KUGOO S1 Folding Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mindir, 15 jan 2019.

  1. Fiskbilen

    Fiskbilen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2019
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    16
    Har kommit över en intressant kommentar på youtube som beskriver skillnaden på EU-versionen av kugoo S1 och de ryska modellerna S1,2,3:

    Geekbuying S1 is not in anyway comperable to Russian S1 S2 or S3. It is a mix of S2 and S3. There are lots of differences:
    1. Geekbuying S1 has a rear break light, Russian S1 or S2 didn't have it, but S3 has it.
    2. Geekbuying S1 has the same front shock absorber as Russian S3 (for S1 or S2 Russians had to buy special octagon sleeves to make it work)
    3. Geekbuying S1 Motor wheel and battery is the same as in Russian S2. Russian S3 has more power and mileage.
    4. Battery in Geekbuying S1 fits tightly in the deck, like in Russian S3 - in old Russian S1 and S2 it rattled (jumped) inside the deck and broke because of that. Anyway, I still disassembled the deck, took the battery out it and put some kitchen sponge cut into 1cm pieces just to be sure that it really fits tightly.
    5. Russian S1 or S2 didn't have a footstand. Geekbuying S1 has a footstand. 6. Folding system often broke in Russian S1 and S2. Geekbuying S1 has the same folding as Russian S3 - improved.
    7. Motor wheel wires in Russian S1 and S2 were getting worn after about 100km and the scooter broke because of that. In Geekbuying S1 it is fixed. Russian S1 was first manufactured and sold in 2016, but now it's not possible to buy it anywhere. In Russian market it was replaced by improved S2 and S3. Motor wheel on my Kugoo S1 bought in Geekbuying was manufactured in 2018 november 05, the date is written on the wheel, so it's pretty new. European version is different, so no, it's not an old outdated version that they are trying to sell again in Europe. I'd say it's a fresh start of Kugoo S1 in Europe with the same build quality as Russian S3 and same parameters as Russian S2.”

    @Mindir@Mindir
     
    bernard och Mindir gillar detta.
  2. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Intresaant läsning!
    Plöjt igenom ryska forumets 558 sidor och mycket som skrivs ovan verkar stämma in bra på det man läser om där.
    Kul att läsa att den Kugoo vi har verkar mer robust än Ryssarnas tidiga Kugoo.
    Verkade också finnas en S4 i Ryssland nu.

    Dock tycker jag ryssarna pratar om 6,6mAh batteri och min var på 6,0 och en skumgummi bit längst fram. Troligen minskat batteripacket lite och satsat lite mer på skydda batteriet i den Kugoo som vi har.

    Skönt också att läsa om stötdämparna. Verkar vara struligast att fixa om något händer med dem.
     
    Last edited: 6 mar 2019
    bernard gillar detta.
  3. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Som en sista åtgärd sprutade jag lite skyddande lack på motorhjulet.
    Tycker inte de verkar helt tätt och fukt kan säkert tränga igenom skruvhålen samt i "skarven" i hjulet.
    Är ju som ett lock som lyfts av och under döljer sig kretskort och koppartråd som verkar ligga ganska oskyddat.
    Två bilder på hur det ser ut i motorhjulet från den Ryska sidan.

    Vårt är säkert något liknande.

    Nu är det dax att våren anländer igen. :-)
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  4. KaveTheMan

    KaveTheMan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    3
    Beställde en jag också. Funderat på att köpa en elcykel för att pendla med inne i Göteborg men jag är rädd att den ska bli stulen. Då är denna mycket bättre.
    Tack för tispen
     
  5. jesper930

    jesper930 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Är intresserad av en sån här men blir det inte väldigt stötigt med solida däck?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, det blir rätt stötigt i jämförelse. Känns en del i ryggen tycker jag.

    Optimalt är utan tvekan 10" luftfyllda däck; fantastisk komfort, men det dröjer nog ett tag innan sådana sparkisar är nere på samma priser som de med 8-8,5". Just nu kostar de flesta runt 10k med 10"-däck.

    Å andra sidan är det problematiskt med luftfyllt eftersom ingen tillverkare än så länge verkar göra något åt att det så enket blir punktering. Det skulle behövas någon väv i däcken, som på cykeldäcken, som skyddar slangen. I m365-tråden har några satt tejp med väv i, men hur bra det blir vet jag inte.

    Av någon anledning fick jag nästan bara punktering på framhjulet på M365, så jag bytte bara det hjulet. Bakhjulet har jag i snart två års tid kört utan punktering en enda gång. Däremot bytte jag däcket nyligen då spåren blev dåliga.
     
    Waterflow och jesper930 gillar detta.
  7. jesper930

    jesper930 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Tack, dina svar är alltid lika utvecklade och bra.

    Har provkört Xiaomi några gånger och förvånas av hur bra den tar sig fram över kullersten med sina luftfyllda däck. Tänker att det skulle bli hemskt med solida däck på sånt underlag. Och lättare att få sladd också nu när det varit blött och grusigt.

    Den här scootern ska ju ha lite mer kräm i sig och Xiaomi är riktigt seg i uppförsbacke med mina 90 kg. Därav intresset. Och prisskillnad förstås.

    Den scooter jag använt är en sån som hyresvärden lånar ut gratis till alla arbetsplatser i huset, så jag kan inte prova annan firmware.

    Tack för tipset om 10". Det kan vara något att vänta på.
     
  8. Pettzon1

    Pettzon1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    7
    Hur är accelerationen på Kugoon? Jag har provkört Alfawise M1 men tycker den är lite trött i jämförelse med tex Voi. Funderar därför på denna istället.

    Vilken hastighet kommer ni upp på vanlig cykelväg med Kugoon?
     
  9. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Det är bra tryck tycker jag.

    Kommer snabbt upp i runt 25km/h och efter en stund 27-28 km/h på plant underlag.
    Väger 91 kilo.
    Ställt ner hjulstorleken till 7,8" så mätaren visar något lägre nu än tidigare.

    I ganska kraftig uppförsbacke runt 15km/h.

    Denna har ju en 350W motor så därav kraften. Dock inget lagligt alternativ som sagts tidigare i tråden.
     
  10. jesper930

    jesper930 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Även de dyra sparkarna har dragits med kvalitetsproblem. Vad tror ni man kan förvänta sig av Kugoo efter en tids ägande?
     
  11. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    För tidigt att säga.
    Den S1 som finns på Geekbuying är ganska ny och skiljer sig från de tidigare Kugoo som det verkade vara en hel del strul med.

    Skulle jag gissa tror jag Xaoimis M365 har bättre kvalité än Kugoo.
    Framtiden får visa det.
    Har själv bara kört 2,5 mil än så länge.
    I slutet av sommaren har vi nog mer fakta om den saken.
    Verkar ju vara 4-5 Kugoo S1 ägare på forumet nu.

    Kör man mest på plant underlag och undviker regn och vatten har det nog stor påverkan också på resultatet.
     
    Last edited: 9 mar 2019
    jesper930 gillar detta.
  12. KaveTheMan

    KaveTheMan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    3
    Frågan är om man ska avbeställa hos Geekmaxi och beställa hos Geekbuying för att få en mer vattentät sparkcykel. Skiljer ju inte mycket i pris.
     
  13. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Skulle tro att de kommer från samma produktionsbatch för EU marknaden.
    Dvs borde inte vara någon skillnad på kvalité mellan de två bara två olika distributörer.

    Är motorhjulet märkt med WB från Geekmaxi är det säkert samma sak.
    Förstod att det hade att göra med vilken kinesisk fabrik som låg bakom produktionen.
    Ryssarna på tidigare Kugoo hade också märkt med Jilong på själva scooterna och även andra fabriksnamn. Hittar inget sådant nu alls på min.
     
    Last edited: 10 mar 2019
  14. Fiskbilen

    Fiskbilen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2019
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    16
    Jag köpte min ifrån geekmall, det är samma modell du får oavsett hemsida så låt ordern vara kvar! :)
     
    Last edited: 10 mar 2019
  15. KaveTheMan

    KaveTheMan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack så mycket :)
     
  16. Crippe

    Crippe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack för all information, toppen. Beställde en Kugoo S1 från Geekbuying igår och fick precis meddelande att den skickades idag från Polen, nice.

    Anledningen till köpet var framförallt priset, tänkte beställa en Xiaomi Pro men priset på 6500:- är lite högt med tanke på att garantin kan bli svår att åberopa om den går sönder. Tänkte att 3200:- kan jag överleva om den bara håller 6 månader. Motorn var en annan faktor, ej luftfyllda hjul då jag inte orkar laga hål titt som tätt även om komforten är bättre. Ska försöka åtgärda de sakerna som tagits upp i tråden innan användning, nu är det bara hoppas man blir nöjd och att familjen verkligen använder den:-). Vem vet, kanske blir man biten och beställer en Xiaomi m365 Pro i höst.

    Tänkte beställa en extra laddare, något tips?
     
    Last edited: 12 mar 2019
    Mindir gillar detta.
  17. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Battery Charger For KUGOO S1 Folding Electric Scooter - Black

    Har fått hem den här levererad av DHL idag + en liten smidig ringklocka som jag har tänkt sätta på scootern också.

    Återkommer ikväll när jag kollat mer på det hela.
     
  18. Crippe

    Crippe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Såg den men den har inte EU plugg så den fungerar inte i Sverige.
     
  19. Sust1200

    Sust1200 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    12
    Hej!

    Beställde mig en Kugoo 1, för ca 2 dagar sen från Geekbuying efter att ha läst om ett antal modeller.
    Har någon hört något om ifall man kan uppgradera batterikapaciteten själv?. Och vet någon om en lämplig carryingbag som man kan köpa som passar?. Tänkte ha den till och från tåget.

    Tack på Förhand! ser framemot att få pilla lite med scootern snart!
     
  20. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Funkar utmärkt.
    Är samma som kommer med scootern.
    Kom också med en svensk stickkontakt även om bilden på Geekbuying visade en Kinesiskt. :-)

    Hade redan köpt en stickkontakt på Kjelle för att byta ut den Kinesiska då den biten är utbytbar.
     

    Bifogade filer: