Korrupt SDkort

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av DSD, 22 april 2010.

1. twau

twau Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har också problem med att visa bilder ibland, säger jag saknar behörighet osv till minneskortet. Omstart av telefon hjälper... Men det är riktigt störigt.

2. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Kolla wifi policy settings, och sätt till "aldrig när jag är ansluten" så funkade det som jag ville för mig iaf mellan 3g och wifi

3. otten

otten Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade samma problem, varje gång mobilen gick i viloläge så tappade den SD-kortet. Fungerade efteromstart, men bara tills den gick i viloläge igen. Testade att formatera kortet, men det var samma sak.

Nu igår gjorde jag en fabriksåterställning av telefonen och problemet är hittills borta. Börjar misstänka att det kan vara juicedefender eller någon app som låg bakom mitt problem.

4. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag skulle få spader om mitt 16GB minneskort skulle bli helt plötsligt korrupt. Det tar liksom forever att installera Navigons kartor i minneskortet.. det tog mig nästan 2H att installera över Wifi. Jag hoppas att jag slipper ha det problemet...

Sen kan jag nämna att det minneskortet 4GB som medföljde telefonen funkade inte alls i HTC Desire.. Korrupt.. Jättekonstigt faktiskt.

5. brynte5

brynte5 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    har oxå strul med minneskortet:(
    ibland hittar den inte kortet å ibland gör den det!??

funderar på om det kan bero på att man tydligen ska välja "säker borttagning av maskinvara", innan man kopplar bort den från datorn!??
    konstigt att det ska behövas tycker jag, men jag glömmer det iaf ibland och det kanske e därför det krånglar...!?

6. Myxine

Myxine Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Råkade också ut för att jag inte hade skrivrättigheter på SD-kortet när jag skulle ta kort.
    Hittade denna tråd som verkar ha löst problemen för de flesta:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=10645

Har inte provat detta själv, men tänkte göra det nästa gång jag får problemet. Dock var det länge sedan det kom fram så räckte kanske med att hota telefonen lite ;)

7. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Fick detta problemet jag oxå idag :( 2 gånger

Ingen mening å bytta ut de heller känns de som. lika bra å köpa ett 16gb minne... men vilket.....

8. Orfeous

Orfeous Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag känner igen mig i problemet med SD-kortet :D
    har en HTC Hero och bytte ut originalkortet till ett Lexar 16Gb.
    Funkade väldigt bra i ett par månader men sedan så började jag få problem med rättigheterna plötsligt då jag skulle ta kort med kameran. Startade om telefonen och problemet tvar borta. Var frid och fröjd någon månad till sen började telefonen tycka att jag inte hade nåt SD-kort i telefonen :)
    plockade i och ur och startade.. men funkade inte.. gjorde om detta ett par gånger och till slut funkade det.

Nu har det funkat tills igår.. då vägrar SD-kortet att hittas. Har testat att göra det mesta men.. det enda jag inte provat är ett annat kort eller detta kort i en annan telefon. (har ingen annan på plats)

varför blir det såhär med SD-korten? finns det någon app som man kan ladda ner som kollar om nåt är fel på kortet eller? hade ju vart kul om man kunde rädda datat på kortet hehe

9. Mr_Snarl

Mr_Snarl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

10. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Förbannelse! Jag har haft problem någon gång tidigare med att den byter till interna minnet då jag skall ta ett kort och har microsd't för lagring. Inga skrivrättigheter eller något klagar den på. Nåja, det har räckt med att bara boota om. Drygt, tyckte jag och tänkte inte mer på det. Det hände några gånger och jag blev lite besviken på hela upplägget 'vad tusan? Ska man behöva hålla på så här?'. Idag ville den inte trots omstart. Tog ut kortet och slängde i det igen. Då funkade det... ett tag. Sedan var det helt kört. Lyckades till slut komma åt kortet med någon file explorer i telefonen. Då har den döpt om två mappar i roten. Jaja, jag får väl dra över allt till datorn och formatera om kortet. Kortet köpte jag för bara någon vecka sedan (kingston level10 32gb). Då jag kikar i kamerafoldern så ser jag att alla filer har jättekonstiga namn och många är 0kb stora. Vissa har filändelsen jpg så de kan jag utan problem kika på. Förmodligen har alla med konstiga filnamn, men 'normala' storlekar inga större problem i sig, men mycket verkar gå förlorat. Riktigt tråkigt eftersom jag just är hemkommen från min farmors begravning där jag fotat en massa då pappa inte kunde vara med pga sjukdom. Till de andra sa jag 'ni behöver inte ta kort, jag har tagit på varenda detalj'. Typiskt :(

Varför verkar det som att det bara är kamerafoldern som blivit korrupt. Kan inte komma ihåg att den kraschat eller så. Kan det vara något allvarligt fel i telefonen, android eller jelly bean (vill dock minnas att problemen började ett tag innan jag uppgraderade till jelly bean) som gjort FAT korrupt och att det då visar sig på det ställe där filerna uppdaterats mest?

Imorgon skall jag köpa en kortläsare och se ifall det går att rädda något mer. Kan tillägga att jag aldrig avmonterat sdkortet då jag pluggat den in och ut ur datorn. Verkar långsökt att det skulle vara orsaken. Avmontera kortet har jag trott att man skall göra bara för att säkerställa att inget skrivs just när man drar pluggen eller rycker ut kortet (observera att jag aldrig tagit ut sdkortet förutom idag då det inte räckte med att starta om telefonen).

ARGH!