Kommer det någonsin en så cool produkt som mobiltelefonen igen?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 27 jun 2024.

1. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nästan dagligen? Du bör alltså träffa tusentals som har vanliga mobiler under samma tid. Så jag ser inte riktigt hur du kan få det till att vara vanligt. Det bör vara någonstans 0,05 procent enligt dina uppgifter och det bör motsvara antalet nördar rätt bra.

Last edited: 30 jun 2024
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 332
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag sa inte vanligt. Jag sa att det inte bara är nördar som använder vikbara telefoner (oavsett om det är flipp eller fold) vilket du skrev i ditt inlägg. Men ja, nästan dagligen ser jag vikbara telefoner nuförtiden, något som jag inte gjorde för säg 2 år sedan typ.

3. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du får fråga dem. De kanske är nördar allihop, för de är uppenbarligen inte särskilt många.

4. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    De vikbara har varit rätt dyra. Men nu börjar många Kinesiska märken tillverka dem till lägre priser:
    Product: Phantom V Flip

Så de blir säkert vanligare framöver.

5. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Om priset blir bättre så återstår fortfarande frågan. Är det en produkt som var man vill äga? Jag tror inte det.

6. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Man får väl se försäljningsstatistik framöver. I och med att det är så dåligt med kompakta mobiler numera så kanske det finns en nisch för dem?

Ara gillar detta.
  7. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Fördelarna överväger fortfarande nackdelarna. Det lär dock finnas en grupp som tycker det är coolt med en flipmobil som blir rätt liten när man fäller ihop den, Razr-modeller har alltid lockat. Problemet här är dock att de flesta använder skärmen väldigt flitigt och då vill man inte behöva fälla upp och ned den hela tiden. Det var inte samma bekymmer med den gamla typen av mobiler.

8. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja. Det finns ju som bekant flera processer i samhället (i vid mening, dvs privatpersoner, företag, myndigheter, organisationer etc.) som påverkar vad som blir utfallet ett antal år längre fram. Det är inte med nödvändighet så att ett vägval i ett skede helt utesluter en viss väg framåt i ett senare skede, men det kan påverka tekniklösningar och produkter en period. Jämför "videokriget" Betamax kontra VHS, olika saker avgjorde vad som gick vinnande (rätt l. fel är ointressant), men vi fick likväl en digital utveckling senare. Vi gick från kristallmottagare, till elektronrör, till halvledare - transistorradio blev ett begrepp, och de blev mindre och pålitligare (å jädrar vilken utveckling transistorn sparkade igång, som sagt Nobel 1956). Men radion (radiovågorna) fanns där hela tiden.

(Om jag nu ska "flasha" Nobelkunskaper :) - vilka är lätt tillgängliga om man vill, i det sammanhang vi diskuterar, och hela temat för forumet. 2007 tilldelades Albert Fert å Peter Grünberg fysikpriset för att de 1988 hade upptäckt hur motstånd ändras med ändrat magnetfält i nanoskala, det som kallas giant magnetoresistance, GMR, vilket kom till användning i bl.a. läshuvuden i hårddiskar 1997 å framåt, men det var IBM om jag minns rätt som tog det vidare från laboratoriet så att säga. Ett icke oväsentligt steg. (En annan sak, även om vi nu till stor del använder annan teknik, från 50-tal till nutid ökade densiteten, kbit/cm2, löjligt mycket, 0,3 kbit/cm2 t 20 Gbit/cm2, i runda slängar 50 miljoner gånger, typ, å priset sjönk från 10000 dollar/MB till 0,001). Å våra unga: "so what" :D Det är vansinnigt mycket grundforskning som möjliggör våra produkter och att företag, med egen forskning, kan ta något vidare. Någon annan fick pris för upptäckter inom ytkemi på fasta ytor vilket fick/kunde få användning inom elektronik, halvledare. Annat exempel, 2019 fick John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham och Akira Yoshino dela kemipriset för utvecklingen av litiumjonbatteriet. (Lithium (eller petalite) upptäcktes först på Utö, i Stockholms skärgård, det är coolt, men vi har många grundämnen här.))

Så, ett ungt par idag, i sin nya minimalistiskt inredda och uppkopplade bostad, använder inte produkter som är extremt annorlunda än föräldra- eller farföräldragenerationen. De kanske upplever att de är ultrasmarta å coola, med sina kapselkaffebryggare, skaftdammsugare med lysdioder, laser å blåtand etc [men bortser från alla de tänkbara felkällor som nu byggs in]. De stora skillnaderna är hur vi med radiovågor skapat olika mobila lösningar för alla (och om vi vill, övervakning av alla). Ingen behöver längre gå ut i regnet för att gå till posten och betala räkningarna, å även om de gick ut i regnet så finns inte "posten". :)

Som @Tiopental@Tiopental så riktigt nämnde tidigare krävs det ofta/alltid mer än en sak för att något ska slå igenom, få bred användning, grafiskt gränssnitt, "killer app" (det kan alltså ske senare, när ytterligare något tillkommit, vilket vi sett mängder med exempel på). På samma sätt kan det behövas något ytterligare för att något överhuvudtaget ska gå att "skala upp", masstillverka, ta från laboratorie till produktutveckling hos företag till marknad. Talar vi precision vet vi hur det var fram till 1800-talet, grovt förenklat fick en smed tillverka reservdelar till t.ex. ett vapen, olika modeller, ingen standard. Och även om man har en standard hjälper inte det, om man inte kan tillverka eller mäta med de toleranser man önskar. Många känner till historien om hur uppfinnaren och svensken C. E. Johansson och hans "passbitar", kombinationsmåttsats, hjälpte Ford, och förändrade industriell tillverkning med ökad precision.

Apropå flip eller fold vid sidan av "traditionella", ett spår som genererade närmare 30 inlägg... så är det produktalternativ inom samma kategori. Vill man vara elak kan man säga att det är en lösning som letar efter problem. Men givet vår historia skulle man kunna säga att om samtliga tillverkare kollektivt helt plötsligt skulle bestämma sig för att dra upp "traditionella" mobiler till 8-9+ tum, inte göra annat, och tillverka "perfekta" flipmobiler i mindre format, ja då skulle marknadsandelarna troligen förändras. Men då vi har en "fri" marknad finns det alltid, nåja, utrymme för en ny aktör att kliva in och åter igen erbjuda "traditionella" i mindre format. Hur som är det små rörelser inom mer eller mindre befintlig teknik.

Kristy, Heleg, Ara och 1 annan gillar detta.
  9. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Heleg, Ara, Rocco420 och 1 annan gillar detta.
  10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

11. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Om man tar alla mobiler och ser de som "det coolaste" som hänt de senaste 30 åren, och frågar sig om det någonsin kommer något så coolt igen så är svaret.

GIVETVIS!

Vr-glasögon tillsammans med AI har redan nämnts. Det är något jag tror kommer utvecklas.

Men även om det görs så tror jag ändå inte att det är det nästa "coola".

Vad nästa stor grej är kan vi ju inte säga här, om jag kunde det så skulle jag inte göra det här, då skulle jag istället bli miljardär.

Hur kan man ens tro att vi är på peaken av förmågan att kommunicera med varandra genom teknik.
    Kul diskussion.

Men hela resonemanget blir väldigt naivt.

Och Ara tycker som Ara gör som vanligt. Trots folks försök att ge sina resonemang så skjuts de ner.

eastbound och jnsson gillar detta.
  12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Och du tycker givetvis inte som du tycker. Du uttrycker en massa åsikter utan någon som helst grund men lyckas ändå inte tycka något alls. Du är unik på det sättet. Du är ensam i världen om detta märkliga fenomen.

VR-glasögon har funnits hur länge som helst och folk vill inte använda dem annat än för att testa lite, precis som med 3D-BIO/3D-TV. Kul att testa men aldrig något som används i vardagen som mobiltelefonen. Ditt svar "givetvis" saknar grund, du gissar, det är allt.

Jag har aldrig pratat om någon peak i att kommunicera. Det har du också hittat på. Mobiltelefonerna kommer att fortsätta utvecklas precis som de alltid gjort. Men vi lär inte sluta att ringa varandra och vi lär inte heller sluta att skicka meddelande till varandra.

Last edited: 3 jul 2024
  13. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Kan inte påstå att mobiltelefonen gav något speciellt coolt intryck när den kom, likaså smartphonen för min del. Har i ärlighetens namn svårt att minnas något som gett den där känslan av det absolut fräckaste man sett så här långt i livet :-)

14. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Okej, jag tyckte och tycker fortfarande att det är otroligt coolt att kunna ringa och vara mottaglig oavsett var man befinner sig. När jag var liten så satt telefonen fast i väggen och man var tvungen att stanna hemma om man väntade på ett viktigt samtal och telefonen var inte personlig, den tillhörde hushållet, det var inte coolt. Mobiltelefonen var som något ifrån Star Trek.

En annan sak som jag uppfattade och uppfattar som otroligt coolt är Internet, även om det inte är en pryl. Sjukt häftigt när man kopplade upp sig första gångerna och det är fortfarande häftigt. Sen kombinerades detta, mobilen och internet, hur coolt som helst! Sen har vi fått massor av grejer i smartmobilen, exempelvis både kamera och videokamera som ger riktigt bra bild och ljud, i en liten pryl som man kan ha i fickan, otroligt. Jag skrev för 20 år sedan att mobiltelefonen kommer att ersätta kameran och videokameran, då skrattade de flesta åt det jag skrev (förmodligen baserat på hur dåliga kamerorna var då, man insåg inte hur utvecklingen skulle bli). Det häftigaste som kommit på senare tid är utan tvekan AI.

Last edited: 3 jul 2024
    Kristy och chraist gillar detta.
  15. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Ai som erbjuds i våra mobiler idag är verkligen meh för mina behov. Ser inget mervärde för egen del.

jnsson gillar detta.
  16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det intressanta är ju - i alla fall inte i dagsläget - vilken AI som finns i mobilen, utan vilken AI du kan få tillgång genom internet. Du kan skriva låtar, göra bilder, göra video, skriva texter med hjälp av AI genom internet och därigenom med din mobil idag. Hur AI kommer att utvecklas i själva mobilen kan vi bara gissa, men det kommer helt säkert bli en häftig resa. Ett område där AI används i mobilen är ju kameran, jag vet inte om det har imponerat så mycket än så länge.

Kristy gillar detta.
  17. eastbound

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Jag svarade på detta du skrev.

"Det häftigaste som kommit på senare tid är utan tvekan AI."

18. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ja, det är otroligt häftigt. Jag har skrivit flera låtar med hjälp av AI och det låter helt professionellt. Otroligt coolt. Jag skriver bara in vad texten ska handla om, musikstil och vilka instrument jag vill ha och så vidare och sen skapar AI musiken, sen är det bara att göra om och lägga till, tills man är nöjd.

19. eastbound

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Ok..

20. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Här har du en sån tjänst om du vill testa (eller lyssna på andras låtar), det kostar ingenting: Suno

Kristy gillar detta.