Min lillebror beställde ju som sagt Pixel den 6e juli med en inportering av hans nummer från Vimla. Den 9e juli ringer de honom och säger att telefonen är slut, blir erbjuden en "bättre" Galaxy A55 men att han kan fundera på det tills de ringer upp honom på torsdag den 11e juli. Har sen dess inte hört någonting från
Comviq.
Chattar med
Comviq nu för att kolla status, då säger de att de har avbrutit hans köp för att porteringen misslyckades då det är vår mor som äger abonnemanget hos Vimla idag.
1. Porteringsvar får man inom några timmar, så varför har
Comviq EFTER porteringen misslyckats ringt honom för att försöka sälja på honom en sämre telefon?
2. I chatten har jag bett om vart i deras Köp- och Avtalsvillkor de står att de avbryter köpet om porteringen misslyckats (har själv jobbat inom Telecom i 7 år och aldrig hört talas om detta) men det kan de inte hänvisa något till.
I det faktiska avtalet vid köpet så står det ingenting gällande vilket telefonnummer abonnemanget ska ha eller att en portering kommer att ske (vilket är väldigt konstigt, alla andra operatörer jag har arbetat med i min karriär skriver alltid ut detta). Det står endast att han har ingått ett köp med ett abonnemang med Fastpris 80GB samt en Pixel 8 till ett visst pris. Står ingenting i deras Köp- eller Allmänna-villkor att de avbryter ett köp om en portering misslyckas.
Nu så ska en kollega ringa upp någon gång närmsta dagarna så får se vad som sägs där och då..
Det här är ju bara ett sätt för dem att försöka ta sig ur dealen..
Edit: Blev uppringd och de försökte stå på sig att de har gjort rätt och att det inte går att teckna dealen längre samt att avtalet är avslutat. Försökte få på vilken grund de har avslutat abonnemanget då varken avtalet eller köp-villkor reglerar vilket numret abonnemanget tecknades med eller att de står att de avbryter ett köp vid en misslyckad portering men trots att de tog paus på runt 20 minuter så kom de inte med något bättre än "Vi kan inte erbjuda den dealen nu". Blev ombedd att få prata med en ansvarig och den skulle återkoppla in cirka 5 arbetsdagar.
Click to expand...