Köpråd när det gäller en begagnad desire?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av wick3d, 28 okt 2010.

1. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Va?
    HUR svårt är det att lyfta på batterilucka och sedan batteri?
    Då kan du direkt se de 2 som jag menar. Du skall dock ge fan i nummer 3 och 4.
    Detta kan endast ses om man plockar isär mobilen, dvs DONT!

1 och 2 kan alla se!

nr 1 sitter på batteriet, DU KAN INTE MISSA DEN!
    nr 2 sitter i det hål som finns på baksidan undan batteriet.
    Kika när i "hålet" så se du en vit lapp-GOTCHA

2. Janne Jihad

Janne Jihad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Läser du ens vad jag skriver?

De sitter svåråtkomligt, att de inte gett utslag ger INGEN som helst garanti att telefonen inte är fuktskadad. Fukt kan lätt ta sig in vid mikrofon eller högtalare, vid volymknapp eller de andra knapparna eller helt enkelt runt hela skalet. Det kan räcka med att du har telefonen i fickan när det regnar eller om du svettas, eller kanske att du har den i badrummet när du duschar.

3. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Herr Jihad

För det första så låter det som att du kollat och missförstått Discoverys "Syna bluffen" och blandat ihop det på ett lite väl märkligt sätt. För det andra så har @Wolfy och andra rätt. Allt som säljs på Blocket är inte skumt och det är väldigt få som är ute efter blåsa dig. Det är precis lika stor chans att nån blåser dig på pengar när du storhandlar mat på ICA/Coop och att kassören ger "för lite" växel (nån femtilapp, eller två - eller nån hundralapp) och du missar/ignorerar kvittot. Det du gör nu kallas för "generalisera" och försöker intala att Blockets säljare är ingenting annat än desperata brottslingar som försöker lura folk. Precis det som bland annat @chriz78 påpekar om.

Jag själv har fört över pengarna till andras konton utan att aldrig blivit blåst, även om risken fanns där. Och det finns ALLTID risker! Precis som på ICA eller Coop. ;) Säkra betalningar gör man via PayPal och då behöver man inte tänka på om säljaren blåser en eller ej.

4. Janne Jihad

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Eller så läser du också vad jag skriver.

Jag hävdar inte att folk försöker blåsa dig genom att skicka en tegelsten, jag hävdar att det du köper lika gärna kan sluta fungera imorgon och då har du inga som helst rättigheter. Du köpte varan i befintligt skick och säljaren har ingen skyldighet att ersätta den.

Jag köper själv rätt ofta saker från blocket, är inte oroad för att bli blåst. Däremot skulle det aldrig falla mig in att köpa en mobiltelefon som är vår tids kanske allra största slit och slängprodukt.

Sen är din liknelse vid Coop och ICA väldigt märklig, det är ju ingen faktisk risk att kassören försöker blåsa dig medan det finns väldigt mycket bedrägerier på alla auktions/försäljningssiter?

Last edited: 30 okt 2010
  5. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Det är just det jag gjort! Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma med den här meningslösa diskussionen? Du köper en begagnad produkt, inte en ny. Säljaren har en skyldighet att skriva i annonsen OM produkten i fråga skadats. Sen om denne säljare är seriös kommer den också fota produkten i fråga och lägga ut bilden i annonsen så man kan själv se om den är skadad eller ej. Sen att du blir lite väl paranoid och inbillar dig att minsta lilla grej (som svett lol) skulle blåsa dig i efterhand är lite väl banalt.

Men då kanske du ska skita i att köpa saker överhuvudtaget då, du som hävdar att du köper ofta via Blocket? Låter som oerhört motsägelsefullt det där! :)

Ursäkta mig, men som att inte en bil eller båt är det? Eller vadå?

Last edited: 30 okt 2010
  6. Janne Jihad

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Försöker du bara trolla eller vad är det frågan om?

Bilder visar inte fuktskador.

Säljaren kanske inte ens VET om fuktskador som uppstått i telefonen, eller ignorerar dem eftersom telefonen för tillfället är funktionsduglig. Utan att lämna in telefonen till verkstad eller ha kunnandet att plocka isär och undersöka telefonen själv kan du aldrig veta säkert som köpare.

En bil kan du till största delen undersöka själv och konstatera fel, sen har du ett OHYGGLIGT mycket större ansvar som säljare jämfört med om du säljer en mobiltelefon. Förstår du verkligen inte skillnaden? Om en bil har dolda fel kan du reklamera köpet, om en mobiltelefon två veckor efter köpet uppvisar fuktskador har du i princip NOLL chans att kräva något av säljaren.

Jisses, är du torr bakom öronen?

7. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Nej, jag har inget fukt bakom öronen nej. Det är nog din telefon som har det. ;)

Det är just därför man frågar om telefonen varit inne på service och pga vad. Men ja, det blir bra det. Vi säger så. Du har rätt, alla andra här har FEL. Vi måste lära oss av dina oerhört grymma tips eftersom vi övriga nötter har aldrig handlat eller sålt begagnade saker via Blocket förut.

Och för all del, ta du isär dina nyinköpta begagnade prylar varje gång du genomför ett köp via Blocket, och undersök de NOGA med en lupp i två veckor efter svett och annat fukt från byxfickan. :) Så ja, det är helt kört när man köper begagnad HTC Desire via sajter som Blocket. Så alla här som tänkt köpa en begagnad HTC Desire via Blocket, gör som @Janne Jihad. Och blir ni lurade så tar ni till militanta metoder genom att starta ett anfallskrig mot det svinet som lurat er.

8. Janne Jihad

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Men vad är det för fel på dig lilla vän? Du läser verkligen inte alls vad jag skriver?

Känns lite som argumentationsteknik från förkrigstyskland eller möjligen Sverigedemokraterna hos dig, du lägger ord i min mun och blåser allt ur proportion.

Jag har tidigare jobbat under 5-6 år med att både sälja och reparera mobiltelefoner. Jag har kunskap inom området som du inte har. Jag VET hur fuktskador går till. Jag VET hur de kan utveckla sig. Jag VET hur ofta det händer att telefoner bara dör utan att användaren har en aning om att det faktiskt är en gammal incident som är boven i dramat.

Du vet uppenbarligen ingenting av detta, vilket gör det rent utsagt infantilt att argumentera mot ett råd gett i vänlig avsikt.

Alla får göra precis som de vill, de kan handla sin telefon av en strandförsäljare i Marocko for all I care. Men de borde få veta andra sidan myntet, vilket jag försökte ge dem.

Dissoi logoi lille vän, ta det till dig.

9. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Ska vi ta och droppa allt detta nu ?
    Om TS bestämmer sig för att köpa telefonen kan vi ju bara hoppas att den är helt reko.

Det finns ärliga personer som faktiskt behöver snabba pengar och kan tänka sig droppa priset på en Desire.
    Och det finns oärliga personer som stulit telefoner och säljer dem billigt/dyrt, för snabba/stora pengar.

Hur vi kan hjälpa TS till rätt val är svårt då vi själva inte känner säljaren, ens träffat denne. Vi kan inte riktigt få samma bild av säljaren som TS kan.

Men tipsa kan vi ju, men vi ska inte argumentera och bli osams.

10. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Håller med dig. Jag blev bara så trött på olika skrämsel- och bullshithistorier som saknar all form av kontext. Det är väll klart att man bör va försiktig, men det betyder inte att man ska avstå helt och hållet att köpa begagnade telefoner. Varför vissa måste skrämma andra istället för att bara tipsa förblir en gåta.

Men som jag skrev så känner jag en person som köpte en Desire just via Blocket till ett bra pris och på den telefonen fanns absolut inga fel. Hon har haft den i snart tre månader nu.

Last edited: 31 okt 2010
  11. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    551
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    får man fråga vad du gör med dina telefoner när du köper en ny?

12. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Alltid lika riskabelt att köpa på nätet begagnat framförallt, själv brukar jag alltid åka dit och hämta själv..frakten brukar ändå kosta nästan lika mycket plus jag älskar att resa och se nya städer. No risk involved :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

13. Janne Jihad

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hela min poäng är att säljaren behöver inte ens försöka lura en för att köpet ska vara dåligt. Mycket händer en telefon som ägaren inte har en aning om.

Det var ett välmenande tips från någon med sakkunskap i ämnet, inget annat.

14. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Korkad diskussion. Jag är övertygad om att trådskaparen fått sina svar på bra saker
    att titta på redan efter 2-3 inlägg. Kan ingen administratör låsa tråden för nu fyller den
    ingen funktion längre än sandlådekrig om det är bäst att köpa nytt i alla lägen eller
    om man skall bespara jorden lite på sina resurser och köpa begagnat som ändå fungerar.

15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

1. Då fungerar ditt inlägg perfekt, precis som alla tidigare inlägg du skrivit i tråden. Och ja, jag förstår hyckleriet i att jag skriver i denna tråd.

2. Det relevanta är att återvinna tidigare använda mobiltelefoner, vilket majoriteten fortfarande inte gör. Oavsett vad som görs bör återvinningen ligga i fokus då tillverkarna lägger mycket tid med LCAs och liknande för att förbättra miljön. Och utan återvinningen försvinner extremt mycket nytta av allt som görs.