Köpråd, byte från Apple

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av onnefarbrorn, 25 nov 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag har faktiskt upplevt en del lagg och hack nu även på min iphone men den klara skillnaden är att på valfri androidlur brukar en smärre seghet upplevas efter ett antal appar installerade och efter nån månad.... i regel sådär lite höftat för egen del... på min iphone tog det över 1 år att nå dit och då har den dessutom bootats de ggr updates till systemet kommit vilket är .. 3-4 ggr om jag minns rätt kanske 5.. försök göra om det med en androidlur utan att mecka med att starta om tjänster osv för att uppnå samma stabilitet.. det kommer lixom aldrig hända jag förstår inte varför det ska vara så svårt för folk att erkänna det :)
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Måste dock tillägga att även fast min lur körs i typ 2Ghz hela tiden samt multicore igång så är flytet ändå inte riktigt i paritet med iOS eller WP.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  3. xeizo

    xeizo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det finns flera anledningar att iOS "flyter" bra(fast riktigt så bra är det inte), en anledning är att ios är kompilerat direkt för hårdvaran. Android körs i virtuella maskiner som kallas för Dalvik. Det ger sämre prestanda på likvärdig hårdvara, men det ger också full portabilitet och kompabilitet med all möjlig sorts hårdvara. Ios går bara att köra på Apple. Dessutom lägger tillverkarna på extra mjukvarulager för att särskilja sig, typ touch wiz, som suger prestanda. Ios är väldigt kalt. Kör man ett rent Android 4.4.2 på en High end telefon från sista två åren flyter det på extremt bra! Iom Kit Kat går det dessutom att testa Googles experimentella vm ART istället för Dalvik. ART förkompilerar apparna när de installeras så att de sen körs direkt på hårdvaran precis som Apple. Ios går bara att beskriva med ett ord: tråkigt! ;-)

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter

    Jag kan inte hålla med om att Android känns seg om man har installerat många appar. Jag har ca 70 appar och min Nexus 4 är inte ett dugg seg. Min iPad är dock väldigt seg. Det tar det minst 20-30 sec o öppna t.ex Facebook eller Apple Maps


    Skickat från min iPad. Vill också önska alla en god fortsättning och ett gott nytt år
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det spelar inte så stor roll om du håller med eller inte det är bara att ha koll på hur systemet fungerar så vet man att det är oundvikligt att det är så. Sen beror det ju oxå självklart på vilken typ av appar det är...
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jo det märks ju en ganska markant skillnad på Android tycker jag efter ca. 1 månads användning. Har nog inte haft någon som jag inte upplevt segat ner sig lite. Men jag upplevde det inte alls på samma sätt när jag hade min iPhone 5. Men den vart så tråkig. Så ja pest eller kolera, litegrann ;)

    Fan vad jag önskar jag kunde pilla ihop ett OS och ta alla godbitar från alla olika OS till ett helt jäkla komplett system för mig själv.
     
  7. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Tur att man får välja själv :-). Jag grubblar på att skaffa mig en iPod touch så att jag kan ta del av båda universumen :-)

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det är nyttigt. Man ska inte begränsa sig till ett system och hålla fast vid det bara för att såvida man inte har någon stark orsak eller drar nytta av det på något sätt.
     
  9. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Precis. Systemkriget är ju helt onödigt egentligen. Tror mest att det handlar om att folk är rädda för att de valt fel. :-)

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag kör båda. Har en H1 som jag har som jobbtelefon och en Ip5 som jag har ett Tvillingkort i som jag använder privat. Gillar verkligen båda systemen men Android passar mig bättre i jobbet pga widgets och genvägar. IOS är ju verkligen ett begränsat system på det viset men det flyter ju på helt otroligt bra. Har egentligen inga synpunkter på hur Android flyter i min H1 men visst händer det nån gång att det liksom hackar till men det är inget jag stör mig på. Skulle jag bli tvingad att välja ett system skulle jag nog välja Android allafall. Det jag gillar mest med Ip 5:an är nog formatet, passar mig perfekt privat. Dessutom är ju kvalitets känslan på topp hos IPhone. Det är den även på H1 men den är ju lite otympligare. Det finnas dock en del saker jag verkligen saknar hos IOS och det är Truecaller, radbrytning när man zoomar, smart dialer ( ofattbart att det inte finns). Det tog mig ca 15 min att bli klar med Iphonen efter inköpet, H1:an blir jag nog aldrig "klar med" . Gillar man att byta utseende och fixa med sin telefon så ska man inte köpa IPhone . Vill man ha något som bara fungerar och man kan egentligen inte göra några fel ska man nog välja en IPhone. Det är nästan som en dum phone fast smart


    Skickat från Tapatalk 2
     
    onekw och Desert Rat gillar detta.
  11. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Kör Sony. De stöder öppenhet och är (beroende på modell) väderbeständig. Sony Z1 om du skulle fråga mig!

    Bara en sådan sak att de har sidan Unlockbootloader på sin egen domän säger en del...
    http://unlockbootloader.sonymobile.com
     
  12. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Haha, är ju Z1 som inte ens går att använda med stock för att kameran är DRM-skyddad.
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Instämmer. Någon form av behov att försvara sitt eget val. Vad som ligger bakom det om det är osäkerhet eller något vet jag inte.
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det där är ju lite lurigt dock. Sony kör stenhårt på sin marknadsföring att de är vattentäta etc. men de lämnar ingen som helst garanti på det. Så pajar din lur av fukt eller vatten så gäller ingen garanti alls som på alla andra telefoner. Det finns de som snabbt tappat sin Sony i lite vatten och de har stendött. Så man vågar ju ändå inte utsätta den för mer än vad man gör med en vanligt telefon. Till exempel använder jag ibland min G2 i lättare regn som alla andra telefoner. Skulle inte utsätta en Sony för mer än så.

    Tycker de kör lite fult spel där faktiskt.

    Men jag håller med om det andra. De har bra inställning till commintyn och har en del fina telefoner som har snyggt tema.
     
  15. tjo

    tjo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER


    Har haft Acro S sedan releese dagen och tvättar den så gott som varje dag (pga jobbet) har aldrig haft problem med att den skulle ha fått in vatten, frugan har Z den tvättas inte lika ofta men har heller inga problem med vatten... sedan så finns det ju förståss måndagsexemplar som med allt annat, men som jag förstått det så ifall din telefon blir vattenskadad så får du en ny på garanti om det inte beror på att du har haft öppna luckor tex.. har dock inte fått bekräftat detta!
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Man får hoppas det är så men jag har läst på nätet att det finns de som inte fått ny lur pga vattenskada. Men har svårt att tro att de ger ny lur till alla som har en död telefon pga det.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  17. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Åtgärdat sedan 4.3.
     
  18. onnefarbrorn

    onnefarbrorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Sneglade på den också, tills det kom fram att det var samma lilla batteri. Inte så konstigt i den lilla formfaktorn, men det är trots allt batteriet som är en stor del i att jag byter. Jag vill alltså INTE gå till en ny telefon som jag måste ladda på arbetet.

    LG G2 och Note3 är fortfarande mest sannolika, med övervikt till G2
     
  19. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Samma lilla batteri som En Iphone är det inte... du vet väl att 2300 mAH + Snapdragon 800 + 720P 4,3" skärm troligen är = grym batteritid? en Iphones Batteri ligger väl på 1500-1700 mAh?
     
    Last edited: 14 jan 2014
  20. dj99elite

    dj99elite Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu är det en månad kvar innan de flesta stora Android märken visar sina nya flaggskepp(2014), så jag hade rekommenderat att du väntar och ser vilka dem är.

    Om du gilla nån av dem, så förhandsboka den och få den på release dagen, annars om du ej gilla dem så ta G2/Note/den telefonen du vill ha nu...
    :D

    Sent from my HTC One X using Tapatalk
     
    onnefarbrorn gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.