Diskussion: Köptråden iPhone 17-serien

Diskussion i 'iPhone 17-serien (2025)' startad av Swedroid, 9 sept 2025 kl 11:12.

1. RunesRäka

RunesRäka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Står liknande på min
    Orderstatus: Beställning mottagen
    Leveranstid planeras av tillverkaren

bernard gillar detta.
  2. m1cke

m1cke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Google Pixelbook
    Platta 2:
    Microsoft Surface Pro 7
    Samma här.
    Brukar de skicka så man får leverans på releasedag eller skickas den på release? Har för mig att de skickade så jag hade på release förra gången jag förbeställde

3. Crown

Crown Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 224
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Det i sig förvånar mig inte, för det enda man beställer är ju telefonen i just denna beställning. Så avtalet bör ju vara endast på telefonen, vore konstigt annars.

Samtidigt har du villkoret "i samband med ingående av Kreditavtalet teckna avtal med Tre om röstabonnemang med 24 månaders bindningstid" som även är knutet till det obundna abonnemanget som du godkände när du beställde även det första abonnemanget.

Det skulle man kunna tolka som att det tillkommer 24 månaders bindningstid på det obundna när du väl beställer en mobil på delbetalning. Krävs ju inget separat avtal för det, då villkoren man godkänner säger precis att så sker.

Säger inte att det är så, men just "Nej tack, jag vill inte ha rabatten som ges vid uppdatering av mitt abonnemang, jag vill bara köpa mobilen (kostnad för ditt nuvarande abonnemang tillkommer)" går ju tolka det som att man tackar nej till rabatt, abonnemanget uppdateras (enligt villkor läggs 24 månader bindningstid på) samt ett förtydligande att man betalar fortsatt vad abonnemanget kostar i 24 månader.

Har jag fel, så är det en otroligt bra deal helt klart. Men jag hade nog dubbelkollat med 3 om avsikten är att säga upp abonnemanget typ direkt. Jag har själv varit kund hos 3 länge och även nu beställt men med avsikt att stanna hela bindningstiden. Sedan tidigare vet jag att bindningstiden alltid uppdateras i samband med att mobilen skickas från dem, men då har jag som sagt även beställt 24 mån-abb med rabatt, så det är ju solklart i mitt fall.

Det låter ju intressant och något lovande, men just att du fick känslan att man inte kan lita på det är ju lite lurigt. Kan man få beskedet att man får slutfaktura på mobilen + 1 månads abonnemang så är ju dealen otroligt bra. Medan menar de att du får slutfaktura på mobilen + 24 mån-abb, då blir ju minsta kostnad 12 936 kr med iPhone Air & 6 GB-abbet, fortfarande 1000 kr mindre än Apple tar så fortfarande riktigt bra deal på en helt ny Apple-mobil.

4. nu1mlock

nu1mlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    246

MINA ENHETER

Man kan inte bara gömma saker i avtal hur som helst. Annars hade dom lika gärna kunnat skriva att telefonen kostar 0kr men gömma i avtalet att det krävs ett abonnemang för 1000kr/mån. Men det får man inte enligt lag.

Totalkostnaden ska stå med i avtalet, vilket det gör som 7680kr för Air och 7200kr för vanliga 17.

Ugga gillar detta.
  5. Xygen

Xygen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone 13 Mini
    Någon som kört avtalet i ChatGPT eller liknande och ställt dessa frågor? :)

6. nu1mlock

Mottagna gillanden:
    246

MINA ENHETER

Varför skulle man göra det? Man kommer inte få några mer korrekta svar. Högst tveksam att ChatGPT har någon som helt koll på vår konsumenträtt med tanke på att den inte vet vad den svarar.

FLORENZI gillar detta.
  7. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    804

MINA ENHETER

När jag pratade med supporten sade den personen att abonnemanget förblir obundet om man bockar i rutan. Se bild. Dock lämnar jag inga garantier för att det stämmer, så klart :)

Screenshot_20250915-122345.png

Crown, kentric och KTM gillar detta.
  8. nimren

nimren Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    963
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Nu har jag chattat med Tres support och ifrågasatte totalpriset flera gånger i chatten på en basic 17 PRO för det är mycket billigare än tex Elgignaten, och visst, man kan ta ett obundet abb och säga upp det efter en månad men fortsätta att delbetala mobilen i tex 24 månader på 480kr/mån.

frpl, Choppe och galaxy81 gillar detta.
  9. Crown

Crown Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 224
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Perfekt med skriftligt på det :)

Hatsune Miku gillar detta.
  10. skruven

skruven Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Ofattbart, jag vågar inte tro på detta förrän jag betalat av mobilen och sagt upp abonnemanget. Man tycker ju att det måste finnas en hake i detta. Är det för bra för att vara sant, så är det ofta det.

Man undrar vad Tre tjänar på detta? Dom måste ju gå med förlust för varje mobil dom säljer med detta upplägg? Eller räknar dom med att ett antal inte säger upp sina abonnemang? Och därmed har dom vunnit nya kunder som signat upp sig på abonnemang? Svårt att begripa…

11. nimren

nimren Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    963
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Hon skratta åt mig när jag sa att elgiganten säljer för 14900 nåt o sa "oj vad dyrt". Låter ju för bra för att vara sant precis, men jag ifrågasette verkligen TRE gånger priset och hur mycket billigare det kan vara.

Willberj gillar detta.
  12. nu1mlock

Mottagna gillanden:
    246

MINA ENHETER

Om hon sa "Oj va dyrt" så är det uppenbart att hon inte har någon aning om vad hon pratar om. Hade hon haft den blekaste om vad ordinarie pris faktiskt är så hade hon aldrig sagt "Oj va dyrt".

13. Willberj

Willberj Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Skrämmande haha

14. Lina-e

Lina-e Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Iphone, Samsung

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone, Samsung
    Det där med Tre och deras ”otroliga priser” verkar kanske ha varit någon glitch i systenet eller så har dem tagit bort det nu? Har valt en iphone pro, sen fick jag välja den där om 100gb i månaden för är billigast (testade obegränsad också samma resultat) men när man klickar vidare och sen vidare finns inte alls någon ruta att klicka bort abonnemang med eller vad det är nu man ska kunna klicka bort enligt dem som skrev här? Sista steget är betalningsteget finns inget där heller?

15. Willberj

Willberj Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Tror man klickar här:
    upload_2025-9-15_15-26-27.png

16. skruven

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Har också chattat med dom nu och fått samma bekräftelse. Blir det tjafs nu så kommer jag dra fram chattloggarna (vad det nu kan vara värt).

Hatsune Miku och bernard gillar detta.
  17. Pettapan

Pettapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    852
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 16 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 16 PM
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Teckna abonnemanget först, vänta 45min till du får mail om att det är aktivt, sen beställer du telefonen med ditt nya nummer.

18. nexusS

nexusS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Om man gör som ni gjort, kan man välja att slutbetala telefonen direkt?

19. skruven

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Inte direkt vid beställningen. Men enligt kundtjänst går det att slutbetala mobilen. Jag kommer göra det så fort jag fått den i handen.

nexusS gillar detta.
  20. Lina-e

Lina-e Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Iphone, Samsung

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone, Samsung
    Jaha verkar vara för befintliga kunder alltså?
    Wn detalj jag missat lol. Ja det går inte att få den rutan när man som jag är ny kund och väljer välj ett nytt abonnemang:ehm: