Kommer det någonsin en så cool produkt som mobiltelefonen igen?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 27 jun 2024.

1. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag ser inget värde i vikbara mobiler i dagsläget. Ömtåliga, dyra och med sämre prestanda.

2. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 631
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    "Är" vettesjutton men om de kommer ner i samma vikt och dimensioner som dagens mobiltelefoner så kanske de skulle sälja lite bättre. Men det är ändå bara en smartphone, dvs knappast "the next big thing" som @Ara@Ara nog fiskade efter i sitt inlägg.

Foldables har en del saker emot sig som gör att jag inte tror att det kommer bli nån stor grej tyvärr.
    • När de används i ihopfällt läge är de faktiskt sämre än "vanliga" smartphones (mindre skärm, större bezels, högre vikt, tjockare design)
    • Kamerorna är oftast mycket sämre pga begränsat utrymme
    • Den inre skärmen är extremt känslig vilket inte passar den stora massan så bra
    • Skarven mellan halvorna syns fortfarande tydligt på den inre skärmen
    • Hållbarheten - skydd mot damm/smuts och vatten
    • Priset
    Även om de löser dessa problem så kommer det fortfarande bara vara en evolution av smartphonen och inte en ny produkt som kommer väcka habegär hos majoriteten av alla människor på jorden eller förändra våra liv på samma sätt som mobiltelefonen eller datorn gjort.

Håller helt med. Mobiltelefonen/smartphonen är fortfarande i en liga för sig när man ser på innovationer som förändrat våra liv. Det finns inget på horisonten just nu som har potential att bli en lika stor grej.

Kristy och Ara gillar detta.
  3. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Det skiljer inte alls speciellt mycket på prestandafronten längre, enheterna är en aning sämre på att kyla och har inte en lika stor plats för kameramodullerna.

Men en Vivo x 3 Pro har ändå ett riktigt fint kamerasystem som nästan når upp till "slabphones" och utvecklingen går som sagt raskt framåt.

Kollar man t ex på redditforumet för Samsung foldables så ser man också långt färre klagomål gällande enheter som går sönder när det gäller fold 4/5 jämfört med fold 1/2/3.

"När de används i ihopfällt läge är de faktiskt sämre än "vanliga" smartphones (mindre skärm, större bezels, högre vikt, tjockare design)"

Då kollar du på äldre generationer, bifogar en bild nedan där Fold 5 jämförts med den kommande fold 6, bezels är inte alls långt ifrån slabphones.
    Samsung-Galaxy-Z-Fold-5-vs-Galaxy-Z-Fold-6.jpg

"Kamerorna är oftast mycket sämre pga begränsat utrymme"

Mycket sämre är en grov överdrivt, en aning sämre. Vilket bara påverkar den lilla procenten som är allra mest kräsna, framförallt gällande zoom. Vilket lär bekräftas av västerländsk media som GSM arena när väl deras recension av Vivo x Fold 3 pro släpps i närtid:

vivo X Fold3 Pro in for review

"Den inre skärmen är extremt känslig vilket inte passar den stora massan så bra"

Ditt påstående stämmer absolut när det gäller tidiga generationer av foldables, men som jag skrev i mitt tidigare så är det en aspekt som ständigt förbättras. Igen, går du efter klagomål på reddit så ser man inte alls lika mycket för Galaxy Fold 5 som Fold 1/2/3.

"Skarven mellan halvorna syns fortfarande tydligt på den inre skärmen"

Det syns en aning på nyare modeller, men knappt alls när skärmen är på. Även här har stora förbättringar skett för varje ny generation.

View: https://youtu.be/EqHYIEULy3w?si=35M_omxAQPOechlN&t=251

"Hållbarheten - skydd mot damm/smuts och vatten"

Hållbarheten har också förbättrats drastiskt, men förbättrade "hinger" och IP-ratings.

Vivo x Fold 3 pro har en IPX8-stämpel, det ryktas om att Z fold 6 också kommer att skydda mot damm.

"Priset"

Ja, här har du faktiskt rätt, åtminstone om man kollar utanför den kinesiska marknaden. Jag hoppas att vi kan få ner priserna här i västvärlden också.

En Vivo x Fold 3 pro kan köpas från Hong Kong för endast 14k, tyvärr blir man då utan garantier, men det visar att det är möjligt att pressa ner priserna.

Buy Vivo X Fold 3 Pro 5G Dual SIM at Wonda Mobile

"Även om de löser dessa problem så kommer det fortfarande bara vara en evolution av smartphonen och inte en ny produkt"
    som kommer väcka habegär hos majoriteten av alla människor på jorden eller förändra våra liv på samma sätt som mobiltelefonen eller datorn gjort."

Därav benämnde jag det som Smartphones 1.5, givetvis så kommer den inte revolutionerna marknaden. Men tanken på att ha en liten enhet i fickan som har en skärm lika stor som en mindre tablet är ändå kittlande för en som är tekniknörd. Det finns så mycket som jag hatar att göra i mobilen på grund av den mindre skärmen.

eastbound gillar detta.
  4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det jag skrev stämmer alltså. Ömtåligare, dyrare och med sämre prestanda. En fullständigt ointressant produkt i nuläget.

Last edited: 30 jun 2024
  5. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Har man en svartvitt syn så ja, men jag känner inte många eller ens någon tekniknörd som har det. Samsung, Vivo och andra tillverkare håller inte heller med dig.

eastbound gillar detta.
  6. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Tillverkarna håller inte med om att deras produkt är dålig? Vilken överraskning. Skärmen är extremt ömtålig, batteritiden är ett skämt och kameran är betydligt sämre. Allt detta till en väldigt högt pris. Det krävs några generationer till innan det ens blir halvintressant.

View: https://www.youtube.com/watch?v=cn_LR_aq5Ss

7. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
  8. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vikbara mobiler fyller ingen syfte överhuvudtaget i dagsläget. Det är en sämre produkt till högre pris. En stor ful kluns till mobil med onödigt många skärmar som är oerhört ömtåliga i det inre fallet och det med bedrövlig batteritid, klart sämre kamera och ett högt pris.

View: https://www.youtube.com/watch?v=0bDOQBU4U5w

9. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 631
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Nu är dina svar från dig personligen, som tekniknörd. Mina kommentarer kring foldables är väl snarare ur perspektivet som medelkonsument vilket trots allt är det som krävs för att en produkt ska bli "the next big thing". Det är ju det den här tråden handlar om, inte om foldables.

En skärm som kan bli permanent skadad med en nagel enbart känns som en nischéprodukt som aldrig kommer nå några stora försäljningssiffror.

Jag håller annars med dig om att det är stora vinster i att ha en så stor skärm i ett litet format.

Ara gillar detta.
  10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag är ytterst tveksam till poängen med större skärm när formatet är så som det är på fold, man utnyttjar väldigt sällan hela storleken. Tittar man på film/TV/fotografier så vinner man i stort sätt ingen yta alls.

Kristy gillar detta.
  11. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Högre pris ja, åtminstone om man inte vill importera. Men i övrigt så är det dina subjektiva åsikter. Hade industrin haft samma åsikter så skulle utvecklingen sluta idag och istället för att som nu när vi är inne på 6:e generationen från Samsung. Man kunde förövrigt köpa Z Fold 5 1 TB för drygt 14k i Dec förra året. Så är man villig att importera eller vänta så finns det alla möjligheter att komma ner i pris.
    Foldables är fortfarande i en utvecklingsfas, precis som varenda tekniskt enhet som idag "alla" använder, så var det inget för massmarknaden när tekniken var ny. Det tar år, i vissa fall +10 år. Vi vet såklart inte idag om Foldables kommer att nå ut till den storra massan, personligen är det något jag tror på, teknikjättarna verkar vara av samma åsikt.

Fotografier har visst nytta av den större skärmen...Film/TV med moderna format inte lika mycket, men man gör så mycket mer än det på en mobil. Det finns även andra fördelar, ta t e x Youtube, med en foldable så kan jag både se innehållet i ett liknande format som en vanlig mobil, men jag kan också skrolla i kommentarerna och liknande videos samtidigt, precis som på en PC.

eastbound gillar detta.
  12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vad då inte importera? Du kan få ned priset på allt om du importerar, prisskillnaden består. Formatet fungerar för fotografier? Hur då? Det är inte ett normalt format för fotografier. Zoomar man in så får man givetvis fördel av den större skärmen. Det finns också andra tillfällen då den större skärmen är trevlig, givetvis. Men det uppväger inte alla nackdelar på långa vägar.

Ja, exakt! Vikbara är fortfarande i en utvecklingsfas och det skrev jag också tidigare, att det krävs flera generationer till innan de blir intressanta. Idag är de leksaker för nördar snarare än användbara produkter som tillför något.

Fold 5 ger en ganska dålig yttre skärm i format och storlek, en riktigt ömtålig inre skärm i märkligt format, en väldigt begränsad kamera för sin prisklass, riktigt dålig batteritid och en tegelsten till mobil till ett oerhört högt pris. I mina ögon en otroligt oattraktiv produkt.

13. Ascended

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Nej, en enhet som inte är kinesiskt så är det snarare dyrare att importera, speciellt Samsung-modeller som ofta har diverse grymma erbjudanden.

Vad pratar du om? Viewfinder blir större, du kan också låta subjektet se viewfinder när du tar fotot med den yttre skärmen. När du även kollar på bilderna så blir ser du fler detaljer. Gillar man selfies så är foldabels också riktigt grymma med tanke på att du kan ta bilder med huvudkamerona.

De utvecklas fortfarande ja...Men det betyder inte att de inte är användbara...

Du brydde dig inte ens om att läsa mitt initiala inlägg? Där kritiserade jag Samsung för att de inte hänger med i utvecklingen jämfört med de kinesiska tillverkarna. Jag har själv beställt en Vivo x Fold 3 från Wonda. Rent hårdvarumässigt så slaktar den Samsung.

Folded: 160 x 72.7 x 10.2 mm
    Folded: 154.9 x 67.1 x 13.4 mm
    Weight 219 g 253 g
    Si/C 5500 mAh, non-removable Li-Po 4400 mAh, non-removable

eastbound gillar detta.
  14. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 631
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Jag vet inte om vi missförstår varandra. Jag tror säkert att foldables kommer bli bättre och får en större marknadsandel. Kanske är alla smartphones foldables om 5 år. Men det kommer fortfarande vara samma produkt som dagens smartphones med undantaget att skärmen är större. Det är inget "nytt", möjligen en förbättring (i dagsläget är den för många en försämring mot dagens smartphone). Det är min poäng.

Frågan är vad som blir nästa pryl som ersätter smartphonen... :)

Kristy och Ara gillar detta.
  15. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är fortfarande ingen produkt som kommer att locka en vanlig användare. Vikbara skärmar som de fungerar idag är en produkt för nördar och inte för vanliga konsumenter. Nackdelarna är mycket större än fördelarna. Människor använder smartmobil i rörelse, de har inget intresse av att vika upp mobilen till något otympligt och man vill definitivt ha något som tål lite stryk. Vill de använda stor skärm så gör det det hemma med en surfplatta, en dator eller en TV. I nuvarande form så kommer aldrig vikbara mobiler bli var mans egendom. Den vanliga smartmobilen har redan allt som konsumenten efterfrågar på en mobil, skärmarna är tillräckligt stora för det som de ska användas till.

16. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 507
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag jobbar inom kollektivtrafiken i Stockholm och jag ser en del vikbara telefoner nästan dagligen. Jag skulle inte säga att det bara är nördar som använder dessa. Även mainstream/vanliga konsumenter har börjat använda vikbara.

Ducceman, eastbound och Ascended gillar detta.
  17. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Förmodligen flipmodellen då, det är ju något annat. Den ger ju ett format som enklare passar in i fickan eller små handväskor än vanliga ultramodeller. Det är ett rätt långt steg ifrån foldmodellerna som vi diskuterade. Att flipmodellerna säljer är inte att förvånas över, de ligger bra till i pris och de har faktiskt en formatfördel. Razr har ju dessutom alltid varit ett attraktivt mobilformat.

18. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 507
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Både och. Både flipp och fold. Lite mer flipp men jag ser definitivt en del fold telefoner också

19. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det förvånar, jag har aldrig träffat någon med en foldmobil.

20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 507
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    En på min dagliga verksamhet hade en fold i några år, innan han sumpade den för någon månad sedan. Jag har en arbetspraktik inom kollektivtrafiken via min dagliga verksamhet, där jag bland annat validerar resenärers biljetter så att de kan gå på längre bak i bussen så ser många telefoner dagligen :)