ha funderat lite kommit fram till ett litet bil-tips. Om du kikar på någon bil i VAG-familjen (VW, Audi, Skoda, Seat) så finns det äldre bilar med en väldigt fin 1.8T-motor. Det är en fyrcylindrig motor med fem ventiler per cylinder och den är väldigt driftsäker. Att den dessutom har turbo gör att den ger lite kraft trots att det ändå är en ganska liten motor. Det borde gå att hitta en 10-15 år gammal bil med den motorn som ryms i din budget.

Däremot bör du passa dig för de lite nyare FSI-motorerna från VAG. De brukar dra olja och många (inklusive undertecknad) har problem med att de går ojämnt.

Jag hade tidigare en Audi A4 årsmodell 1998 med den motorn. Jag trivdes verkligen med motorn, men bakbromsarna hade en tendens att lätt tjärva igen vilket resulterade i att man ungefär vart tredje år fick byta såväl klossar som skivor bak till en kostnad av ca 12 kkr.

m v h Henrik