Problem: Köpt begagnad mobil men blåst på kvittot.

Diskussion i 'Allmänt' startad av fluppen, 5 sept 2021.

1. timoat

timoat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Låter definitivt som en företagstelefon, och han behövde lite extra pengar. Jag hade börjat med att dragit ett mail till företaget (eller är det hans firma?) med skärmdumpar på er chatt, samt snackat med alla polarna, men då riskerar du att bli av med luren. Vill du ha is i magen så säger du bara till polarna vilken skit han är, visar alla som vill lyssna chatten och hoppas på det bästa. Om det är på avbetalning och säg att betalningsplanen är 2 år, så riskerar du att stå med en låst lur om han får sparken, företaget konkar eller han byter jobb. Eller om de uppgrderar de anställdas mobiler. Finns många scenarion.

Är det företags telefon så har han i princip gått plus/minus noll då man först drar momsen, och sen köpt den för oskattade pengar.

Det verkar fuffens som fasen...

Säljer du den vidare skjuter du problemet på nån annan stackare som hamnar i din situation, och det är inte schysst.

Det var jäkligt synd att du missade kvittot på köpdagen. "inget kvitto, inget köp", sorry liksom

Last edited: 29 okt 2021
    EricG, katho och Kristy gillar detta.
  2. Håcke

Håcke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Har inte läst alla inlägg, men är personen egenföretagare så hota med Skatteverket.

Man får väl inte sälja vidare till privatperson utan att lägga på moms (så länge företaget är momspliktigt) och det skall isf styrkas med kvitto från aktuellt företag, inte via säljarens inköpskvitto. Personen (egenföretagaren) måste väl dessutom redovisa intäkten från telefonförsäljningen.

stelex och Kristy gillar detta.