Det skiljer inte alls speciellt mycket på prestandafronten längre, enheterna är en aning sämre på att kyla och har inte en lika stor plats för kameramodullerna.
Men en Vivo x 3 Pro har ändå ett riktigt fint kamerasystem som nästan når upp till "slabphones" och utvecklingen går som sagt raskt framåt.
Kollar man t ex på redditforumet för Samsung foldables så ser man också långt färre klagomål gällande enheter som går sönder när det gäller fold 4/5 jämfört med fold 1/2/3.
"När de används i ihopfällt läge är de faktiskt
sämre än "vanliga" smartphones (mindre skärm, större bezels, högre vikt, tjockare design)"
Då kollar du på äldre generationer, bifogar en bild nedan där Fold 5 jämförts med den kommande fold 6, bezels är inte alls långt ifrån slabphones.
Visa bifogad bild 177629
"Kamerorna är oftast mycket sämre pga begränsat utrymme"
Mycket sämre är en grov överdrivt, en aning sämre. Vilket bara påverkar den lilla procenten som är allra mest kräsna, framförallt gällande zoom. Vilket lär bekräftas av västerländsk media som GSM arena när väl deras recension av Vivo x Fold 3 pro släpps i närtid:
vivo X Fold3 Pro in for review
"Den inre skärmen är extremt känslig vilket inte passar den stora massan så bra"
Ditt påstående stämmer absolut när det gäller tidiga generationer av foldables, men som jag skrev i mitt tidigare så är det en aspekt som ständigt förbättras. Igen, går du efter klagomål på reddit så ser man inte alls lika mycket för Galaxy Fold 5 som Fold 1/2/3.
"Skarven mellan halvorna syns fortfarande tydligt på den inre skärmen"
Det syns en aning på nyare modeller, men knappt alls när skärmen är på. Även här har stora förbättringar skett för varje ny generation.
View: https://youtu.be/EqHYIEULy3w?si=35M_omxAQPOechlN&t=251
"Hållbarheten - skydd mot damm/smuts och vatten"
Hållbarheten har också förbättrats drastiskt, men förbättrade "hinger" och IP-ratings.
Vivo x Fold 3 pro har en IPX8-stämpel, det ryktas om att Z fold 6 också kommer att skydda mot damm.
"Priset"
Ja, här har du faktiskt rätt, åtminstone om man kollar utanför den kinesiska marknaden. Jag hoppas att vi kan få ner priserna här i västvärlden också.
En Vivo x Fold 3 pro kan köpas från Hong Kong för endast 14k, tyvärr blir man då utan garantier, men det visar att det är möjligt att pressa ner priserna.
Buy Vivo X Fold 3 Pro 5G Dual SIM at Wonda Mobile
"Även om de löser dessa problem så kommer det fortfarande bara vara en evolution av smartphonen och inte en ny produkt"
som kommer väcka habegär hos majoriteten av alla människor på jorden eller förändra våra liv på samma sätt som mobiltelefonen eller datorn gjort."
Därav benämnde jag det som Smartphones 1.5, givetvis så kommer den inte revolutionerna marknaden. Men tanken på att ha en liten enhet i fickan som har en skärm lika stor som en mindre tablet är ändå kittlande för en som är tekniknörd. Det finns så mycket som jag hatar att göra i mobilen på grund av den mindre skärmen.
Click to expand...