Tips: Köptråden OnePlus 7

Diskussion i 'OnePlus 7 - Allmänt' startad av Emptiness, 10 maj 2019.

  1. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ska dock sägas att garantin är giltig inom hela EU området, så en telefon köpt i Polen har fortfarande garanti då det är inom EU :)
     
    kajsthlm18 gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En europeisk OnePlus 5T går väl för ca 2000 kr eller lägre idag begagnad. Har svårt att tro att man skulle få så mycket mindre om man säljer en sådan lur importerad från Kina, möjligen några hundralappar. Det köparen främst skulle titta på är skicket, inte var den ursprungligen köptes. Om man köper en OP7 från Kina nu och säljer den inom några månader blir det säkert en större tapp men troligen inte mer än 500-700 kr. Att en kinaköpt OP7 skulle vara värd flera tusen mindre begagnad låter väldigt osannolikt.

    I skrivande stund är OP7 8/256 50% dyrare i Europa jämfört med kinaimport (inkl frakt). 4500 kr vs 6800 kr. Att betala 2300 kr för en tryggare garanti och ev. lite högre andrahandsvärde låter inte speciellt vettigt. En ekonom skulle räkna på förväntad nytta av garantin. Om det t.ex. är 10% risk att telefonen behöver reklameras är garantin värd 450 kr (0.1x4500 kr). Då utgår jag i jämförelsen från att en kinaköpt telefon inte har någon garanti alls vilket egentligen är en överdrivet illvillig tolkning. Rent allmänt brukar det "kännas bra" att betala extra för bättre garanti och försäkringar men det lönar sig sällan om man räknar på det. I det här specifika fallet hade 500-1000 kr känts rimligt att lägga till extra men inte över 2000 kr.
     
    Last edited: 3 jul 2019
  4. Bakgrund

    Bakgrund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Jag väntar på min OP7 från Kina för 4500 istället för 6800 och resonerade så att jag aldrig använt garantin på en lur innan under mina år (ta i trä), så man ska ha maximal otur för att gången man importerar ska bli den första, och ingen minns en fegis ;)

    Tänk på det så här... om du gick till Elgiganten och köpte en lur och blev erbjuden bättre garantivillkor för 2300 (den enda praktiska skillnaden är faktiskt garantin och reklamationsrätt)... hade man nappat? Inte en chans!
     
    Last edited: 3 jul 2019
    flipp gillar detta.
  5. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Okej vi tänker olika :)

    Av min erfarenhet vet jag att många vill ha kvitto på en vara som kostar några tusen. Iaf för den gemene när man säljer på blocket där alla inte är teknikentusiaster.

    Om man säljer en telefon 2-3 år gammal telefon för 1000kr fine då spelar nog inte kvittot någon roll. Om man säljer en 1-2 år gammal telefon för 3000kr så skulle jag iaf vilja ha ett kvitto för ett tryggare köp.

    Sen ska man inte jämföra försäkring med garanti (2år) och reklamationsrätt (3år). Köper du en vara för 4500kr på Elgiganten där de inte garanterar att den fungerar som det skall under kommande år så skulle iaf jag inte ta den risken att köpa något oavsett pris.

    Min tolkning är inte att Kina importerade lurar inte har någon garanti, påpekade bara att den merkostnad det skulle bli att frakta luren till Kina och handskas med återförsäljare på marknadsplatser blir ofta bökigt och dyrt - hellre köper man nog en ny telefon i det fallet. Därför är den där garantin rätt så meningslöst.

    Men som jag sa innan, vi alla resonerar olika och min tolkning av verkligheten skiljer sig från er så ”Lets agree to disagree” :)
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag har importerat kinalurar de senaste 5-6 åren, totalt har det säkert blivit ett trettiotal telefoner. Endast en av dessa har det varit fel på. Det var Xiaomi Redmi 3 där de kapacativa knapparna inte fungerade. Jag orkade inte retunera den till butiken även om jag de erbjöd sig att byta ut den. Min gissning är att det kan vara så lite som 5% av telefonerna där garantin behöver nyttjas. En anledning till att det sällan strular är att de flesta kinabutiker som säljer till västvärlden funktionstestar telefonerna innan de skickar iväg dem (för att de själva också vill undvika besväret med reklamationer). På grund av detta reduceras mängden måndagsexemplar som säljs och det är sällan som garantin behöver åberopas. Gällande andrahansvärde har jag sålt många telefoner både på blocket och här på forumet genom åren och kan inte säga att det är någon stor skillnad i pris på kinaköpta modeller som finns att köpa i Sverige (har i första hand erfarenhet av Xiaomi). Att man bara skulle få 3000-3500 kr för en kinaköpt OP7 8/256 på blocket håller jag som helt uteslutet. Visst betalar folk en aning mer för telefoner med svenskt/europeiskt kvitto men inte tusentals kronor mer. Vissa vill inte köpa en kinaköpt telefon men det finns gott om personer som kan tänka sig att göra och det räcker för att man ska få den såld. Just OnePlus är ju dessutom framför allt intressant för teknikentusiaster.
     
  7. dallev79

    dallev79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Vilken säljare valde du? Har tittat igenom några Ali säljare, men dom är allmänt otydliga gällande EU leveranser. Tänker moms o tull. Däremot har jag förstått att luren kommer med Kinaladdare. Iallafall de Aliexpress säljare jag granskat.
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ett tips är att skicka ett meddelande till butiken och fråga. För några veckor sedan var det en diskussion om Redmi K20 och huruvida säljaren Hong Kong Goldway på Ali skickar via EU, en medlem här på forumet skickade en fråga och fick som svar att den går via England om man tar DHL-frakt. Så Hong Kong Goldway borde iaf fungera.
     
  9. Bakgrund

    Bakgrund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Som @flipp@flipp skriver var det jag som skickade meddelande till Hong Kong Goldway och frågade om EU-frakt. Se Redmi K20 Pro (SD855)

    Fick därför bli Hong Kong Goldway för mig. Har inte fått paketet än men har fått två spårningsnummer, ett via PM från säljaren för frakt från HK till en by i UK, via UPS. Även fått ett spårningsnummer i Aliexpress-ordern med DHL för frakt från UK till mig. Paketet mellanlandar alltså i UK för att det ska se ut som att det kommer därifrån. Kan inte bekräfta att det fungerar än eftersom jag inte fått paketet, men lär komma nästa vecka så kan återkomma då.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Är nästan säker på att det kommer fungera. Köpte en lur från Meizu Online Store på Alixexpress i vintras och de hade precis samma upplägg. UPS till till England och DHL därifrån. Den gången tog det bra precis två veckor i totalt leveranstid, ingen moms eller tull.
     
    Bakgrund gillar detta.
  11. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Jag handlade en OP7 av Honorbuy,fick den för en stund sedan. Skeppades ut ifrån Italien tog tre dagar.
    SD855 8GB RAM 256GB i interna minnet går som en raket. Försöker att vänja mig men den verkar trevlig.
     
    sergio_2009 och flipp gillar detta.
  12. dallev79

    dallev79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Är det EU rom på den eller har du flashat om den?
     
  13. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Last edited: 3 jul 2019
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad för operatör har du? Om den infon som du har på din profil stämmer, (Comviq) så blir jag inte förvånad om VoLTE inte fungerar med OnePlus 7, då Tele2 (som också gäller för Comviq) inte finns med under godkända enheter
     
  15. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Jag har Comviq och det var min gammla Redmi Note 4 med Linageos i som jag fick att fungera med VOLTE men denna ,NADA jag har slagit stjärna fyrkant 800 fyrkant osv men där fattas en del menyer.Detta är en kinesisk lur (undrar om det kan vara hårdvara som skilljer sig?)
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det har med mjukvaran o göra också. Enkelt sagt, så ska operatören testa telefon o se så att allt fungerar som det ska med VoLTE. Jag har också fått VoLTE med min Redmi Note 5, MEN där fungerar inte allt som det ska. Har jag aktiverat VoLTE så tar det 1 minut för telefonen o skicka ett SMS. Enligt mig ska man inte räkna med o kunna aktivera VoLTE om inte telefonen finns med hos operatören godkända lista
     
  17. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Jag hade samma problem, jag kopplade ur VOLTE till slut så jag kunde skicka sms utan delay. Och så handlade jag en ny lur hi hi och råkade ut för samma problem.
     
    Last edited: 3 jul 2019
  18. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    453
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad 2018 32GB
    Hur mycket fick du ge med frakt? Borde hamnat på ca 5100:-
     
  19. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Jag fick äntligen möjlighet att testa den här luren - tycker att att displayen och upplösningen är lite sådär speciellt när man kör på en ljus tema. Texterna blir aningen suddigt om jag jämför med iPhone XR och Samsung S9. Kanske har man blivit för kräsen jag vet inte . Älskade dock gränssnittet och flytet.

    Vad tycker ni andra som har luren?
     
  20. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Godmorgon på alla, Ja priset hamnade ungefär strax över 5K , och jag håller med att i alla fall jag behöver vänja mig vid denna lurens display b.l.a har bytt tema och ändrat bakgrund och ställt upp storleken på texten.
    Men det blir nog bättre efter ett tag jag vänjer mig troligtvis
     
    kajsthlm18 gillar detta.