Har nu haft en Note3 till låns av Smartson i en vecka. Såhär ser min första recension ut kring konstruktion, skärm och batteri. Kanske ger den någon något 
Konstruktion
Telefonen ger trots ett bakstycke i plast ett mycket gott kvalitetsintryck och jag är positivt överraskad av känslan av denna jättetelefon. Knapparna känns mestadels logiskt placerade men så som jag har händerna ställer ibland strömknappens placering till med lite bekymmer.
Telefonen har också en inbyggd penna som även den känns bra trots plasten. Pennan bidrar med tryckkänslighet i flera nivåer och ett annorlunda sätt att interagera med telefonen. För mig är den dock mest en kul detalj snarare än en viktig funktion men den kommer säkert glädja många som känner sig mer bekväma med pennskrift eller varför inte för att illustrera något snyggt?
Menyer och gränssnitt
Tyvärr har telefonen tillsammans med alla andra telefoner från Samsung det otroligt fula gränssnittet touch wiz. Dock är det mesta lätt fixat med andra program så det bör inte vara ett problem för de flesta. Samaung gör mycket bra också. Sökfunktion i inställningar gör det lätt att hitta saker och snabbreglage till det mesta ger en bra kontroll över telefonens funktioner. Sidofältet ger snabbåtkomst till de vanligaste verktygen och ger dessutom möjlighet att använda två appar samtidigt.
Skärmen
Skärmen är verkligen helt fantastisk. Stor, ljusstark och fina färger och har samtidigt en väldigt skön yta vilket gör att fingrar glider lätt utan att det känns strävt som det gör på vissa andra telefoner. Skärmen är dock i största laget, visst är det ofta väldigt behändigt men samtidigt drar det mycket ström att driva en så stor skärm ihop med den teknik man valt att använda. Ibland blir det svårt även för mig med stora händer att göra enkla saker med bara en hand utan att hålla handen på ett sätt som gör att man är rädd att tappa den. Skärmen är dock väldigt exakt och storleken gör det lätt att skriva utan att för den delen ställa till det för mig som gått direkt från en liten iphone.
Prestanda
Note 3 är ett fartmonster utan liknelse och just nu tror jag inte det finns en Android-telefon som kan bräcka den. Oavsett vilket spel jag ger den tar den snällt emot och presterar 100 varje gång. Inte verkar det dra så mycket mer batteri än att bara läsa Facebook heller. Film gör sig såklart också bra på skärmen även om man inte kollar några längre stunder.
Batteri
Batteriet är det starkaste i klassen och är faktiskt större än displayen är på min gamla iphone. Trots det tar den stora skärmen och många funktioner mycket resurser och jag är faktiskt besviken på att den inte orkar mer. Med mer än dubbla batteristyrkan mot iphone tycker jag att den borde klara en dags tung användning men så lätt är det inte. Den överlever dagen men inte med någon vidare marginal. Väl hemma fick jag nästan med en gång sätta den på laddning. Då har jag ändå avaktiverat funktioner jag inte behöver och försökt stänga program efter mig. Hittills är detta den största stötestenen för mig då jag hade hoppats på att ha ett kraftpaket att lita på.
Detta är mina första tankar efter en knapp vecka och det kan kanske komma att ändras åt båda håll.
#smartsonnote3 #smartson #testgalaxen
Last edited: Feb 12, 2014