Diskussion: Köptråden Google Pixel 8 / Pixel 8 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 8 / Pixel 8 Pro' startad av Swedroid, 28 sept 2023.

1. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Min lillebror beställde ju som sagt Pixel den 6e juli med en inportering av hans nummer från Vimla. Den 9e juli ringer de honom och säger att telefonen är slut, blir erbjuden en "bättre" Galaxy A55 men att han kan fundera på det tills de ringer upp honom på torsdag den 11e juli. Har sen dess inte hört någonting från Comviq.

Chattar med Comviq nu för att kolla status, då säger de att de har avbrutit hans köp för att porteringen misslyckades då det är vår mor som äger abonnemanget hos Vimla idag.
    1. Porteringsvar får man inom några timmar, så varför har Comviq EFTER porteringen misslyckats ringt honom för att försöka sälja på honom en sämre telefon?
    2. I chatten har jag bett om vart i deras Köp- och Avtalsvillkor de står att de avbryter köpet om porteringen misslyckats (har själv jobbat inom Telecom i 7 år och aldrig hört talas om detta) men det kan de inte hänvisa något till.

I det faktiska avtalet vid köpet så står det ingenting gällande vilket telefonnummer abonnemanget ska ha eller att en portering kommer att ske (vilket är väldigt konstigt, alla andra operatörer jag har arbetat med i min karriär skriver alltid ut detta). Det står endast att han har ingått ett köp med ett abonnemang med Fastpris 80GB samt en Pixel 8 till ett visst pris. Står ingenting i deras Köp- eller Allmänna-villkor att de avbryter ett köp om en portering misslyckas.

Nu så ska en kollega ringa upp någon gång närmsta dagarna så får se vad som sägs där och då..

Det här är ju bara ett sätt för dem att försöka ta sig ur dealen..

Edit: Blev uppringd och de försökte stå på sig att de har gjort rätt och att det inte går att teckna dealen längre samt att avtalet är avslutat. Försökte få på vilken grund de har avslutat abonnemanget då varken avtalet eller köp-villkor reglerar vilket numret abonnemanget tecknades med eller att de står att de avbryter ett köp vid en misslyckad portering men trots att de tog paus på runt 20 minuter så kom de inte med något bättre än "Vi kan inte erbjuda den dealen nu". Blev ombedd att få prata med en ansvarig och den skulle återkoppla in cirka 5 arbetsdagar.

Last edited: 18 jul 2024
    bernard, qube och Najtprowler gillar detta.
  2. pallish

pallish Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205
    Min svärmor beställde en för typ 2 veckor sen men har ännu inte fått något. Hon pratade med kundtjänst häromdagen som sa att det är 3 veckors leveranstid utöver tiden hon redan väntat.

3. McAn

McAn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 313
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag ringde i går o tjötade, gnällde till mig att de fick plocka bort uppläggningsavgiften pga lång leveranstid, vilket de gjorde.

Fick avisering nyss att min telefon är på väg

pallish gillar detta.
  4. Antla

Antla Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Vilket datum beställde du din tele?

5. McAn

McAn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 313
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Den 30/6

Antla gillar detta.
  6. Antla

Antla Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Högst intressant att dem har mobiler på lager trots allt. Förvånad att du inte fått din skickad förrän nu. Verkar som att de som beställt i början av juli fått sina, men oklart.

7. apan12

apan12 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Tycker det låter väldigt märkligt. Rekommenderar dig att stå på dig, hoppas det löser sig!

8. Antla

Antla Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Okej då har min P8 skickats från Comviq
    Hoppas att era också har skickats, annars lär det ske i närtid.

apan12 gillar detta.
  9. Antla

Antla Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Fick telefonen på 12 h efter det att den skickats så mycket väl godkänt när den tillslut skickats, som även påpekats tidigare i tråden vad jag vill minnas.

stelex gillar detta.
  10. sydsvensken

sydsvensken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Även jag fick min idag så verkar de fått in nya på lager.

Antla och stelex gillar detta.
  11. mm2

mm2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Brukar Google rea ut sina utgående telefoner? Skulle vara prefekt med dunderrea till hösten/BF nu när Pixel 9 är ute.:cool:

12. qube

qube Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Verkar som det tåget har gått? Årets deal var ju på Comviq där man fick telefonen för typ 2300 kr totalt?

Så jag tror inte det kommer några mer deals på den, men jag hoppas jag har fel.

13. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Telia hade i princip ett lika lågt pris under några veckor i somras, men som redan sagts, det är nog försent nu. Marknaden idag är annorlunda. Man måste vara påläst på priser och slå till när fynden dyker upp. Inte fundera en gång extra. Inte lita på så kallade kampanjer. Se bara på detta med 9 pro xl. Den kommer aldrig bli billigare än vid lansering och det är lite tvärtom mot förr, iaf enligt min erfarenhet. Det är samma som Amazon gör. En kombination av annonsering och inte få överfullt lager som kostar. Precis som på Tradera så vet företagen att många saknar karaktär och när de rycks med i ett lämmeltåg där andra köper så slår de till även om priset gått upp 25% helt plötsligt när första batchen sålt slut. Totalt sett är det en fungerande affärsmodell, annars hade inte så många tagit efter.

Som parallell kan man se på tidigare nämnda Amazons reor numera. Det är sällan billigast under rean, utan tiden före och ibland efter. Allra lägst pris brukar det vara precis när de fyllt lagret maximalt, sedan stiger priserna efterhand, ibland 2-3 så högt. Matsmart som jag handlar av ibland har tagit efter Amazon och gör likadant. När ett stort parti kommit in och fyllt lagret slumpas grejerna bort tills de sålt av en förutbestämd mängd, sedan börjar priserna stiga, för att oftast vara dyrast på slutet innan varan utgår. Ser jag att saldot är under 100 kan man glömma lägre pris, utan de väntar ut de okunniga eller prisokänsliga som betalar maxpris. Lagersaldo styr alltså väldigt mycket. Stort lager = lågt pris, litet lager = högt pris, därför är chanserna till fynd idag vid så kallad lagerrensning betydligt mindre än för 20 år sedan.

Detta är givetvis bara mina egna iakttagelser och andra tänker och tycker säkert annorlunda.

Last edited: 15 aug 2024
  14. mm2

mm2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Missade att skriva att det är 8 Pro jag är intresserad av. Tror den rabatten bara gällde vanliga 8:an?

15. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    760

MINA ENHETER

Det är väl lite tidigt att säga nu? Pixel 8 Pro gick ju för runt 8500 kr i diverse butiker nyligen, ska du bara ha telefonen kommer du inte ner i det nu. Om man har ett abonnemang involverat och tittar på en totalkostnad inklusive det, då är det inte omöjligt att nuvarande pris är det lägsta på länge (Halebops deal), men det kan definitivt komma bättre deals nästa år. Tänker t.ex. på Comviqs Pixel 8 deal som kanske upprepas

16. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Google Store hade dubbla kampanjer på flera telefoner, en kampanj som jag tror går ut nu vid midnatt, om tio minuter. Rabattkoden är BIRTHDAY26.
    Jag lade nu precis en beställning på Pixel 8 för 5032 kr (ursprungligt pris 8290 kr, total rabatt 3258 kr).

Egentligen hade jag tänkt köpa Pixel 8a men jag märkte i sista stund att den skulle bli dyrare än Pixel 8, typ 2-300 kr dyrare, eftersom 8a bara hade en av kampanjerna i Google store, inte två. Så jag valde Pixel 8.

När jag jämfört 8 med 8a så verkar ju 8 vara den bästa telefonen, 8 är ju premium-varianten, men i några recensioner hade det klagats bland annat på batteriet på Pixel 8. Ser dock att 8 har större batterikapacitet sett till mAh, jämfört med 8a. 8 är ju släppt för ett år sedan, dvs lite äldre telefon än 8a som släpptes i våras, men annars verkar mycket vara lika mellan modellerna.

Min fråga är väl helt enkelt: tycker ni jag gjorde rätt val? Det måste väl ha varit smartast att köpa 8 framför 8a? Särskilt när 8 var billigare.

raskigula gillar detta.
  17. Loxus

Loxus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47

MINA ENHETER

8a är en billigare telefon med sämre kamera, så det var helt klart bra att köpa 8 istället.

raskigula, fryguy och N6290 gillar detta.
  18. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 472
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Ja du gjorde helt rätt.
    8a, även om den är "nyare" så är den en budget version av vanliga 8. Så fick du vanliga 8 billigare än 8a så ska du vara nöjd :)

N6290 gillar detta.
  19. str

str Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Oneplus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 5
    En pixel 8 Pro hamnade på 6632:-. Stort tack för tipset :cool:

rayfix, stelex och Nicole gillar detta.
  20. Dekaze

Dekaze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Samsung A52s

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung A52s
    Vill bara tipsa om att Elgiganten nu säljer Pixel 8 för 4990:- och Pixel 8 pro för 5990:-

Jimmy 76, Nightwing, Marmbrandt och 3 andra gillar detta.