Diskussion: Köptråden iPhone 17-serien

Diskussion i 'iPhone 17-serien (2025)' startad av Swedroid, 9 sept 2025.

1. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 043

MINA ENHETER

Beställde en Blå Pro Max från Telia i går. Får telen den 23

bernard gillar detta.
  2. DCNN

DCNN Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kul att se någon får det tidigt
    Tror trycket på Max är högt ja, MacRumors forum ser man hur datum flyttas fram för Max modellerna, längre leveranstider osv.

När jag lade min beställning så stod det på sidan att leveransen skulle vara 19e. Men så blev det ej, Telenor är inte de bästa på den front. Se ovan, någon beställde en Max från Telia igår och får den redan 23e. Hos Telenor är det typ vecka 40-41 och resterande färger upp till vecka 43.

bernard gillar detta.
  3. nu1mlock

nu1mlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    269

MINA ENHETER

Klart att några har berättat för vänner eller familj, men den stora skaran kommer nog från Swedroid och senare Sweclockers (när tipset lades upp där).

Problemet uppstår nog egentligen inte förrän folk börjar beställa stora mängder telefoner, maxar antalet avbetalningar på sig själv och frugan, kanske morsan och farsan också. Eftersom det är en avbetalning så behöver man inte heller ligga ute med stora summor pengar.

Dom flesta sköter sig förstås men det krävs inte mycket för att något pucko förstör för alla.

egon2003, Lina-e, KrillePV och 3 andra gillar detta.
  4. KrillePV

KrillePV Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Mindre uppdatering om det är värt nått. :)

Hörde av mig till kundservice och tog bort abonnemanget på sambon men höll mobilen på avbetalning. Funkade där med enligt den personen jag pratade med.

Sitter dock och velar om man borde tagit en Air istället som sambon valde. Guld var verkligen snygg nu när man såg bilderna. Hade ni kört på vanliga 17 eller Air nu när det är en sån liten skillnad mellan de i pris? :cry:

5. kentric

kentric Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ångrade du abonnemanget eller sade du upp det? För dem har en månads uppsägningstid.

6. KrillePV

Mottagna gillanden:
    3
    Ångrade abonnemanget. Går inte lägga till en mobil på den, får samma felmeddelande som med mitt egna jag beställde med. :)

kentric gillar detta.
  7. nu1mlock

Mottagna gillanden:
    269

MINA ENHETER

Jag valde en Air framför 17 av några anledningar:
    • Jag tycker att den har fått den största förändringen utseendemässigt på väldigt många år. Jag hade en 13 Mini och nu en vanlig 16 och alla tre (inkl. 17) ser ju i princip likadana ut och har väl gjort det sedan iPhone 11 eller så.
    • Jag tycker att det är häftigt med ny teknik och det är lite coolt att dom har tryckt in så mycket "telefon" i den relativt lilla kamerabumpen!
    • Jag använder till 99% vanliga kameran.
    • Jag har alltid rätt mycket batteri kvar på kvällen så jag är inte orolig för att den ska ha dåligt batteri. Dessutom känns batteri-rädslan som verkar finnas runt Air överdriven. Air har bättre batteritid än min nuvarande iPhone 16. Apple själva påstår att 16 har 22 timmar videouppspelning medan Air har 27 timmar. EU:s nya energilappar visar ju också bra batteritid. A19 Pro + C1X + N1 = energieffektivt?
    • Air har ju faktiskt A19 Pro och 12GB RAM istället för A19 och 8GB RAM. Huruvida Air kommer throttla direkt återstår att se.
    Det finns dock framför allt två saker som jag tror att jag kommer sakna jämfört med iPhone 17:
    • Två högtalare. Även fast jag inte kollar på enormt mycket material i landskapsläge så är jag orolig för att ljudet överlag kommer bli mycket sämre. Det är ju t.ex. riktigt stor skillnad mellan en vanlig iPad och en iPad Air där det är omvänt och Air har dubbla högtalare.
    • Makrofoto. Jag har nog egentligen bara använt makrofoto när jag har fotat begagnade produkter innan jag har sålt dom, så i praktiken har jag typ inte använt den. Men känslan är ändå att makrofoto är en funktion jag hade velat ha. I praktiken kommer jag nog inte sakna den.

egon2003, bernard och KrillePV gillar detta.
  8. KrillePV

Mottagna gillanden:
    3
    Jag måste hålla med om precis alla dina punkter egentligen plus storleken på skärmen. Vill ha en stor skärm men vill inte betala PRO Max priser :teeth:

Har en tendens att köra skärmskydd och skal på alla mina telefoner och det kännas nästan fel att göra på Air med tanke på att grejen är att den är så tunn och lätt. Sen kanske den throttlar mer med allt extra på telefonen. Mycket som man inte vet förrän reviewsen är ute men då är dealen i princip över :eek:

Sånt I-land problem :teeth:

9. nu1mlock

Mottagna gillanden:
    269

MINA ENHETER

Personligen föredrar jag små telefoner och hade garanterat köpt en Mini om den hade funnits idag. Men trots att Air blir större än både 16 som jag har idag och 17 så är den tunnare vilket jag tror innebär att den kommer "kännas mindre" än vad den är, vilket är ett plus i mina ögon.

Jag använder aldrig skärmskydd eller skal och har aldrig fått någon spricka. Min 16 som är köpt i december 2024 har inga repor på skärmen, däremot har ramen några mindre märken från när jag har tappat telefonen. Däremot har jag alltid ett dBrand-skin på baksidan men vi får se hur jag gör denna gång. Baksidan är ju dessutom extra tålig i år, men den lär vara lika halkig som tidigare.

Dottern brukar dock alltid ha skal, men jag övertalade henne att skippa det när hon fick sin iPhone 16. Istället betalar jag för Apple Care+. Det ångrar jag för hennes del eftersom hennes telefon har en stor repa på framsidan och sjukt många skador på ramen. Men inget av det kan man använda Apple Care+ för, så... Det blir skal på hennes iPhone 17.

10. Android007

Android007 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88
    Bara att byta batteriet istället för att köpa ny?

11. levin1891

levin1891 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Hade absolut varit ett alternativ om det bara var batteriet det hängde på, dock var jag inte supernöjd med batteriet även när det var på 100 health. Är även rätt trött på 60hz, vill ha bästa möjliga kamera osv.

12. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 323

MINA ENHETER

Ursäkta att jag stormar in här.
    Bäst deal på vanliga 17 utan abonnemang, var får man det? En 14 Plus (?) finns för inbyte.

13. Xygen

Xygen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone 13 Mini
    Nån som fått sitt leveransbesked från Comviq om att ordern packats/skickats?

14. eddy

eddy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 16 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 16 PM
    Beställde en blå 17pm i måndags från komplettforetag via jobbet medbruttolöneavdrag, hoppas på att få den snabbt. Senaste släppen har jag beställt via inet och fått den i första veckan i oktober.

Jag är intresserad av ett nomad traditional leather, någon som testat det? Det är trots allt ganska dyrt.

Traditional Leather Case - iPhone 17 Pro Max | Rustic Brown | Horween | NOMAD®

15. Willberj

Willberj Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Någon som fått telefonen packad/skickad av Tele2?

16. Hipplax

Hipplax Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Nu har tre uppdaterat alla priser så nu kostar iPhone air 14400kr
    Hoppas verkligen dom levererar till de pris man skrivit på…

17. Coolmupp

Coolmupp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    Telenor

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Någon som har förbeställt på Netonnet och sett någon rörelse?

18. Choppe

Choppe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 14
    Japp, 600 kr/mån på 24 månader.

Den som lever får se och relativt snart!

19. lulzfactor

lulzfactor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    579

MINA ENHETER

Spännande! Min står fortfarande som leveranstid planeras av tillverkare som status.

20. Choppe

Choppe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 14
    Samma här. Dock så har jag fått lite kalla tassar gällande luren i sig. Det är främst batteritiden och kameran utan makrofoto och optisk zoom över 2x.