Köpråd första smartphone

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av jsc, 15 mar 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. jsc

    jsc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag behöver lite tips och råd inför inköp av en ny lur, beklagar om ämnet är uttjatat men bugar och bockar för dom som tar sig tid att komma med lite synpunkter.
    Kan tyvärr ingenting om smartphones i allmänhet och android i synnerhet, men nu när jag ska skaffa min första lite mer avancerade lur insåg jag att det finns en hel del faktorer att ta hänsyn till....
    Kravspec (utöver telefoni):
    1. Kunna kolla av och svara på jobbmail (exchange server på kontoret)
    2. Öppna, redigera/svar på vanliga officedokument.
    3. Läsa pdf-filer.
    4. Surfa och följa en del forum på nätet.
    5. Snabbt i alla ovanst sammanhang.

    Sociala medier, film, musik och foto är mindre viktigt eller inte alls.

    Är man helt fel ute om man tittar på anroid-lurar överhuvudtaget? Tycker annars det verkar vara ett trevligt system eller är det bättre att satsa på windows- eller symbiantelefoner?

    Jag har fastnat lite för HTC's Hero, men såg att nya modeller kommer inom kort (Legend, Desire) men kanske är dessa onödigt avancerade för mina behov?
    Ett annat alternativ kanske är Nokias E72 eller N97 om dessa funkar bättre mot exchange-servern? Gillar inte riktigt windows överlag så är därför tveksam till windows-telefoner...

    Tack på förhand/J

    PS. Insåg att jag kanske postat i fel forum, såg att det fanns ett för köpråd. Admin får gärna flytta, sorry. DS.
     
    Last edited: 15 mar 2010
  2. heinrisch

    heinrisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag tror det är vettigt att titta på en Androidmobil. Jag tror dock inte på Heron som du tittar på eftersom den är lite gammal och det kommer nya modeller (som du skrev) nu som är mkt snabbare.

    Jag kan dock tyvärr inte utala mig och exchange eller officedokument men vet att min telefon klarar de andra punkterna.
     
  3. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Documents To Go är en populär app som om man köper den kan redigera och visa officedokument. Vet tyvärr inte heller något om exchange, men med tanke på hur stora möjligheter det finns i Android så kan jag inte tänka mig att det skall vara några svårigheter.

    Om du kommer att/eller skriver redan många SMS, skicka många mail och skriva lite i forum med telefonen så är det kanske bra att titta på en telefon med fysiskt tangentbord? Personligen saknar jag ett bra fysiskt tangentbord oerhört mycket då jag gör precis det jag skrev ovan.

    Kanske är Nokia N900 ett alternativ? Maemo (som också är en Linux-variant) har blivit rosat och sägs fungera väldigt bra i Nokian. Bl.a. Katshing har en video där de väldigt basic går igenom telefonen och Maemos funktioner.
     
  4. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

  5. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Androids Exchange support är fortfarande aningens begränsad iom att den inte stödjer nya säkerhetsgrejjerna. Vilket betyder om ditt jobb kräver detta för att ansluta med Activesync att den ska göra detta så kommer du inte kunna synka e-post etc. (alla gör inte det men jag misstänker att de flesta större företag gör det)

    Annars tycker jag android är ett grymt bra alternativ!
     
  6. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Inte direkt ett råd, men en varning: Batteritiden på alla smartphones suger. Var beredd på att du kommer få ladda ofta, vanligtvis varje natt. Du kan glömma batteritiderna som dumbphones levererar, där man kan gå uppåt 1 vecka mellan laddningar trots att man använder luren flitigt.
     
  7. jsc

    jsc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar och värdefulla kommentarer, det låter som jag får kolla lite mer vad mailsystemet kräver samt fundera på hur värdefullt ett fysiskt tangentbord är.
     
  8. Moggelito

    Moggelito Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hero har stöd för Exchange active Sync. Vet inte om det beror på Sense, men jag antar det eftersom Android inkluderade exchange-stöd i 2.0.

    Jag tycker det fungerar suveränt. Man kan ställa in push, manuell eller tidsinställd synkning. Man kan lägga upp flera konton så man kan ha sin jobbmail brevid sin privata hotmail eller gmail utan bekymmer!

    Word-dokument har jag tyvärr inte provat men som någon skrev så finns documents to go som löser detta problem
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.