Kommer det någonsin en så cool produkt som mobiltelefonen igen?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 27 jun 2024.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag håller helt med. Jag är totalt ointresserad av AI

eastbound gillar detta.
  2. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är rätt fascinerande att människor som skriver massor i ett teknikforum säger att de är helt ointresserad av den senaste tekniken. Det känns som en paradox.

3. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Jag är också ointresserad av AI för eget bruk. I mitt yrke kan jag se vissa områden när det kanske kommer kunna vara av stor hjälp (sjukvården) men för mitt personliga bruk så vill jag inte ha det.

Bilder som modifieras med AI ser fejk ut och det går emot vad ett fotografi är för mig (det ska vara verkligheten, inget annat). Jag vill lära mig att ta bättre bilder, inte ha en AI som gör det åt mig så att jag inte behöver utvecklas och lära mig mer.

Jag vill absolut inte att någon AI skriver åt mig. Språket är ju en viktig del av ens personlighet och den dagen AI-assistenterna svarar åt oss kommer kommunikation bli tråkigare och plattare.

Att AI ska förklara saker för mig är också helt ointressant då källan till informationen ändå måste valideras och man vill lära sig något på riktigt. ChatGPT svarar ju ofta med rena gissningar och felaktigheter.

Nej, AI för personligt bruk känns som något som kommer bidra till fördummandet av mänskligheten.

Kristy gillar detta.
  4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har aldrig och kommer aldrig att förstå detta motstånd mot ny teknik, den har alltid funnits och kommer alltid att finnas, men jag förväntar mig inte att hitta den i ett teknikforum. Alla tekniska framsteg har mött kraftigt motstånd, så även ångmaskinen på sin tid. Du borde testa Suno (eller annan motsvarande tjänst), det är otroligt kul för någon som inte kan skriva musik att snickra ihop en låt för sin älskling med hjälp av AI. Det blir faktiskt riktigt, riktigt bra. AI är här för att stanna oavsett ert motstånd och ni kommer att ändra uppfattning med tiden när AI är en naturlig del i allt vi gör.

5. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

Förstår inte heller det här med Ai. Ser ingen nytta just nu. För mig är det lika intressant som att kolla på färg som torkar.

jnsson och eastbound gillar detta.
  6. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Så du kan inte se det minsta värde i att skriva en låttext om någon du älskar och det skapas en komplett låt - som låter riktigt bra - som du kan spela upp för din älskling? Det har absolut inget värde alls för dig? Totalt värdelöst och utan mening? Jag kan tala om i alla fall att min fru blev oerhört glad när jag spelade låten för henne som jag hade gjort med hjälp av AI.

7. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Jag ser noll värde i ai gjorda låtar,absolut NOLL.

jnsson gillar detta.
  8. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ganska vad då? Jag tror inte du vet hur det fungerar med AI-låtar, du skriver fortfarande vad låten ska handla om och du kan skriva hela texten själv om du vill och du kan ändra texten i detalj precis som du vill ha den. AI-låtar är skapad av dig och AI, inte av enbart AI. Hur mycket du vill att AI ska göra är upp till dig, det är du som styr AI, inte tvärtom. Du framställer AI som ett okontrollerbart monster, så är det inte, du tar bort det du inte gillar och du lägger till det du vill ha. Du styr hur mycket AI ska göra i låten och inte. Det är otroligt att någon kan säga att ett verktyg som du styr över är värdelöst och noll. Du kanske inte gillar skruvmejslar heller?

9. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Jag var på ett bröllop för en månad sedan och flera hade låtit ChatGPT skriva tal med rim. Det var så otroligt uppenbart vilka som hade lagt tid, energi och kärlek på att faktiskt skriva sitt eget tal. Det var väldigt tydligt där och då att sån här teknik inte bara är av godo.

10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ni får mig att känna mig väldigt ung och progressiv med er teknikfientlighet. Tack för det :cool:

Bifogade filer:

• cool.png
      cool.png
      Filstorlek:
      701 bytes
      Visningar:
      4
  11. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Jag är verkligen inte teknikfientlig. Tvärtom. Betyder teknikfientlig för dig att man är inte positiv till precis allt som uppfinns och alla aspekter av det? Varför så svartvit?

Kristy och jnsson gillar detta.
  12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det finns givetvis risk att man blir slö och överlåter allt till AI. Men som du också skriver, det kommer att märkas. AI ska användas som ett verktyg till det man vill göra och inte som en ersättare till en själv. Det är där vinsten finns.

Kristy gillar detta.
  13. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Allt kan användas till gott och till ont utan undantag. Det finns ingenting som bara har positiva sidor. Det handlar om vad vi gör med tekniken. Att säga att ny teknik är poänglös, noll och helt ointressant är dock inte det minsta trovärdigt.

Kristy gillar detta.
  14. eastbound

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Läs mitt förra svar igen. Förstår inte varför du försöker övertyga mig,mitt svar var ganska tydligt tycker jag.

15. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Därför att det du skriver inte har någon som helst rimlighet. Jag tror helt enkelt inte på det du skriver. Jag är helt övertygad om att du bara är obstinat och ingenting annat. Du skriver bara en massa "nej" helt utan några som helst rimliga argument eller förklaring till varför.

16. eastbound

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Jag ser inget som helst värde i ai gjorda låtar. Haha du är het otroligt. Du måste vara rolig irl

17. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ja, du har sagt det. Men du har inte motiverat varför du tycker så och det är den delen som är av intresse.

18. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag är inte här för att underhålla dig. Jag är här för att diskutera teknik. Varför är du här? Dissa allt det jag skriver, är det anledningen till att du skriver i denna tråd?

Last edited: 3 jul 2024
  19. eastbound

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Du är faktiskt lite underhållande. Måste jag hålla med dig i vad du tycker är bra?

20. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nej, det du behöver göra är att motivera dina åsikter. Det är vad du behöver göra. En åsikt utan motivering är fullständigt poänglös.