Kraftigt höjda priser sista åren?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av wmb, 22 sept 2013.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Kate, får inte 4G då
     
  2. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Dock utan ny hårdvara...

    Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Visserligen inte. Å andra sidan så får du knappast bättre datanät med någon annan. Jag hade Halebop förut och velade just p.g.a. avsaknaden av 4G. Men jag har definitivt fått högre prestanda i Tres 3G-nät än med Halebop 3G+4G med tanke på hur dåligt utbyggda båda näten är och hur överbelastat 3G-nätet är. Även Net4Mobilitys 4G-nät har stora problem med överbelastning.

    Nu kommer alla operatörer säkerligen att bygga ut 4G, vilket kommer att göra det bättre på sikt, men i dagsläget tror jag det är svårt att få ett bättre datanät hos någon annan faktiskt. Du kan säkert nå lite högre toppphastigheter vid enstaka tillfällen med 4G, men om vi pratar genomsnittlig prestanda så vann Hallon defintivit över Halebop för min del.
     
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Tack jag har både 3G & 4G idag med 3 så vet precis hur det är.

    Aldrig att jag backar till förra generationens teknik

    Jag spenderar säkert 70% av min datatrafik på jobbet! och där har jag dryga 30mbit med 3, med 3G runt 8
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Aha ok, låter som du har rätt höga krav :)

    Jag tror ärligt talat att du kommer att bli missnöjd med alla andra operatörer än 3, utifrån det du skriver. Telias 4G-nät är uselt utbyggt. Inte sällan är du hänvisad till deras dåligt utbyggda och överbelastade 3G-nät eller i värsta fall rent av EDGE! Dessutom har de ockerpriser på data...

    Net4Mobility har ett 4G-nät med bra täckning, men det är så överbelastat på många platser att det knappt är användbart. Tres 3G-nät ger rena raketprestandan vid en jämförelse. '

    3Total 1GB + Mobilt bredband medium 10 GB + datadelning tror jag faktiskt är det bästa du kan hitta i dagsläget.

    Det kostar 299+149+99=497 Kr/mån och ger dig fria samtal samt 11 GB från två olika sim. Eventuellt kan du få 50 spänn paketrabatt. Jag har inte riktigt koll på vilka regler som gäller för det hos Tre.

    Ringer du mycket förresten? Annars finns ju 3Surf Max för 299 kr/mån. Då får du 10 GB, men betalar för samtalen.
     
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Nä, ringer knappt alls. Jag skickar dock runt 80-120 sms per månad, bara för att det är gratis med mitt total jag har idag

    Man får helt enkelt räkna på om Total 349 som jag har idag med 10gb surf är mer värt än Surf 299 + att betala allt och få en mobil på köpet är mer värt.



    I övrigt, tack för alla tankeställare jag fått, lärt mig en hel del
     
  7. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    vad tusan är net4mobility???
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tele2s och Telenors samägda nätbolag, som bygger ut deras 2G och 4G-nät.

    Det nätsamarbeten som finns, drivs ju under samägda bolag:
    Net4Mobility: nätet är 100% av Tele2s och Telenors 2G och 4G-nät
    3GIS: 3G-nät som motsvarar 70% av 3s och Telenors 3G-täckning på 2100MHz
    SUNAB: 3G-nät som motsvarar 100% av Telias och Tele2s 3G-täckning.
     
    wmb gillar detta.
  9. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Också tittat ganska mycket på detta i slutet men känner att ingenting ens lockar. Känns som de blir minst en totalkostnad på 500-600 om man ska ha ett någorlunda abonnemang med surf samt mobil.
     
  10. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Så 3 har alltså senaste och bästa tekniken? Men vad hjälper det, när man sitter på släktmiddag och är den enda personen som inte har mobiltäckning inne i lägenheten, just pga att man har 3 som operatör? Ja, INNE i en lägenhet. Helt sanslöst och väldigt frustrerande. Ingen operatör borde ha "vita fläckar" på en ort där de har mobiltäckning överlag.
     
    Last edited: 15 okt 2013
  11. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag tror att de flesta som valde de där abonnemangen med fri förbrukning faktiskt inte förbrukade så mycket när det väl kom till kritan, så de kan nog välja ett billigare abonnemang med lägre förbrukning. Med "de flesta" menar jag dock inte "surfberoende mobilnörd som hänger på Swedroid" (syftar inte på dig utan på den användargrupp som alltid ligger på minst 10 gig data varje månad). Själv har jag Halebop Rubbet och får 600 samtal, 6000 sms/mms och 3 gig data för 269 kr i månaden. Gör nog av med minst hälften av samtalen, men inte mer än 10% av sms/mms-potten, och bara hälften av datapotten.

    Jag misstänker att majoriteten av mobilkunderna (Svensson) hellre vill ha lägre mobilräkningar än högre surfpotter.
     
    Last edited: 15 okt 2013
  12. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Jo 3 har det bästa 3g-nätet av alla. Din upplevelse är ju helt irrelevant eftersom sådana där exempel finns överallt åt alla håll. Radioskugga finns i alla orter med alla operatörer på olika platser eftersom radiovågor inte kommer fram överallt. Jag var på bröllop med släkten i Yxnerum i somras och de enda som kunde surfa var vi med 3. Telia/halebop hade visserligen GSM-täckning, men vad hjälper det? Segt som sirap och helt dött för de andra operatörerna. Det är ju generellt det är intressant att ha ett rejält 3g-nät och slippa GSM så inte telefonen i onödan hoppar till stenåldersteknik när man vill surfa.
     
  13. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    För mig är det förstås väldigt relevant, jag vill ju ha en operatör som har täckning där jag ofta befinner mig, annars var det rätt meningslöst. GSM må vara stenålder, men en vit fläck på täckningskartan är isåfall sämre än stenålder. Jovisst, jag vet att alla operatörer har vita fläckar och att 3 kan ha bättre täckning på vissa områden än andra operatörer osv. Vi behöver inte ta just 3 som exempel, det drog jag upp bara för att jag hade erfarenhet av dem, kan lika gärna vara Telenor som utklassar Tele2, osv. Jag har Halebop nu och har 3G-täckning på alla ställen där jag ofta befinner mig, upplever inga vita fläckar. Har helt kopplat bort GSM-nätet, så jag har alltid endast 3G-täckning. Om 3G mot all förmodan dör helt så kan jag koppla in GSM manuellt, men då är förstås bara om jag måste ringa eller skicka sms till någon. Att låta mobilen välja själv stjäl ju bara onödigt mycket batteri och ger ojämn surfhastighet. GSM för surf är ingen kul upplevelse, nej.

    Det gick inte snabbare att surfa med 3 än med Halebop heller, men det var på den tiden när 3 hade lägre hastigheter ju lägre datapott man hade (ett år sedan), nu tjatar de ju om att de har maxfart för alla.

    Nu slår Telia sig för bröstet och menar att de ska miljardsatsa på mobilnätet så man får täckning på fler ställen och får högre hastigheter. Lär ju ta ett tag innan det märks i praktiken men det blir åtminstone bättre.

    För övrigt valde jag operatör dels beroende på generell täckning, dels beroende på vilka abonnemang som erbjöds, och dels beroende på kundservicen. Så när 3 dels hade massor av vita täckningsfläckar, dels inte kunde erbjuda ett prisvärt abonnemang som gav mig "fri" förbrukning (rimliga potter för samtal, sms/mms och data) och dels både hade usel kundservice OCH lurade mig att teckna abonnemang på falska grunder så föll de förstås bort helt nu när jag skulle förnya abonnemang. Skit händer. :(
     
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Nu hade jag citerat och svarat på att jag inte ville vara utan 4G, som det hade blivit med hallon, som är just 3

    Vas gäller täckning är det olika vart man bor, jag har då inga problem som du beskriver.

    Skickat från min LG-D802 med Tapatalk
     
  15. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    4G är inte så väl utbyggt än, så jag har svårt att se 3G som "den äldre och sämre generationen".
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    4G byggs ut i väldigt snabb takt och där det finns, får man oftast högre datahastigheter i både 3G och 4G-näten - speciellt i större städer och befolkade områden. Hos de andra operatörerna (förutom 3) brukar 4G även kunna ge bättre täckning än 3G tack vare en lägre frekvens, 800MHz där 3G sänds på 2100MHz. Hos 3 kör de 3G på 2100MHz och 900MHz vilket gör att deras 3G på 900MHz får samma täckningsegenskaper som 4G på 800MHz.

    Så det är inte bara hastigheten som kan vara fördelen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  17. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Att låta mobilen pendla mellan 3G och 4G drar ju extra batteri och när man väl har stabil 4G-täckning så drar mobilen ändå betydligt mer batteri än när den går på 3G (enligt vad jag läst). I och med att de flesta mobilbatterierna redan nu är kraftigt underdimensionerade (för att inte tala om min Xperia P, som redan från början har det svagaste mobilbatteri världen har skådat) känns 4G därför inte särskilt attraktivt, såvida inte man kan ha mobilen på konstant laddning.

    Överlag tycker jag ändå att det känns som en plåga att surfa med mobilen pga det eviga inzoomandet, det krävs en surfplatta eller laptop för att maximera nyttan med 4G.

    Förvisso bra om även 3G-nätet förbättras tack vare 4G-utbyggnaden. Tills det dyker upp mobiler med starkare batterier väntar jag med att köra på 4G-nätet.
     
  18. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ursäkta, men du är lite enögd i frågan.

    Du har inte provat själv

    Du har läst att...

    Du antar att...

    Sen finns det ju fler anledningar, till exempel delning av internet i arbetet. Det är stor skillnad på 65ms @ 7mbit och 23ms @ 35mbit vid delning av internet till en skärm som är tillräckligt stor för att inte behöva zooma

    Skickat från min LG-D802 med Tapatalk
     
  19. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Nu är jag så pass gammal att jag fick uppleva lanseringen av 3G. Dålig batteritid och dålig täckning var vardagsmat hos Tre. För delen med 4G är att åtkomsttiden har krupit nedåt.

    Just nu används inte LTE till samtal så där är det ändå 3G som används. Sen tycker jag att dataöverföringshastigheten inte har något med skärmstorlek att göra. Du använder mobilen på samma sätt även om det är EDGE.

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk
     
  20. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jo självklart, men inte är det väl förbjudet att diskutera bara för att man har olika åsikter? Om jag är enögd för att jag inte förstår era situationer så måste väl ni vara enögda också, om ni inte förstår mig? Självklart ser jag saken på mitt sätt (hur ska jag annars se det?) men genom att diskutera med er kanske jag får andra synvinklar också. Det är väl ganska naturligt att jag baserar mina inlägg på mina egna erfarenheter och förutsättningar?

    Ja, "jag har läst"...och man brukar lära sig saker när man läser. Hittills har jag läst att 4G drar mycket batteri och det gör det (och jag har testat det själv). Hade 4G-mobil ett tag men täckningen var inte bra där jag var. Nu har jag ingen 4G-mobil längre och kan alltså inte testa igen men tänker inte skaffa 4G-mobil igen förrän jag kan läsa mig till att täckningen blivit betydlgit bättre, och det krävs också att det kommer 4G-mobiler med tillräckligt starka batterier (och som i övrigt motsvarar mina krav).

    Jag förnekar absolut inte nyttan med 4G, men jag tycker som sagt att det krävs bättre täckning och bättre mobilbatterier innan det kan komma till sin fulla rätt.