Problem: Kolossalt felaktig stegräknare Huawei watch

Diskussion i 'Huawei' startad av batmac, 4 jun 2018.

  1. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Köpte mig en begagnad Huawei Watch (första generationen) för någon vecka sedan. Tycker fortfarande det är en av få klockor som känns diskret nog. Jag gillar den verkligen på alla sätt och vis utom den främsta anledningen jag skaffade den öht, stegräknaren. Den mäter otroligt många steg. Idag har jag exempelvis gått ca 11500 steg enligt både min jobb-iphone samt privata OP5t, som jag burit med mig för att dubbelkolla. Klockan däremot har reggat 14000 steg. Hade det varit en marginell skillnad på några hundra så visst, men det är svårt att hålla koll om det kan diffa 2500 steg, det är ju 1-2km liksom.

    Jag vet inte riktigt vart det går fel, det tycks inte vara när man faktiskt går den registrerar allt för fel, utan snarare på något sätt däremellan. Jag har testat att gå en sväng, räknat stegen och sedan stannat för att kolla på klockan. Den visar kanske inte exakt rätt, men det brukar vara +-5-10 steg iallafall. Sen helt plötsligt kan det dyka upp 100 steg till bara en stund senare när jag inte rört mig från kontorsstolen. Vad händer där? Lyckas den regga tangentbordshammrande som steg?

    Jag har läst om folk som har problem med att det blir dubbla steg vid användning av google fit eller huawei health, men jag använder ingen av dem. Använder enbart daily tracker på klockan. Har testat fit också men det är likvärdigt.

    Går det på något vis att kalibrera? Är det helt enkelt så att klocka inte är en vettig stegräknare (tycker detta vore skumt eftersom väldigt många kör med sportarmband för ändamålet). Jag vore nöjd om den räknade ungefär lika mycket som telefonen.

    Har beställt en Nokia Steel som förhoppningsvis kommer innan veckan är slut och ska testa om det är en liknande upplevelse, isåfall är det nog lika bra att bara använda telefonen istället.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Enda jag upplevt som avvikande är när jag kört bil. Då räknar den steg, antagligen kombo av rattrörelse och vägvibrationer skulle jag tro. Annars har den haft liknande resultat som fruns mi band 2 på de sträckor vi jämfört.

    Har tyvärr inget råd om kalibrering att ge.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag upplevt liknande har nu slutat använda stegräknare på både klocka och telefon, känns inte riktigt som jag litar på något av dom. Har insett att jag inte har något behov att räkna steg.
     
    phoneist gillar detta.