KUGOO S1 Pro Folding Electrical Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mindir, 4 jul 2019.

  1. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Nu verkar man kunna köpa Kugoo ES2 på Geekbuying.

    KUGOO ES2 Folding Electric Scooter 350W Motor LCD Display Screen Max 25KM/H 8.5 Inch Tire - Black

    Även Kugoo M2 Pro:

    KUGOO M2 PRO Folding Electric Scooter 350W Motor LCD Display Screen 3 Speed Modes Max 30km/h 8.5 Inch Tire - Black

    Känns ju som väldigt liknande modeller.
    Trevligt att se att båda har skivbroms.
    Känns nästan som det bara är däcken och maxhastigheten som skiljer de två åt + lite smådetaljer som handtagsdesign, LED stripar etc.

    Troligen samma batteripack som sitter i S1 Pro då de inte skriver något om att detta skulle vara LG batteri eller liknande.

    Tråkigt att ES2 har maxhastighet 25km/h.
    Förmodar att de tänkt sig den på marknader där max 25km/h är lagligt.
    Hade ES2 haft 30km/h som maxhastighet så hade det varit en trevlig uppgradering till S1 Pro för en rimlig peng tycker jag.

    Möjligt det går att ändra med FW framöver då båda de här modellerna har Bluetooth stöd och App.

    Handtagen verkar ju vara fasta på båda modellerna dock på ES2 verkar det gå att skruva av handtagen ganska enkelt.
    Kan ju vara bra om man vill få den så kompakt som möjligt om man pendlar och vill lägga ner i väska etc
    Dock kan ju detta påverka komforten och säkerheten under körning också så vet inte om jag tycker detta är en bra idé.


    M2 Pro känns med sina 5000 SEK för dyr ( Flashsale just nu för 4700 såg jag) då man kan få en M365 Pro för de pengarna om man har lite tur.
    Hade M2 Pro haft ett större batteri kunde de vara motiverat.

    Någon som kommer att beställa någon av de två nya ?

    Kugoo får se upp som sagt när det gäller prisbilden.

    E-TWOW Booster S PLUS ligger ju runt 7000 SEK från Spanien och Xiaomi M365 /M365 Pro runt 4000-6000.
    Ninebot modellerna något liknade.

    Med S1 och S1 Pro täckte Kugoo in området nedanför det här intervallet och hittade sin Nisch.
    Nu med dyrare modeller till en högre prisbild kan det blir svårare för dem om inte samtidigt kvaliitén ökats.
     
    Last edited: 6 sept 2019
  2. jurabergen

    jurabergen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    13
    ES2 känns som en bra uppgradering från S1 Pro. Dock som sagt börjar priset skena så i nuläget håller jag fast vid med S1 pro!
     
    Mindir gillar detta.
  3. Sillan

    Sillan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej hoppas ni kan hjälpa en förvirrad tjej som precis beställt sin första elsparkcykel någonsin. Bestämde mig för en Kugoo s1 och det verkar som om de flesta här på forumet är nöjda med sin Kugoo. Har läst alla inlägg men förstår inte riktigt allt ni skriver, vilket jag kanske inte behöver. Men vore tacksam om ni kunde på ett lättbegriplig sätt berätta om det är nåt jag behöver göra innan jag börjar köra. Har läst att ni tätar med Silicon, svart nagellack, skruvar åt saker m m. Jag bor centralt och ska mest köra till och från jobbet, ca 3 km To R. Bör man ladda batteriet varje kväll eller ska det ladda ur helt helst? Har på era kommentarer förstått att batteri indikatorn inte riktigt går att lita på. Finns det nåt annat sätt man kan se hur mycket batteri man har kvar?
    Hoppas ni har tålamod med mina korkade frågor.
     
  4. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Kul att du läst igenom sidorna. :-)

    Du behöver inte göra något alls innan körning så länge som du är medveten om att det är dumt att köra när det regnar och i vattenpölar etc.
    Kan du välja att inte köra en regnig morgon eller hem en regnig eftermiddag skall du göra det. Dumt att riskera att något händer.

    Skulle rekomendera att du sätter dit en liten ringklocka samt reflexer på scootern så den följer reglerna som gäller för en cykel.

    3km ToR inga som helst problem.
    Ladda fullt kvällen innan och sedan ladda när du kommit hem från jobbet.

    Du kommer märka att hastigheten sjunker ganska drastiskt i takt med att batteri laddas ur så man vill gärna börja sin färd med nyladdat batteri bara av den anledningen.

    Tycker inte du behöver fundera så mycket på olika laddcyklar.
    Jag ser till att alltid ha fullladdat batteri när jag ger mig ut på färd.
    Bästa egentligen att sluta ladda vid 80% men svårt att mäta och styra det.
    Mer viktigt då att när du inte skall köra på ett antal månader att se till att batteriet är under 35% ( sista-nästsista batteriplutten)

    Håll koll på V siffran istället för batteriindikatorn.
    Du börjar på 41,8V och går snabbt under 40V och sedan kör ganska länge till strax under 35V.
    När du når runt 30V börjar scotern bli väldigt slö och inte roligt att köra längre.
    Dock för att komma ner till 33V-30V behöver du köra mer än 10km och förmodar att din vikt inte är allt för hög heller.

    Bromsen lite lurig så kör runt lite och lär dig bromsen och gasen innan du ger dig ut trafiken.
    Samma sak gäller svängradien med scootern.

    Glöm inte heller hjälmen. :-)

    Har du också läst så här långt i Kuggo trådarna har du också förstått att du kör ett fordon som INTE får framföras på allmän väg då motorstyrkan och hastigheten på Kugoo S1 är för hög.

    Lycka till!
     
    Last edited: 7 sept 2019
    Sillan gillar detta.
  5. Sillan

    Sillan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

     
  6. Sillan

    Sillan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack snälla för att du tog dig tid att svara. Hjälm inköpt, bara cykeln som fattas:)

    Ok tror jag fattat vad du skriver gällande laddningen och batteriet. Tack för att du berättade saker jag inte ens visste att jag behövde veta :)
    Ska köpa ringklocka och reflexer.
    Ska jag starta den då och då om den inte används under en längre tid? Hade tidigare en lätt mc och den laddade ur på vintern annars.

    Läste i ett tidigare inlägg att man kunde göra nåt med cykeln så det inte framgick att den kunde gå i 35 km/ h. Tex om man blev stoppad av polisen och de fick för sig att provköra den.

    Ok inte köra i regn. Är det vattenplaning man är rädd för?
    Man kan köra på cykelbana eller i trafiken väl? Ja om man inte håller mer än 20 km, eller?

    Ledsen över ännu fler dumma frågor.
     
    Last edited: 7 sept 2019
  7. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Du kan låta den ligga flera veckor orörd.
    Gäller mer om prylar ligger orörd under lång tid.
    Såg en presentation nyligen då en batterileverantör pratade om 18 månaders lagring och sedan en viss % degradering av cellen beroende på hur laddad batteriet var.

    Tyvärr spelar det ingen roll om du bara kör i 20 km/h.
    Det som gäller är vilken hastighet som fordonet är konstruerad för dvs 30km/h.
    Även motorstyrkan för hög. 350w mot lagliga 250w.
    Dock underlättar det ju alltid att inte köra snabbare än 20km/h samt ha på en synlig ringklocka och reflexer.
    Det jag har gjort är att ställa in hastighetsläge 2 så den inte går fortare än 20km/h baserat på min vikt. Vid kontroll växlar jag till det läget och låter Farbror Blå provåka om han vill.
    Ställer du också ner hjulinställningen från 8" till 7,8" ger det en effekt på vad som visas på displayn med 1-2 km/h lägre hatighet.

    Så Kugoo S1 får inte framföras på cykelväg eller någon annan väg mer än på privat inhängnat område som reglerna ser ut nu.

    Så är väldigt få eldcootrar som uppfyller de här kraven.

    Så man skall köra försiktigt då de också kan bli problem med försäkringsbolag om man råkar ut för en olycka och kört med ett olagligt fordon.
    De flesta escootrar saknar SOC intyg som gör dem svåra att få trafikförsäkrade.

    Dock att någon stoppas och bötfälls på en elscooter som inte är berusad har jag ännu inte hört talas om i Sverige men den dagen kommer nog framöver som sagt.

    Troligen kommer nya nationella regler från Transportstyrelsen framöver och även EU regler men de lär nog dröja och vad de kommer att innebära är svårt att sia om. Troligen kommer 30km/h vara för mycket även i framtiden för den här typen av fordon.

    Finns flera andra forumtrådar om de här aspekterna så läs igenom det innan du ger dig ut på din första färd så du vet vilka risker du utsätter dig för.

    När det gäller vatten. Inte så orolig för vattenplaning.
    Mer att det läcker in vatten på ovansidan av displayn och förstör den.
    Även att bottenplattan tar in vatten och fukt som når batteripacket.

    Tråkigt att låta så här negativ nu när du väntar på din nya scootern och ser framemot första turen. :-(
     
  8. Sillan

    Sillan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

     
  9. Sillan

    Sillan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för alla klargöranden. Då vet jag vad som gäller. Och ska läsa vidare i andra trådar. :)
     
    Mindir gillar detta.
  10. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Ser att Geekbuying ger Cashback på Kugoo S1 och S1 Pro med $30.
    Nya ES2 ger de $10 på.

    Är man i köptankar så är ju $30 inte helt fel dock går inte använda i samma köp tyvärr.

    Dock det mer intressanta var att Geek buying firade att de sålt 100 000 Kugoo S1 och S1 Pro.

    En ganska OK siffra tycker jag sedan Januari i år då S1 dök upp på Geek buying.

    Bådar ju också gott inför framtiden att de fått in mycket data på saker och ting som behöver förbättras och uppdaterats som gått sönder med tiden.

    Förhoppningsvis är en del av de lärdomarna med i ES2 och M2 Pro dock kanske för tidigt utan tas med i kommande modeller istället då utvecklingscyklarna troligen är något år eller så.

    Ser också att Kugoo uppdaterat sin hemsida med mer info när det gäller både ES2 och M2 Pro.
    Ser betydligt bättre ut nu med informationen än vad det gjorde för några veckor sedan.

    Kugoo Official Brand Site - Get the Kugoo S1 from our offical online retailer
     
  11. Sillan

    Sillan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

     
  12. Sillan

    Sillan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Drar snart till Thailand ock tänkte då handla från Ali och få levererat till hotellet. Är det nåt jag ska passa på att köpa till s1:an som ni upptäckt behöver bytas efter ett tag?
     
  13. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    En liten smidig ringklocka kan inte skada.

    Köpte denna från Geekbuying.

    Q Design Bicycle Bell Aluminum Alloy Handlebar Bell Safety Alarm Horn 22.2-22.8 mm Ringbell - Black

    Finns säkert på Ali också eller någon liknande modell.

    Även bakre däcket kan bytas ut för bättre komfort:

    US $43.0 |original etwow S2 BOOSTER electric scooter wheel ETWOW electric scooter-in Scooter Parts & Accessories from Sports & Entertainment on Aliexpress.com | Alibaba Group

    Detta är ett original däck som sitter på E-TWOW S2 som skall passa på Kugoo S1.

    Kostar en hel del men troligen värt pengarna då komforten ökar mycket och du slipper risken för punktering.

    Detta luftfyllda däcket (M6) hade jag själv på min S1 innan jag sålde den samt någon annan på forumet har det också.

    US $7.98 20% OFF|8 Inch Inflated Wheel For E twow S2 Scooter M6 Pneumatic Wheel With Inner Tube 8

    Dock risk för punktering samt max hastigheten och sträckan du kan köra på en laddning minskar en del.
    Även om man bromsar hårt med den bakre fotbromsen kan däcket ta stryk då det är luftfyllt.
    Även axeln som går igenom detta däcket är i klenaste laget men väger man inte allt för mycket tror jag inte det är några större problem men kan vara dumt att chansa.

    Min arbetskamrat som köpte min S1 hade fått punktering efter ett tag och satte på orginaldäcket igen.

    Så skulle nog satsa på E-TWOW däcket eller köra vidare på det däcket som sitter på Kugoo S1.

    Bästa är egentligen att du kör en del och ser vad du tycker om komforten och om det är värt att lägga pengar på det hela.
    Du kommer ju ha en ganska kort sträcka till jobbet så tveksamt om det är värt att lägga mer pengar på bakdäcket.

    Vilken färg på S1 köpte du ? Rosa ?
     
  14. Sillan

    Sillan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

     
  15. Sillan

    Sillan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Så "sirenen" som sitter i kontrollpanelen räcker alltså inte?;)
    Ok köper en liten ringklocka. Jag väger ca 55 kg men vill ändå inte riskera varken det ena eller andra. Och en av anledningarna till att jag köpte just Kugoo var de punkteringsfria däcken.
    Vad är skillnaden om jag skulle byta ut framdäcket mot det du skickade länk till?

    Ha ha ha nej köpte en svart faktiskt
     
  16. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Ringklockan som är inbyggd är en buzzer dvs låter väldigt lite.
    Även en gråzon med lagstiftning om det skulle accepteras som en ringklocka om någon stoppar dig.
    Så bäst att sätta dit en som både syns och hörs. :-)

    Framdäcket går inte att byta ut där sitter motorn så bakdäcket som vi pratar om.
    Kugoo däcket inte inte gjort av den högsta möjliga kvalitén så komforten när man kör kan upplevas som ryckig.
    Så vill man ha en mer stöd och vibrationsfri körning kan det vara en idé att byta ut bakdäcket.
    Dock kostnader för det och inte helt riskfritt heller som sagt.

    Enklaste sättet att öka komforten är att skruva ut bakre stöddämparen lite grann.

    Så kör du lite först och se vad du känner.

    Svart är fin den också. :-)
     
  17. Sillan

    Sillan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

     
  18. Sillan

    Sillan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag menade bakdäcket. Men den första länken du skickade var väl på ett punkteringsfritt däck eller?

    Ska köpa en ringklocka direkt. Såg att de säljer billigt på både Claes och Kjell

    Ska försöka googla runt och se hur man skruvar ut bakre stöddämparen lite. :)

    Fegade ut på färgen, var sugen på en vit m3n tänkte att kanske drar man mindre uppmärksamhet till sig på en svart :)
     
  19. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    Yep. Första däcket var ett punkteringsfritt däck.
    Tror det är mycket bra. Folk som köpt det verkar nöjda åtminstone.
    Dock dyrt så frågan är om det är värt att lägga på en S1. Skall du köpa något så är det nog det. Punkteringar är inte roliga..
    På det däcket är också axeln inbyggt i själva hjulet så man slipper oroa sig att den skulle knäckas och gå sönder etc.

    Yep, dåde Kjell och Classe har ganska små och trevliga ringklockor som duger för ändamålet.

    :-)
     
    Sillan gillar detta.
  20. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Ytterligare två nya Kugoos har dykt upp på Geekbuying.

    Kugoo S2:

    KUGOO S2 Folding Electric Scooter 250W Motor LCD Display Screen Max 25KM/H 8 Inch Tire - Black

    Runt 2600 SEK så är ju ett bra ingångspris.
    Tittar man idag på S1 och S1 Pro kan man ju lika väl ta sig en titt på S2 om man nu inte är ute efter hopvikbara handtag.
    10Ah batteri i S2 vilket är bra mycket större än 7,5Ah i S1 Pro.
    Dock max 25km/h samt 250W motor.
    Hade S2 varit capat till Max 20km/h kunde ju det varit ett trevligt prisvärt lagligt fordon enligt nuvarande regler.

    Även en Kugoo S2 mini har dykt upp med ett pris under 2000.

    KUGOO S2 Mini Folding Electric Scooter 150W Motor LCD Display Screen Max 25KM/H 5.5 Inch Tire - Black


    Båda verkar markerade med KIRIN. Kanske fabriken i Kina som är involverad för just de här två modellerna.
    Ser mer likheter med de här två i designspråket med ES2 och M2 Pro än med de äldre S1 och S1 Pro.
    Kanske samma Kugoo fabrik som ligger bakom alla fyra modellerna.

    Kan vara svårt att dra några slutsatser om kvalité och annat då de verkar vara många olika fabriker som tar fram Kugoo produkterna...

    Börjar nästan bli lite väl många olika modeller att välja mellan nu...
     
    Last edited: 1 okt 2019