Krönikor på Swedroid - uppslag?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av bernard, 17 mar 2016.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 303
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I förra veckan skrev vi en krönika om operatören Tre:s branding, som bland annat kom till efter crowdsourcing genom den här tråden.

Vi fortsätter gärna med detta och tar tacksamt emot tips och förslag på nya upplägg. Av förklarliga skäl bör temat på något vis knyta an till mobila enheter, android/Google, operatörer, telekom, mobiltjänster etc. Alla förslag är dock välkomna :)

indika gillar detta.
  2. bernard

Mottagna gillanden:
    47 303
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    indika gillar detta.
  3. Droid119

Droid119 Guest

Ta upp root/bootloader? Det tas inte upp lika ofta längre.

4. bernard

Mottagna gillanden:
    47 303
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    På vilket sätt? Det är ju ett minst sagt brett område.

5. Droid119

Droid119 Guest

Fler tillverkare sluter mig mer och mer. Blandannat Samsung, som vi diskuterade i en tråd härom veckan.

6. bernard

Mottagna gillanden:
    47 303
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bootloadern är fortfarande öppen på Samsungs telefoner. I de fall den är låst beror det på att operatörer beställt det.

Finns det någon bland de etablerade tillverkarna som kör med låst bootloader idag?

Eller tänker du på hela det där med "e-fuse" och att garantin (eventuellt) förverkas vid root/flashning? Garantiaspekten kan man ju helt klart ta upp.

Last edited: 20 mar 2016
  7. Droid119

Droid119 Guest

HTC, Sony, LG, Motorola och Huawei exempelvis. :)

8. bernard

Mottagna gillanden:
    47 303
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vilka enheter tänker du på? De flesta har instruktioner på sina sidor för att låsa upp bootloadern eller tjänster för att generera upplåsningsnycklar i de fall det behövs:

Sony: http://developer.sonymobile.com/unlockbootloader/unlock-yourboot-loader/

HTC: http://www.htcdev.com/bootloader

LG: https://developer.lge.com/resource/mobile/RetrieveBootloader.dev?categoryTypeCode=ANRS

Moto: https://motorola-global-portal.custhelp.com/app/standalone/bootloader/unlock-your-device-a

9. Droid119

Droid119 Guest

Jaha, läste lite konstigt. My bad. :) Alla deras enheter är ju låsta. Men missförstod din kommentar först. :)

bernard gillar detta.
  10. Droid119

Droid119 Guest

Precis. :) Var lite det jag menade. :)

11. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Vi har ganska stor omsättning på begagnade telefoner här på swedroid. Kanske kan man hitta någon vinkel där att skriva ett par rader om?

chraist och bernard gillar detta.
  12. bernard

Mottagna gillanden:
    47 303
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kan vi nysta lite i! Jag skall se om jag kan få fatt i någon expert som kan reda ut garantifrågan. Det finns ju EU-bestämmelser på den punkten och det verkar (?) lite oklart kring om tillverkarna verkligen har rätt att neka garanti om man exempelvis rootat en telefon som sedan visar sig vara defekt på ett vis som inte rör mjukvaran.

chraist gillar detta.
  13. Droid119

Droid119 Guest

Vad jag har fattat det som (Menar med nuvarande svensk lagstiftning), Så har tillverkarna all rätt att upphäva den.

14. bernard

Mottagna gillanden:
    47 303
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är sant. Andrahandsmarknaden för smartphones är kanske rätt stor idag, då livslängden nog ökat lite i takt som lurarna fått mer muskler. Undrar om Blocket lämnar ut statistik :)

15. bernard

Mottagna gillanden:
    47 303
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  16. Droid119

Droid119 Guest

Här är Huawei: https://hwid5.vmall.com/oauth2/port...huawei.com/en/source/plugin/hwlogin/login.php

bernard gillar detta.
  17. Droid119

Droid119 Guest

18. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Sen har vi krypteringen. Många vill ha det andra inte. Från ett företags synvinkel är det bra men hur är det för privatpersoner. En gimmick?

19. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Båda punkter är faktiskt väldigt intressanta och som ni säger så är det väldigt stora oklarheter huruvida garantin medföljer vid andrahandsköp och hur det ser ut med garanti vid upplåst bootloader osv. Går att skriva långa krönikor om det men ska man enkelt korta ner det så gott som möjligt gäller följande:

Garanti vid köp av begagnad enhet
    Det som är en viktig punkt att veta innan man nystar sig in i detta mer är att när man lämnar in en telefon för ett garantiärende via återförsäljaren telefonen har köpts av så gör man en reklamation på telefonen. Dock har återförsäljaren rätt att försöka laga telefonen 2 gånger vid samma fel och 3 gånger vid olika fel innan en eventuell hävning eller omleverans sker. I dagligt tal så när man pratar om reklamera innebär det att få pengarna tillbaka eller byta mot en annan vara, men när man lämnar in telefonen för att exempelvis högtalaren inte fungerar så gör man faktiskt en reklamation på telefonen. Med denna punkt avklarad kommer vi då till det väsentliga. När man köper en telefon så har man enligt svensk lag 3 års reklamationsrätt gentemot återförsäljaren, däremot så är reklamationsrätten endast tillgänglig för ursprungsköparen. Det innebär att enligt lag har en återförsäljare rätt att neka att ta emot en telefon för ett garantiärende, för det man egentligen gör är att reklamera telefonen och det har man som andrahandsägare ej rätt att göra enligt svensk lagstiftning. Sen så tar nästan alla återförsäljare emot telefonerna även om man inte är ursprungsägaren då de vill undvika dålig PR och missnöjda kunder, det blir ingen kostnad för återförsäljaren då tillverkaren står för garantin.
    Däremot så lämnar tillverkarna en garanti på själva enheten som medföljer enheten oavsett om man är första eller åttonde ägaren, dock så kräver detta att tillverkaren har en kanal där man kan lämna in telefonen direkt till de då man, som nämnt tidigare, enligt lag inte har rätt att lämna in telefonen via återförsäljaren. Garantin räknas dessutom på ett annat sätt om man ska grotta ner sig ännu mer i det hela. När man köper en produkt av en återförsäljare räknas garantiperioden från den dagen produltem köptes, men då inlämnande av garanti är en sorts reklamation så har man inte garantin via återförsäljaren att åberopa enligt lag. När man lämnar in en produkt direkt till tillverkaren räknar de två år från tillverkningsdatumet på enheten vilket gör att garantilängden kan skilja sig beroende på hur länge produkten legat på lager innan den såldes. Dock är det som ovan väldigt sällan tillverkarna brukar hänvisa till dessa regler då den dåliga PR:n är en större förlust än att reparera telefonen och ha en nöjd kund.

Blev en hel del och det är egentligen en hel del extra som gäller men där har vi en hyfsat förenklad förklaring :)

Garanti vid upplåst bootloader osv
    Här kommer vi till en väldigt klurig punkt då som ni nämnt har EU-domstolen lagstiftad om att en telefon kan återställas till dess originala mjukvara och felet fortfarande kvarstår kan felet ej härledas till att man kört annan mjukvara på telefonen. Detta innebär att om man exempelvis har en Nexus, låst upp bootloadern, flashat någon ROM och telefonen börjar strula och man sedan återställer med original mjukvara och låser bootloadern så har man garantin att åberopa då telefonen är återställd till original och felet fortfarande kvarstår. Problematiken i detta sker dock när tillverkare, exempelvis LG, inte tillåter en låsning av bootloadern för då kan tillverkaren hävda att telefonen inte är återställd till dess ursprungliga setup och således komma runt lagstiftningen, men som ovan så tas ju PR och kundnöjdhet i beaktning i sådana ärenden. Däremot när man lämnar in en telefon till en återförsäljare som skickar iväg den till en verkstad som inte är tillverkarens egna verkstad brukar de neka reperation pga modifiering av mjukvara. Så har man modifierat mjukvaran ska man skicka in telefonen direkt till tillverkarens egna verkstad så att deras egna tekniker får utföra reperationen för då har de andra direktiv att gå efter.
    Denna går att diskutera och hänvisa fram och tillbaka ännu mer än första punkten men detta är en kort summering av hur det ser ut.

Hoppas det klargjorde lite saker :)

indika och bernard gillar detta.
  20. Droid119

Droid119 Guest

Exakt. Dock garantin är inte lagstiftad i Sverige. Vilket den borde vara kan man tycka.

Likadant med exempelvis. Nexus-enheter så är det bara Huawei som inte upphäver garantin på 6P, eftersom dem följer vad Google säger angående upplåst bootloader.

LG, när jag förde en konversation med dem så upphävs garantin trots att dem faktiskt inte kan se det.

HTC (Nexus 9), ja det vet nog alla vid det här laget. Dem upphäver garantin. Trots att det i praktiken är Googles enhet.

Edit: Här är svaret jag fick utav Huawei ang. upplåst bootloader på 6P. Frågan var upphävs garantin?

Last edited by a moderator: 22 mar 2016
    bernard gillar detta.