Kostnader med tethering?!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nepsir, 11 aug 2009.

1. norrgrd

norrgrd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Operatörerna kan se hur du surfar med din mobil, ja.
    Det var en kille på 22 bast som tecknade fritt mobilsurf i Kanada och åkte på en räkning på 83k kanadensiska dollar för att han surfade på datorn via mobilen. Taskigt läge.

Dock är det ingen större operatör (Tele2, Telenor, Telia, Tre) i Sverige som hindrar dig att använda telefonen som modem till datorn.

2. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jodå, om de inte ändrat på detta den senaste tiden. Se mitt inlägg ovan.

3. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Det ska isf framgå klart och tydligt i avtalet som man skriver under (för ni läser väl avtalen hoppas jag). Ändrar de avtalet efter att man skrivit under det så måste de meddela det och skicka ut nya papper som innehåller den uppgiften.

4. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Japp, det står garanterat i avtalet. Men du vet själv nog hur vanligt det är att folk lusläser det finstilta, så det är inte konstigt att folk trillar dit på det lite då och då.

5. bridgemill

bridgemill Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har 499 pott (fri surf ingår, upp till 7,2 Mbit) från Tre och har surfat en hel del när nallen har agerat som modem till min laptop och jag har inte debiterats något xtra för det. Sufra på om du har Tre!!! :)

6. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Operatörerna har (än så länge) rätt att titta i trafiken och de gör det för att identifiera tjänster och premiera/diskriminera trafik. Alla svenska operatörer gör detta!

Man tittar på user agent, paketstorlekar, pps mm och har statistisk analys också. Detta kostar dock pengar/prestanda och aktiveras därför inte förrän man passerar en fördefinierad volym. Operatörerna förbehåller sig dessutom rätten att begränsa bandbredden, vilket de gör för all trafik alternativt bara för trafik som tillhör vissa mönster (typiskt IP-telefoni och fildelning). Att kryptera trafiken hjälper till viss del, men inte fullt ut.

Nätet (varken det mobila eller det fasta) är definitivt inte tjänsteneutralt...

Bara så att ni vet...

7. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Men borde vara det, leverantörerna har inget att skylla detta på mer än att de vill tvinga på oss ett extra abbonemang med modem och tjosan. Helt onödigt.

8. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Jag har letat igenom avtalet med tele2 (som jag har) och kunde inte hitta något som gäller just tethering.
    Hur ligger det till med det skrivna avtalet när det kommer till de andra leverantörerna?

9. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tre har anvisningar hur man kan använda telefoner som modem, de tom säger att du som vill använda bla bla lägg till denna paket mm Så där har man inget emot det

10. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

haha, telia is teh evil :D

De visar gång på gång att de är dyrast, sämst och mest obekväma att göra med :)

Då är Telenor kvar, vad säger dom.