Köpråd, byte från Apple

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av onnefarbrorn, 25 nov 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. agerberg

    agerberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Stämmer bra det.

    iPhone 4S - 3.7 V, 5.3 Wh (1,430 mAh)
    iPhone 5 - 3.8 V, 5.45 Wh (1,440 mAh)
    iPhone 5C - 3.8 V, 5.73 Whr (~1510 mAh)
    iPhone 5S - 3.8 V, 5.92 Whr (~1570 mAh)
     
  2. onnefarbrorn

    onnefarbrorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    samma lilla batteri som Z1 alltså ;)

    smärtgränsen går vid 2500 mAh men vill helst över 3000. Telefonen är en livlina för mig - använder den till allt hela tiden. Jag måste ha en telefon där jag vet att hur jag än använder den (wifi hotspot hela dagen, spelande och streamande, surfande och och chattande) så ska den ha batteri kvar när jag kommer hem - även om dagen blir lång.

    För mig är batteritiden en av de absolut viktigaste grejerna på telefonen och tillsammans med skärm och kamera gör det mitt beslut. Jag har hellre en telefon gjord i rispapper med sjukt bra batteritid och bra skärm och kamera än ett monsterbygge som är vatten och skadetåligt hur man än behandlar den - men som dör efter några timmars användande. Alla är vi olika och jag är ändå tacksam för alla förslag och tankar ;)
     
  3. onnefarbrorn

    onnefarbrorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    iPhonens batteri är ett skämt när det kommer till krävande appar, som system är det dock väldigt strömsnålt och jag har sällan haft problem med batteritiden så länge jag håller mig till "snälla saker". Android drar lite mer som system men vid krävande appar ligger de ganska jämt och har där nytta av de (oftast) väldigt mycket större batterierna.
     
  4. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER


    Ja telefonen är verkligen smart om man kan ändra hur hemskärmen ser ut. XD


    Sent from my iPhone 5S
     
  5. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Finns det verkligen någon telefon som klarar av att hotspotta en hel dag? Det dar sjukt mycket kräm.
     
  6. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Tror inte att det går att finna en sådan telefon. Köp ett externt batteri eller ett "batteriskal" till vilken telefon du än väljer?
     
  7. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Inte ens note 3 fixar hot spot en hel dag. Du får nog ta en nödladdare med dig, eller laddskal. Men va beredd på klumpig mobil.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  8. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Nja men i alla fall smartare än en telefon som är oförmögen att spara ett dokument på av användaren önskad plats.

    Skickat från min neken N6 via Tapatalk
     
  9. onnefarbrorn

    onnefarbrorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Överdrev nog lite, menade att den är på hela dagen, men används såklart bara när jag är på språng med andra enheter utan eget internet. I arbetet är telefonen oftast ansluten till datorn via usb eller helt enkelt till ett vägguttag. Försökte mest summera för hur jag använder telefonen men förstår såklart att alla telefoner har någon slags gräns ;)

    Har faktiskt blivit uttagen till att testa note3 av smartson (ibland har man tur) så nu lär jag bli varse om den är något för mig :) Återkommer såklart här med hur jag upplever den eller om det ändå lutar mot G2 (eller kanske något annat nytt och spännande som kommer nu)

    Tack till er alla för alla era tankar och åsikter - ni får gärna fortsätta så länge ni orkar :)
     
  10. onnefarbrorn

    onnefarbrorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu har Note3an som jag ska testa åt smartson kommit. Hittils har den verkligen imponerat även om det är svårare än jag trodde att få över information från iPhonen. Samsungs SmartSwitch gjorde jobbet finfint på svärfars telefon, men med mina dryga 60.000 sms orkade den inte riktigt med. Jag hoppas nu på att iSMS2Droid gör jobbet. dryga 50% nu efter några timmars harvande - fasar ett error nu :D

    Skärmen som jag oroade mig för är mycket bättre än jag trodde, och batteritiden har redan visat sig fantastisk och kameran ska testas imorgon. Pennan är en trevlig funktion men jag som levt mitt liv vid en dator snarare än med en penna i handen är väldigt osmidig - även om tekniken är sjukt imponerande som alls lyckas tyda mina kråkfötter :)
     
  11. HoardingDragon

    HoardingDragon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2014
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Jag tror visserligen inte att det längre är relevant, men jag tror att du fått ganska mycket om Z1 om bakfoten; den har för det första ett batteri på 3000 mAh (200 mindre än Note3 och samma som LG G2), dessutom har den faktiskt bra med batteritid, vilket alla som skrivit om sina erfarenheter om den i tråden kan intyga.
    Det enda bidraget som verkar föreslå att den inte har det var den artikeln du länkade (vilken jag faktiskt inte ens läste, så jag kan inte bedöma sanningshalten).

    Men Z1 compact har ett mindre batteri på 2300 mAh, precis som Nexus 5, men med mindre skärm med färre pixlar och Sonys erkänt goda batteriprofiler.

    Jag ville bara reda ut den biten. Med det sagt så har jag ingen sådan själv.

    Hoppas att du trivs med din Note3 - skärmen är fantastisk, men sedan min Galaxy SII har jag blivit mycket mer motvilligt inställd till TouchWiz. Fortfarande bättre än Sense, dock.
     
  12. onnefarbrorn

    onnefarbrorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej. Förstår att det blev lite otydligt med mitt krav på batteri samtidigt som jag dissade Z1, men det är med tanke på hur batteriet utnyttjas som avgör i det fallet. Z1 Compact är mer intressant då men är ändå osäker på om den ger mig allt jag söker. Note3an jag testar är inte riktigt så batterieffektiv som jag hade hoppats på heller men klart bättre än mina tidigare iPhones.

    Vi får se vad det blir tillslut, nu är iPhonen dessutom såld och test-telefonen ska tillbaka till smartson om en månad så behöver snart bestämma mig :D
     
  13. onnefarbrorn

    onnefarbrorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har nu haft en Note3 till låns av Smartson i en vecka. Såhär ser min första recension ut kring konstruktion, skärm och batteri. Kanske ger den någon något :)

    Konstruktion
    Telefonen ger trots ett bakstycke i plast ett mycket gott kvalitetsintryck och jag är positivt överraskad av känslan av denna jättetelefon. Knapparna känns mestadels logiskt placerade men så som jag har händerna ställer ibland strömknappens placering till med lite bekymmer.
    Telefonen har också en inbyggd penna som även den känns bra trots plasten. Pennan bidrar med tryckkänslighet i flera nivåer och ett annorlunda sätt att interagera med telefonen. För mig är den dock mest en kul detalj snarare än en viktig funktion men den kommer säkert glädja många som känner sig mer bekväma med pennskrift eller varför inte för att illustrera något snyggt?

    Menyer och gränssnitt
    Tyvärr har telefonen tillsammans med alla andra telefoner från Samsung det otroligt fula gränssnittet touch wiz. Dock är det mesta lätt fixat med andra program så det bör inte vara ett problem för de flesta. Samaung gör mycket bra också. Sökfunktion i inställningar gör det lätt att hitta saker och snabbreglage till det mesta ger en bra kontroll över telefonens funktioner. Sidofältet ger snabbåtkomst till de vanligaste verktygen och ger dessutom möjlighet att använda två appar samtidigt.

    Skärmen
    Skärmen är verkligen helt fantastisk. Stor, ljusstark och fina färger och har samtidigt en väldigt skön yta vilket gör att fingrar glider lätt utan att det känns strävt som det gör på vissa andra telefoner. Skärmen är dock i största laget, visst är det ofta väldigt behändigt men samtidigt drar det mycket ström att driva en så stor skärm ihop med den teknik man valt att använda. Ibland blir det svårt även för mig med stora händer att göra enkla saker med bara en hand utan att hålla handen på ett sätt som gör att man är rädd att tappa den. Skärmen är dock väldigt exakt och storleken gör det lätt att skriva utan att för den delen ställa till det för mig som gått direkt från en liten iphone.

    Prestanda
    Note 3 är ett fartmonster utan liknelse och just nu tror jag inte det finns en Android-telefon som kan bräcka den. Oavsett vilket spel jag ger den tar den snällt emot och presterar 100 varje gång. Inte verkar det dra så mycket mer batteri än att bara läsa Facebook heller. Film gör sig såklart också bra på skärmen även om man inte kollar några längre stunder.

    Batteri
    Batteriet är det starkaste i klassen och är faktiskt större än displayen är på min gamla iphone. Trots det tar den stora skärmen och många funktioner mycket resurser och jag är faktiskt besviken på att den inte orkar mer. Med mer än dubbla batteristyrkan mot iphone tycker jag att den borde klara en dags tung användning men så lätt är det inte. Den överlever dagen men inte med någon vidare marginal. Väl hemma fick jag nästan med en gång sätta den på laddning. Då har jag ändå avaktiverat funktioner jag inte behöver och försökt stänga program efter mig. Hittills är detta den största stötestenen för mig då jag hade hoppats på att ha ett kraftpaket att lita på.

    Detta är mina första tankar efter en knapp vecka och det kan kanske komma att ändras åt båda håll.

    #smartsonnote3 #smartson #testgalaxen
     
    Last edited: 12 feb 2014
    Ducceman gillar detta.
  14. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Trevlig läsning och bra teknisk nivå för de som kanske inte hänger på Swedroid så ofta. Hittade några små saker du kan rätta om du vill :-) Det saknas ett "till" i meningen: strömknappens placering "till" med lite bekymmer. I meningen efter står det "brs" men jag förmodar att ska vara "bra".

    Sent from my LT26i using Tapatalk
     
  15. onnefarbrorn

    onnefarbrorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Rättat - tack ska du ha :)
     
  16. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Jag har en Note 3 och jag gick från iPhone 4S via S4 och slutligen en N3. Jag är mycket nöjd med min N3.

    Plus
    * Prestanda
    * Skärmen
    * Batteriet
    * Bytbart batteri
    * Micro SD
    * Konstruktionen
    * S Pen
    * Pris
    * Lagom stor
    * stabilt system

    Nackdelar
    * Inga enligt mig speciellt med tanke på pris Vs prestanda och användar upplevelse.

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
     
    Last edited: 12 feb 2014
  17. onnefarbrorn

    onnefarbrorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej, har fått en N3 till låns (du kanske läste det några poster högre upp) och även om jag är imponerad av det mesta, precis som du skriver, känns storleken ändå lite väl tilltagen. Det är svårt att använda telefonen med bara en hand. LG G2 har enligt mig en bättre storlek, men vi får se hur nöjd jag blir med den tillslut. Dock är Note3 typ den dyraste androiden man kan köpa så vet inte hur du får in pris som något positivt egentligen - prisvärd kan den ju så klart ändå vara om det är det du menar :)

    Verkligen jätteglad för all respons jag fått ifrån er alla och jag känner verkligen att efter bara några veckor med en välpresterande android är jag redo att ta steget från ios (även om jag kommer behålla minst en enhet för airplay tills dess att chromecast blir i närheten av så bra som airplay är).

    Kommer återkomma med recension kring G2 också när jag har på fötterna där. Och säkerligen mer om Note3 också - glad att du hittat rätt hur som helst - det är en underbar känsla :)
     
    Hunter78 gillar detta.
  18. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Tack själv för din feedback. Dock tror jag i längden du kommer trivas bättre med Note 3 än G2.

    Och jag syftade på prisvärdhet ;)

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
     
  19. onnefarbrorn

    onnefarbrorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Då har jag grottat ner mig lite mer i fotograferande med "min" Note3. Konstigt nog upplever jag att jag inte är lika spontan i mitt fotograferande med Note3 som med min gamla iPhone. Kanske är det storleken eller så är det bara så att jag inte riktigt vant mig vid kamera-appen. Känner mig helt enkelt inte riktigt lika bekväm i den som med andra telefonkameror jag använt. Igår tvingade jag mig dock till det, trixade med inställningar och med presets (det finns sjukt många varav hälften kommer man förmodligen aldrig använda).

    Det kändes till en början ovant, främst saknade jag möjligheten att fota med en dedikerad knapp. Volymknapparna som ofta annars används för att fotografera med, zoomar som standard på Note3. Detta går dock att ändra i inställningar så ingen fara på torpet. Jag skulle rekommendera alla att kika igenom inställningarna och aktivera, avaktivera och ändra - för mig var det i alla fall flera funktioner som var av eller konstigt inställda som standard.

    När jag väl kommit igång med fotograferandet känner jag att Auto-läget ger en bra grund. Man kan dessutom hålla inne avtryckaren för att ta upp till 20 bilder i en snabb följd (burst mode) vilket ger mig möjlighet att välja ut de bästa bilderna i efterhand och "aldrig" missa en bild. Passade på att fotografera en väns vovve, en sak som sällan är still - ändå tycker jag att kameran lyckades fånga både färger och skärpa väldigt bra. Då det blåste kraftigt fotograferade jag också högt gräs som vajade i vinden, även detta fångades skarpt och bra - positivt överraskande.

    Växlade över till HDR-läge vilket verkligen gav bra resultat. Jag har inte satt mig in i om appen verkligen tar "äkta" HDR-foton eller bara beräknar bilden, men resultatet i mina foton får med beröm godkänt och blev mycket bättre än iPhonen (man får dock ta med i beräkningen att den nu är 2 år gammal).

    Till sist lekte jag loss med några av alla de lite mer knepiga val (presets) som finns i appen, Drama-fotografering tog t.ex flera bilder och la ihop till en vilket skapade en småkul effekt men knappast något man använder dagligen. Funktionen Ljud och foto förstår jag inte syftet med alls, den gör ett slags videoklipp fast med en stillbild där man hör vad som händer vid fototillfället. Kanske kan vara kul att skicka hem som ett vykort vid en semester men troligen inget jag någonsin skulle använda själv. Det finns utöver dessa en uppsjö med funktioner och inställningar - och det är såklart kul, men jag önskar man kunde dölja funktioner man inte använder från "snurrhjulet" så man lättare kommer åt de man gillar.

    På det stora hela är kameran i Note3 fantastisk och även om den inte är en systemkamera är det ändå en riktigt bra kamera som man alltid har med sig och kan lita på. Bra jobbat Samsung!

    När bilden väl är tagen kan man antingen redigera den i en av alla bildhanteringsprogram, eller kolla igenom sina foton. Av någon anledning finns det två program med väldigt liknande funktioner inbakade i telefonen (galleri samt foton). Jag förstår inte syftet med detta och använder själv bara galleriappen där man enkelt redigerar och såklart också kan dela den vidare via en rad olika tjänster som facebook, sms och mail.

    #smartsonnote3 #smartson #testgalaxen.
     
  20. onnefarbrorn

    onnefarbrorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ok - tråden har varit död några dagar men jag hoppas ändå på era rekommendationer nu när det börjar dra ihop sig. Såhär ser det ut nu.

    Jag har fått låna en Note3 av smartson för recension, gillar den men den är lite i största laget tyvärr. Hade mer eller mindre bestämt mig för G2 och skulle ju i så fall få den snabbt från 3.

    Dock presenterades både Z2 och S5 i veckan och nu blev det svårt.
    S5 erbjöd inte riktigt vad jag hade väntat mig, men verkar ändå vara en riktigt fin telefon med sitt vattenskydd och vad det verkar - stabil kamera. Den är ungefär lika stor som G2 och med en lagom skärmstorlek för min del. Batteriet är mindre än G2 men är samtidigt utbytbart när det börjar slitas. Leveranstiden på S5 är dock 6-7 veckor och jag skulle då stå utan primär telefon i 1-2 månader (får låna en kompis S2 vilket väl duger men inte mycket mer än så).

    Samtidigt kom Z2 som rättar till det mesta som gjorde mig ointresserad av Z1. Den går dock inte att få information om alls än och risken är väl att det tar ytterligare en månad.

    Dessutom kommer fler telefoner framåt, G3, M8 osv osv. Jag har panik - vad tusan ska jag göra? :) Köpa en dokumenterat underbar telefon som G2 och vara nöjd med den i 2 år. Bita ihop och få S5 istället som är en splitter ny telefon, vädertätad men i övrigt likvärdig med G2. Eller invänta någon av de andra telefonerna som kommer och utsätta mig för en toktrög och tråkig telefon i flera månader?

    Hoppas ni har kraft och tålamod kvar att rådgöra mig en sista gång. Puss på er
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.