Köpråd: Garmin Epix Pro (Gen 2) VS Apple Watch Ultra

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Fridensliljor, 7 jun 2023.

1. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 269

MINA ENHETER

Exakt !! Återkoppling uppskattas :)

Fridensliljor gillar detta.
  2. Fridensliljor

Fridensliljor Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 904

MINA ENHETER

Nej nu blir det en beställning så hinner den förhoppningsvis komma på fredag tills jag är hemma från Kanarieöarna :D.

Salvion gillar detta.
  3. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 904

MINA ENHETER

Givetvis jag återkommer med ett första intryck om jämförelse mot min nuvarande AWU :).

bernard och eastbound gillar detta.
  4. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 282

MINA ENHETER

IOS sen flera år tillbaka

5. Pettapan

Pettapan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    814
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Har samma fundering, typ. Kör på AWU, har en ny oöppnad Epix Pro 51mm med läderband som jag köpte till ett bra pris från Ditur förra veckan som ligger kvar i sin kartong. Har kört garmin länge och har även haft en Epix Pro 51mm innan denna AWU jag har nu.
    Kan inte bestämma mig för vilken jag ska behålla. Är inte imponerad av batteritiden på AWU, sen är allt rätt utspritt i olika appar i AWU jämfört med Garmin, men smartfunktioner är självklart bättre i AWU, men vetefan egentligen hur mkt mer än notiser mm jag använder.
    Gillar garmin mer när det kommer till konditionsträning då man kan ställa in vilken info som visas på skärmen vid olika aktiviteter. Samtidigt som watch os 10 fått riktigt schysst funktion för cykel där man kan se puls mm på telefonen (kör mkt MTB). När jag har den ena vill jag ha den andra och tvärt om. Så jag blir nog snart knäpp på dessa ilandsproblem.
    Något man inte ska förringa heller med Epix är den inbyggda ficklampan, använde den typ varje dag. Byter även oftare än hälsosamt mellan android och IOS, vilket talar för Garmin.

@livinl0ud@livinl0ud köpte du någon Epix?

Fridensliljor och bernard gillar detta.
  6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 385

MINA ENHETER

Man kan väl se pulsen idag i Connect appen på telefonen för Garmin också... Om du nu tänkte att kommande funktion skulle vara fördel för AWU.

Har man någon app för tracka sin cykeltur som har stöd för extern pulsklocka/armband så kommer det synas i den trackingen också.

7. Pettapan

Mottagna gillanden:
    814
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Hmm, har aldrig haft connect igång på telefonen vid en aktivitet, får kolla på frugans epix ikväll.

8. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 282

MINA ENHETER

Jag resonerar så här.

Jag gillade Apple Watch rent generellt, den är så mycket bättre i integrationen med telefonen (om man kör iOS) MEN mitt användande av allt som gick att göra på klockan var begränsat. Jag såg notifieringar från Mail, sms, kalender osv men jag gjorde aldrig något med dom på klockan. Jag tog alltid upp telefonen om det var något jag behövde göra. För min del fungerar en Garmin klocka precis lika bra som en Apple Watch men med en sinnessjuk batteritid, tycker dessutom att Garmin är snyggare då jag föredrar en rund större klocka. Har sen jag skaffade Garmin aldrig saknat något, den används för notifieringar så jag kan avgöra om det är värt att ta fram telefonen eller inte, spec kalender notifieringar tycker jag är bra.

9. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 904

MINA ENHETER

Jag fegade ur :( så har inte beställt mig någon ännu. Har dock en 47mm i varukorgen hos Widforss men kan fasiken inte bestämma mig vad jag ska göra.

Super nöjd med min AWU överlag och den har bra batteritid jämfört med övriga Apple Watches men jämfört med Garmin så suger batteritiden :P.

Har kollat en del recensioner/klipp på Youtube på Garmin Epix Pro men vette tusan vad jag tycker om UI't egentligen. Känns jäkligt rörigt/ologiskt men kanske en vanesak?

Använder min AWU egentligen endast för träning styrkelyft och padel samt spårar sömnen dagligen. Notiser kollar jag men svarar ytterst sällan på klockan. Hade en kort stund eSIM aktiverat men är borttaget nu då jag alltid har med mig mobilen.

Edit: Givetvis har jag på alla mätningar som går att ha på i Hälsa-appen.

Last edited: 20 sept 2023
    Pettapan och bernard gillar detta.
  10. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 282

MINA ENHETER

Ja, Garmin kanske inte är supersmidig i menyerna men man är sällan där när man väl ställt in allt. Jag är det absolut inte allafall men sen är det en vana. Har en Fenix 6X och en 7X, 7X har ju touchskärm men den har jag faktiskt stängt av. Är så van efter mer än 3 år att använda knapparna till dom få sakerna jag gör med klockan.

Av det du beskriver i ditt användande så låter det väldigt likt mitt så jag skulle absolut tro att du kommer bli nöjd MEN i slutändan är det bara du som vet :)

Jag har då o då hamnat i tankar på att gå tillbaka till AW men när jag tänkt på det ett tag så har jag lagt ner det. Mest pga batteritid, det är så sjukt skönt att inte behöva bry sig eller ha ”räckviddsångest” :)

11. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 904

MINA ENHETER

Det är nog mest en vana som du säger :).
    Hade jag haft en Garmin hemma som jag kunde pilla med så hade det nog varit enklare ett fatta ett beslut :P. Inte sugen att köpa klockan för ca 10800kr och sedan ångra mig efter några dagar och kanske inte ha möjlighet till återbetalning?

Ja jag är absolut ingen heavy-user så tvivlar absolut inte en sekund på det.

Haha batteritiden är inte i världsklass på AWU men som tur är tycker jag den går snabbt att ladda samt att jag brukar stödladda den på morgonen efter jag kommit från jobbet innan jag hoppar i säng. Visst vore det dock skönt att ha en klocka som jag endast behöver ladda 1-2 gånger i veckan.

Väntar in Pixel 8 Pro och blir det en övergång från iOS till Android för min del så är Garmin givet ;).

12. Pettapan

Mottagna gillanden:
    814
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Testade på frugans epix och garminconnect. Tyvärr kan man inte se en aktivitet i realtid på telefonen som man nu kan med AW:s utomhuscykling.

13. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Mina 10-öres input..
    Jag är en enkel användare som söker något som fungerar bra i mitt liv/vardag, hade en Apple Watch ny tillsammans med en Iphone 12 pro max och måste säga att sättet dom interagerar ihop är riktigt bra, snäppet bättre än Garmin, MEN det är totalt fler saker som jag inte gillar, i ovan fall var batteritiden en dealbreaker på AW, att jag upplevde den som ömtålig, menar då när man lever i vardagen och inte sitter på kontor i kostym hela dagarna så oroade jag mig för att repa eller spräcka glaset på klockan.
    Så för mig är det inget direkt dåligt med AW men den passar inte mig och min livsstil, det är nog därför jag haft 4 Garmin klockor och där den nuvarande (Garmin epix™ Pro (Gen 2) – Sapphire Edition | 51 mm Carbon Gray) är den bästa klocka jag haft alla kategorier, är den helt perfekt näe men ändå den bästa...hittils.

Och vad eller hur använder jag den, på jobbet där jag inte får/kan ha mobil som stegräknare ;) och larm, just ´larm är grymt med både ljud och vibration.
    Mätning av all motion främst vandring/promenader, sömn och andra hälsoaspekter.
    När jag sitter på tex ett kafé och har telefonen undanstoppad och får en notifiering så upplever jag att snabbt vrida på armen för att sedan i 9 fall av 10 ignorerar detta stör mindre i samvaro med andra.
    Att den går ner i mörkt läge på natten.
    Att den har ficklampa är överraskande bra! tex när jag eller med katterna och en boll/leksak hamnar under soffan och jag inte kan se den, när jag letade efter en säkring på bilen efter vägkanten...osv.

Så Om jag skulle prova den där AW som är lite mer rejäl idag så kanske jag skulle ändra mig, men jag tvivlar.

Last edited: 21 sept 2023
  14. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 904

MINA ENHETER

Efter besvikelsen med AWU2 och iPhone 15 Pro/Max har jag beslutat mig för att prova på Android igen så fort Google Pixel 8 Pro släpps.

Tänkte redan ikväll, senast imorgon bitti lägga beställning på en Garmin. Var först helt inne på en en svart men fan tycker den silvriga är riktigt clean. Vilken färg ska jag välja :eek:? Blir givetvis byta band på den silvriga om jag bestämmer mig för den :cool:.

IMG_4876.jpeg IMG_4877.jpeg

kissidor gillar detta.
  15. Pettapan

Mottagna gillanden:
    814
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
  16. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 904

MINA ENHETER

17. Pettapan

Mottagna gillanden:
    814
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Den jag länkade är titan/silver färgad med grå boett. Går bara att köpa på garmins sida.

18. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 904

MINA ENHETER

Aha nu hänger jag med :P. Tack som tusan för tipset. Frågan är dock om det värt extra 1509kr jämfört med att köpa via epix Pro 47mm Sapphire Titan Whitestone

19. Pettapan

Mottagna gillanden:
    814
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
  20. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 904

MINA ENHETER

Nu har jag äntligen fått tummen ur och beslutat att lämna iOS :eek: för att köpa en Pixel 8 Pro när den presenteras/släpps till veckan :cool:.
    Blir spännande att prova Garmin igen men ska ge klockan en ärlig chans nu och inte några dagar som sist.
    IMG_4926.png

Puttesson, LiamAhlborg, Salvion och 4 andra gillar detta.