Köpråd - Bättre begagnad småbil

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 21 mar 2014.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Givetvis är det så men det beror på hur länge du har bilen och vilka pengar du lägger in. Jag tänker bara på de löpande kostnaderna under ett år här ovan. Pengar du redan förlorat genom att betala kontantinsatsen är redan borta så att säga.

    Personligen kommer jag antagligen byta bil inom ett par år och kommer således skjuta vidare pengarna dit, använda det min nuvarande bil är värd då till kontantinsats och ha samma månadskostnad framöver även om jag byter bil. Min kontantinsats kommer således alltid (enkelt räknat) ligga i bilen även när jag bytt bil. Men det beror på många olika saker ifrån fall till fall så jag räknade som sagt bara på vad det kostar dig varje dag när du sätter nyckeln i låset.
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Naturligtvis skiljer det lite från bil till bil och väldigt mycket på hur väl man vårdar sin bil, men en ganska rimlig uppskattning av en bils värdeminskning är att säga att bilen tappar 20% av sitt kvarvarande värde varje år. Med en sådan formel ser man tydligt att värdeminskningen är mycket större för en ny bil än för en gammal billig bil.

    m v h Henrik
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu har jag lånat Stora Begbil Boken från 2011. Försökte hitta upplagan från 2008 också men hittade den inte. Kanske letar mer efter den nästa gång. Några fler upplagor av Stora Begbil Boken hade de inte. Jag lånade även Begagnade Bilar - Starka sidor & Svaga punkter (2006).
     
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Det där kan vara en bra fingervisning om vilka bilar som ger dyra reparationer då boken visar statistik från bilprovningen. Dock bör man vara medveten om att det finns en del biltillverkare som bjuder in sina bilägare till gratis "förbesiktning" där bilen gås igenom innan det är dags att besiktiga. Eventuella fel som hittas måste naturligtvis bilägaren betala reparationen för, men det kan ändå kännas skönt att veta att bilen går igenom besiktningen. Den stora vinsten för bilmärket är dock att det får bättre statistik i publikationer som dessa.

    m v h Henrik
     
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Glöm vad jag sagt om citroen med det speciella hydralsystemet. Det gäller generellt deras större modeller alternativt äldre modellerna.

    C1 och c3 kan vara intressanta modeller att titta på.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    *Ämne flyttat till avdelningen för köpråd*
     
  7. Cassius

    Cassius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2013
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hoppar in i diskussionen jag med. En bil för 20kkr kan vara en Riktigt bra bil som inte alls är "överdrivet" dyr på många sätt!

    Jag märker många som stirrar sig blinda på årsmodeller.. Nytt = bättre! Men vad får man?

    Säg att jag funderar över att lägga ut 100kkr på en bil, den jag har nu skulle jag kanske kunna sälja för 15kkr.

    Väljer jag en "småbil" får jag kanske en som är säg 5 år gammal, gått 5-7000mil.

    Väljer jag en motsvarande den jag har i storlek så får jag kanske en som är 8-10 år gammal som gått 12-15 000 mil.

    Min bil är en Audi 100 Quattro -94 med 2.6 liters V6a på 150hk som gått 24 000mil och just innan köpet fick en ny kamrem. Vad får jag för dom 100kkr jag funderade på att lägga ut?

    Båda alternativen är såklart nyare, estetiskt säkert mer tilltalande och på pappret säkrare. Den motsvarande bilen som är drygt 10 år nyare har troligen en aning bättre komfort och är en aning säkrare, bränsleförbrukningen är nog relativt lika. Men den ligger i ett spann där det kan vara dyrare service på g, bäst att ha koll.. Sen får man nog leva med att om man ska köra mer än 5-7k mil så kommer det en del saker vid 20k mila strecket som brukar behöva ses över. Stötdämpare, bromsar m.m. (ingen regel, men det är inte ovanligt.)

    Väljer jag småbilen så får jag en Klart nyare bil! Förmodligen inte direkt säkrare (Just min Audi var bland det säkraste man kunde köra när den kom, och större bilar är generellt säkrare än mindre om vi pratar bilar efter 1990 i alla fall) men garanterat bränslesnålare! Min tar ~0,9 så den är inte supersnål, men inte direkt omänsklig heller.

    Så vad får jag för mina 100kkr rent krasst? Min bil köpte jag av min far som var andre ägaren och han har kört den i 16k mil sen 2000. Så den har jag ju "koll" på, dom andra två är egentligen lotterier, men bortser man från det får jag antingen aningen bättre komfort/säkerhet, eller sämre komfort men bättre bränsleekonomi. + "skrytvärdet" av att ha en nyare "snyggare" bil! Sen får jag nog räkna med att båda bilarna är dyrare att försäkra vilket kommer äta upp stora delar av de eventuella "extra" reparationer jag får lägga på min 20 år gamla bil. Personligen anser jag inte att dom faktorerna väger upp kostnaden :)


    Med andra ord. En bil för 20k kan vara en väldigt bra investering, Men då gäller det att hitta Rätt bil och inte ha bråttom.

    Jag hade försökt tighta ihop det till så få olika modeller som möjligt, sen gått på de dyraste exemplaren av dom och letat en bil med mycket dokumentation. Ju mer kvitton på delar som är bytta, ju bättre ifylld servicebok den har desto bättre bild får man av vad som kommer. Sen givetvis letat en som gått så lite som möjligt bland dessa och som är i bra visuellt skick. (En bil som skötts visuellt är ofta skött maskinellt, en bil som är skött maskinellt behöver dock inte vara skött visuellt.)

    Ett annat tips är att gå på en bil som då den var "ny" var så dyr som möjligt, dvs premium märken (därför rekomenderar jag de flesta att kika på BMW 7-serie/Audi A8 istället för 5 år nyare BMW 5-serie/Audi A6 om dom inte tänker köra överdrivet många mil per år). Vissa modeller är dyrare pga modellen men det finns vettiga bilar ändå! Som småbil hade jag rekomenderat Golf, Audi A3 eller BMW 316 Compact runt millenieskiftet för dom pengarna, BMW'n tror jag är den klurigaste att hitta en bra av.. Golfen och Audin hade jag hållit mig borta från turbomodeller och kikat på vanliga 1.8or istället. Ju mindre som Kan strula, Kommer också strula ;)
     
    Last edited: 23 apr 2014
  8. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Hon prioriterade ju säkerheten, man är helt enkelt inte like säker i en Audi från 1994 som en, säg Volvo C30 om du nu skulle lägga ut 100kkr. Bara för att en bil var en av det säkraste när den kom ut för 20 år sedan så är en, säg 15 år nyare bil bra mycket säkrare med grundläggande säkerhetsfunktioner som krockkudde för förare och passagerare med sidokrockkuddar. På Audi 100 så har du väl inte ens en förarkrockkudde, utan där var det väl något mekaniskt system som "drog undan" ratten?
    Sedan får du ju andra viktiga funktioner som antisladd och ABS.

    Men en del av det du säger stämmer ju.

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
    Last edited: 23 apr 2014
  9. Cassius

    Cassius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2013
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tror du tänker på föregångaren (C3 karossen som kom 85, den fanns dock med airbag med)

    Just min bil har 2 airbag's, och ABS. Antisladd är väl bra i vissa fall, men rent krasst är Quattron en "simpel" antisladd. Det förstår alla som provat köra en bil med "riktigt" fyrhjulsdrift på vinterväglag, dvs inte en fyrhjulsdrift som flyttar drivningen framåt/bakåt efter behov. Subaru, Toyota, en del VW, Ford, BMW, Mercedes är exempel på märken med "riktigt" fyrhjulsdrift där procentsatsen mellan axlarna är låst och har minst 1/3 drift på en axel.
    Det som var "nyskapande" när just C4 karossen kom var en vajer som sitter mellan ramsnokarna och upp över växellådan, den fungerar så att vid frontalkrock så åker motorn ner under bilen, något som är "std" idag, men som sagt var nytt då, 1991. Det tog ända in på 2000-talet innan den funktionen blev "standardiserad" faktiskt.

    C30 är ju en Volvo, som råkar vara en av de säkrare bilar du kan äga! Just C30'in är sen varken lätt eller överdrivet liten utvändigt och det är få bilar du sitter så långt från nosen på i den storleksklassen! När jag läste "småbilar" tänkte jag mer i banorna VW Polo, Hyundai Getz, Ford Fiesta och dess likar. Bilar som väger 12-1300kg, C30 väger in på en bit över 1400kg och ligger närmare en Golf 6a än pluttarna :) (Att jag nämnde Golf tidigare är dock inte samma sak då en Golf 4a, om något större utvändigt, ligger närmare "pluttarna" än sin namne idag)

    Jämför du min gamla slitvarg med t ex en 1200kg Fiesta så sitter jag med 400kg extra på min sida vid en frontalkrock. Visst, jag har inte lika bra stolar eller lika många krockkuddar, men kuddarna gör inte hela skillnaden om du möter en klart större bil, säg en XC90 på 2+ ton. Då börjar vikten spela in ganska bra också.. Hade min bil haft taklucka och klimatanläggning hade det varit drygt 100kg till. Ytterliggare 100kg om det varit en Avant :)

    Missförstå mig inte, bra stolar och krockkuddar är Enorm säkerhetsbuffert! Men när det kommer till krock med ett annat föremål i rörelse har fysikens lagar en hel del att säga till om också, och då är vikten din bästa kompis! Så jag ställer mig en aning tveksam till att jag skulle sitta särskilt mycke osäkrare i min bil, än en 4-5 år gammal "småbil", det beror såklart helt på vilken småbil man jämför med. Men jag tror skillnaderna är mindre än man tror.. Generellt gäller ju att ju större, samt tyngre, bil du sitter i, desto säkrare är du! :)

    Det jag eg. ville ha sagt var ju bara att för 20kkr kan man hitta en Bra bil som inte vållar några större bekymmer, men då bör man inte köpa de billigaste bilarna av en viss modell, utan tvärt om! :)

    (Exemplet ovan tog jag dessutom helt ur luften, jag har inte granskat vad man får för bilar för ~100kkr utan det är rena antaganden om var jag tror att dessa bilklasser ligger i pris idag)
     
    Sweden2 gillar detta.
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för dina inlägg!

    Vi hade en BMW från -88 innan (vet ej modell) och har en Audi från -92 tror jag (vet ej modell heller). Min pappa var helt klart mest förtjust i vår BMW och kommer nog sälja vår Audi.

    Just nu är jag faktiskt inne på en BMW av mindre modell. Det är min pappa som vill ha en till BMW och vi ska ha den ihop (speciellt eftersom jag inte ens har körkort än).

    Pappa är intresserad av BMW 316 (precis som du föreslog). Först var jag negativ för jag tänker att alla BMW är stora. Nu har jag dock börjat kika närmare på BMW och har faktiskt noterat att vissa BMW på vägarna inte alls är så stora. Oftast är det nya bilar från 1-serien jag ser men det är att likställa med gamla 3-serien. Faktiskt kikat lite på en parkerad bil på gatan av modell 118d, så snygg alltså! Givetvis för ny för vår plånbok men ändå. :)

    Enligt Euro NCAP är BMW 3-serien av årsmodell -01 och framåt krocksäker men inte årsmodell -97.
     
  11. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Toyota aygo, citroen c1 el peugeot 107? Samma bil i grunden..

    Sent from my ALCATEL ONETOUCH 6043D using Tapatalk
     
  12. Cassius

    Cassius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2013
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Citroen C1 och Peugeot 107 är vad jag hört från dom som haft dom precis som alla andra fransoser, dvs en aning omständiga.. :) Aygo'n är bättre! De stora skillnaderna mellan dessa bilar är ju eg bara motor/låda. Men det är också bland det viktigaste i en bil :) Dom är alla verkligen -småbilar- också!

    BMW 316 compact är ungefär samma storlek som en BMW 1-serie, eller Golf, men med lite sämre lastutrymme. Dom är inte direkt poppis bland ungdomar heller vilket gör att det är lättare att hitta ett exemplar som inte är misskött och sönderkört!

    Nu ligger denna över din budget, men det är ett exempel på en bil som jag tror är rätt mycke för pengarna! http://www.blocket.se/lund/Fantastisk_valskott_BMW_316_TI_Compact_53427749.htm?ca=20&w=2
    Låga mil, så kan ha varit någon äldre som haft den. Det skulle kunna betyda att kopplingen eventuellt är lite mer sliten, men den bör hålla till Minst 20k mil ändå! ;)
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Tänk på service pick reparationer. BMW är bra bilar men svindyra jämfört med nästan allt annat.

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  14. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Måste nog säga tvärt om om det gäller tyska bilar (mb och Audi i topp). När det gäller slitdelar som filter, belägg mm har BMW bra priser jämfört med medelbilen.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
    Last edited: 25 apr 2014
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Då hade jag en speciell BMW isf. Av de bilar jag haft senaste åren och servad på verkstad på ett eller annat sätt har BMW vart absolut dyrast och SAAB klar 2:a. Då har jag visserligen bara haft dessa:
    Volvo v40
    SAAB 9-5 (två olika)
    Ford Focus
    Skoda Octavia RS
    SAAB 9-5 (en nyare)
    Toyota Avensis
    Kia Cee'd (gamla modellen)
    Volvo V50
    WV Passat
    BMW 320d
    SAAB 9-3
    Mazda 323 (äldre men servad)
    Kia Cee'd (inte servad än men snittservice kostar 2200:- på år 0-7)

    Det kanske har ändrats men BMW och SAAB låg tveklöst högst då jag hade dem och jämförde med andra märken. Vissa saker är billiga, absolut, men inte om man räknar in helheten. Inte jämfört med en WV Golf t.ex.

    Men gör man sakerna själv så spelar det väl mindre roll. Finns ju mycket piratdelar till tyska bilar på Ebay (speciellt tyska) så vill man komma undan billigt går det aboslut!
     
  16. bycikir

    bycikir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2011
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER


    Tur att bilen inte har någon koppling då! ;)
     
  17. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nu pratar vi något äldre som e30, e36, e46 e34, e39. Servicen kostar om man lämnar in för nyare så klart. Om man inte har möjlighet att lösa det själv. Men delarna i sig är överlag bra pris på.

    Nu gäller detta de vanliga bilarna och inte de motorstarkaste inkls M modellerna. ( de kostar då jag själv haft en i 8 år).

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Vad menar du med "samma bil i grunden"?
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Haha, jag såg den annonsen redan igår och skickade till pappa. :) Visserligen över min budget men så är det ju en BMW ;) och inte så gammal, låga mil osv. Ser bra ut!
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Känns spontant som pappa redan borde veta detta när han föreslog en till BMW. Fast jag kan ju alltid dubbelkolla. Däremot behövde vi inte reparera vår gamla BMW från -88 under de 5-6 år vi hade den. Tror det var en av få bilar vi haft som faktiskt inte krånglat.