Konvertera DVD

Diskussion i 'ASUS' startad av Pixel67, 9 juni 2011.

1. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Men s*t*n vilken tid det tar att ripa en dvd... :O

Rippar Appleseed just nu och den är inte mer än 1h20 och har hållt på i över 3 timmar
    förvisso är det på en laptop med dual core propp men ändå.. :O

2. Roger78

Roger78 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Vilket format är lämpligast att konventera till?

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

3. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    X.264
    Enligt guiden blir det m4v format..

4. Pixel67

Pixel67 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Om du inte är van vid konvertering eller insatt i det skulle jag rekommendera att helt följa guiden som är länkad i första posten. Där står allt så det är bara att göra som det står så blir det bra :)

5. t68

t68 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Har följt guiden i första posten och det verkar funka. Men jag verkar få interlace-problem (bilden blir streckig vid snabba rörelser). Någon som har koll på hur man ställer in handbrake för att minska interlaceproblemen. Finns ett gäng inställningar...

6. Pixel67

Pixel67 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

När jag följer guiden exakt får inte jag några sådana problem. Jag antar att du är säker på att du gör exakt som det står? :)

7. Andreas527

Andreas527 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

8. t68

t68 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Nu testade jag att rippa en film med Handbrake och aktiverade då "decomb" med defaultinställning under fliken "video filters". Ser en klar förbättring. Kan alltså vara ett tips för andra som får interlace-streck när ni rippar med Handbrake.

9. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

När jag försöker konvertera en 720p film och har valt asus eee pad och när man då kollar i modify så står det framrate 30 och screensize 1280x752. Men när jag kollar i fil infon efter konverteringen så står det 24 fps och 880x512 i upplösning.
    någon aning vad jag gör fel?

10. Andreas527

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Bra fråga där, Har inget exakt svar med testa grejerna nedan eller bläddra runt lite på hemsidan och hans guider. Fungerar inte det så maila utvecklaren, han svarar snabbt och är hjälpsam.

1) Är du helt 100 på att filmen har 720p upplösning före du konverterar?
    Har du inte ändrat nått i inställningarna så kommer den inte skala upp/ändra upplösning på klippet utan den behåller orginal storleken.

Och rekommenderar inte att man skalar upp video då kvaliten oftast blir sämre.
    DVDcatalyst ändrar "innehållet" i videon så den kan spelas upp på vald enhet och låter upplösningen vara.

De ändringar jag gjort är dessa. vill behålla filmens original utseende så har valt att inte ta bort borders.
    Bocka för "No cropping" i fliken "Borders"
    Under fliken "Tweaks" så Bocka ur de 2 som nämner "upscaling" och bocka för "Enhance"

Men tror som sagt att filen du konverterar inte har 1280* upplösning från början.

Upplösning.
    http://www.tools4movies.com/2011/08/chapter-11-screen-resolution/
    Borders
    http://www.tools4movies.com/2011/08/chapter-10-black-bar-removal/

"Q: When I play the movie, it has black borders. How do I remove those?

A: Black borders during playback are mainly due to the difference in screen size of the actual video and the device or player you use for playing the files. Watching a wide-screen movie on a square-screen device will result in the video player adding black borders to the video. Please refer to the “Black Border Removal” section (chapter 10).

Q: Why is the screen size of the video different from the screen size of my device?

A: Similar as the previous question. If your device has a screen size that is larger than the screen size of the original video, DVD Catalyst 4 converts the file with the same resolution of the original video. While it is possible to make the video screen size bigger, it will actually reduce quality rather than making the video look better. Please refer to the “Screen size” section (chapter 11)."

Bläddra igenom manualen där alla instruktioner och svar hittas...(Tar max 30min)
    Är lätt att förstå och man lär sig vad de olika inställningarna påverkar videon.
    http://www.tools4movies.com/2011/08/dvd-catalyst-4-1-user-guide-index/

Last edited: 1 oktober 2011
    Foxy gillar detta.
  11. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tack för tipsen, nu kollade jag runt lite i inställningarna och tror jag har löst problemet :) Än så länge har jag bara testat trial men tror jag kommer köpa det nu när det faktist blir bra kvalité. Ska bara testa på TF med

12. Andreas527

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

@Foxy

Fint att det löste sig. Så länge som original filen har bra kvalite så kommer du inte bli besviken. Testa sedan då olika profilerna som finns.

brukar köra såhär.
    Standard - Filmer/serier där orginal filen är av sämre kvalite (DVD) eller då jag har riktigt bråttom.
    För 720p mkv serier/filmer
    HQ 1 - Långsamma filmer som Drama/komedi
    HQ 2 - Snabba filmer som Action/sport med mycket rörelse.

13. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

varför konvertera filmer i dvd kvalité?

14. Andreas527

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Tex om man har en iso/img fil eller en dvd skiva man ska kopiera.Då är det inte lönt att använda HQ 1-2 då kvaliten på bilden inte kommer bli bättre än om man använder standard profilen. Man får bara en större fil.

Kass på att förklara med text. Men programmet är till för att skapa mindre filer i ett sådant format som plattan fixar. Inte att skapa HD 720p material ur vanliga dvd eller lågupplöst video.

Så det är bortkastad tid och data kraft att konvertera dvd material med HQ profilerna då bilden inte kan bli bättre än vad ursprungs bilden var.

Hög kvalite till lägre spelbar kvalite är det som programmet gör. Så allt sitter i ursprungs filen.

Är fel person att förklara detta med video,profiler,codecs.

Last edited: 1 oktober 2011
  15. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tack för hjälpen jag fattar :)