Kul, SGS är den bästa mobilen just nu enligt alatest.se

Diskussion i 'Galaxy S' startad av coffe, 22 okt 2010.

  1. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Den har ett mer epic namn.
    Och den har stöd för wireless n.

    Tv ut är onödigt skräp bara.^^

    Sent from my HTC Hero HD4 using Tapatalk
     
  2. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Inte enligt HTCs hemsida. I sådana här fall får man nog utgå från "out-of-the-box"-features, det är ju det de flesta kommer ha.
     
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    fast skärmen på SGS slår Desire, rejält. I somras så lånade polaren min telefon när vi låg på solberget å drack öl, han kunde inte se ett skit.
     
  4. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Somliga säger att SLCD-modellen är jämnare när det gäller den biten. Har inte sett det själv, så jag kan inte avgöra det. En video ger inte en rättvis bild av hur det är, eftersom det är polariserat glas på alla (iallafall de jag känner till) skärmar.
     
  5. Nilfons

    Nilfons Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag hade en Desire i drygt 3 månader och har nu haft min Galaxy i snart 3 månader. Jag jämför bara mina användarupplevelser som kan anses som en random ordinary user antar jag.

    Plus för Galaxyn är, precis som du säger, skärmen. Den är fantastiskt. Större och betydligt bättre i starkt ljus.

    Minus? Ja, i jämförelse med Desiren, laggar den mer. Påfrestande ofta så besvaras ett knapptryck med ett par sekunders svart skärm. Inte länge, men jävulskt irriterande.

    Gepeässen. Har haft den till min joggingrunda och den funkar skitilla. Desirens gepeäss var betydligt bättre.

    Byggkvaliten. Du såg det som ett minus för Desiren att den vägde mer, jag tyckte att den var solid och rejäl. Galaxyn känns som en leksakstelefon och alldeles för ”plastig” i min smak. Dessutom tror folk att jag har en iPhone när dom ser den och det skär i mig…

    Som sagt, jämför du specar eller om du till exempel är ett fan av TV-out, så kan du säkert kora Galaxyn som bäst. Jag ser bara till mitt dagliga användande och där svor jag betydligt mindre åt min Desire än jag gör åt min Galaxy. Jag hoppas att 2.2 gör något extra åt Galaxyn i from av uppsnabbande. Därför skulle jag idag rekommendera en Desire för mina kamrater om dom frågade, men jag har full respekt om du är av en annan åsikt.
     
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Kul att du har/haft båda och kan jämföra! uppskattas högt, för ofta är det spekulationer och datablad vi pratar om.

    men min personliga åsikt är att Desire känns lite klumpig, och tung. Detta beror nog mycket på vad ögat berättar, dvs mycket ram runt skärmen och fler knappar som är synliga (hårdvaru alltså). Då blir känslan klumpig och tung, även om det inte är för stor i praktiken.

    Jag bryr mig inte ett smack om tv-out heller. Dock håller jag med dig om att det gör mig lite förbannad varje gång nån tror det är en iPhone. Jag har fått frågan om det är en iPhone4, av folk som har 3GS. Inte okey :cry:

    Åter till dig då.
    SGS lider ofta av laggproblem med orginal FW,tyvärr. Första två veckorna höll jag på att bli galen. Satt på landet utan dator, så kunde inte göra något åt saken heller. Inte för att det gör Samsung i bättre dager, men telefonen KAN faktiskt prestera, även om Samsung gör sitt bästa för att hindra det.

    Provar du en annan rom, eller gör en fabriksåterställning och sen lägger in en laggfix så vågar jag lova att du kommer bli betydligt mer nöjd, kanske helt nöjd med din SGS.

    Som jag sa, det gör inte Samsung till en bättre tillverkare, men det gör SGS till en bra telefon, riktigt bra
     
  7. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag är väl naiv som fortfarande hoppas på att Samsung får ordning på lagproblemet i Froyo, med det ur världen är SGS överlag en bättre telefon (med voodoo har jag inga som helst lagproblem). GPSen funkar tillräckligt bra för att man ska kunna använda de vanligaste positioneringstjänsterna som är tillgängliga, vore ju kul om de fick den att prestera lite bättre, men jag ser ändå inte det som en av de viktigaste funktionerna i en smartphone.

    Men jag har bara använt desire lite sporadiskt (har ingen egen), och tyckte generellt sett att den mindre skärmen var ett problem och att den inte är lika responsiv vad gäller touch.
     
    Last edited: 26 okt 2010
  8. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Det skiljer som vanligt en del mellan individers tycke och smak. Båda kompisarna som har Desire är besvikna på att de inte väntade på SGS efter att jag skaffade en sådan. Utöver att Sense har fler widgets vet jag inte något speciellt de tycker Desire är bättre på.

    Vad gäller GPS:en har jag bara gjort en direkt jämförelse två gånger och båda gångerna var polarens Desire sämre. I Runkeeper trodde t ex Desiren att vi var ute och gick mitt på en tågräls under en promenad i Västerås, samt att den gjorde fler fel med påhittade omvägar.

    Överlag är jag böjd att hålla med dem. Jag har iofs aldrig haft några större problem med varesig GPS eller lagg men SGS är den bättre telefonen på de flesta punkterna och av de punkter den inte vinner på är den likvärdig med Desire på de flesta.

    Och om man inkluderar de som haft problem med lagg och GPS får man nog tänka på att en hel del har haft firmware-problem med Desire också, t ex de spontanta omstarter som är hyfsat vanliga med 2.2.

    Förutom allt som redan sagts om skärm och touch-teknik så är Desire överlag långsammare än SGS och de apps jag har installerade skulle inte få plats på en Desire, även efter att apps2sd kommit.

    Vad gäller den plastiga känslan föredrar jag också den framför Desire eftersom den innebär att SGS bara väger 118 gram. Lätt vikt är en oerhört stor fördel enligt mig, inte minst när man har telefonen i finare kostymfickor osv där vikten lätt får kläder att hänga mindre snyggt.
     
    Last edited: 26 okt 2010
  9. Nilfons

    Nilfons Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bra input på flera av er. Det är möjligt att jag inte har möjlighet att tänka bortom mina känslor. När jag fick min Desire så blev jag blown away av hela konceptet Android. Från att ha gått till en helvetes musiklur från SE till detta obegränsad paradis gjorde att en helt ny värld öppnades. När jag senare bytte till en Galaxy så var inte förändringen jättestor, dessutom så började jag använda svordomar åt den när det laggandet uppstod allt oftare än vad jag var van vid från Desiren.

    Och skall sanningen fram så är det laggandet den tappar på. Om 2.2 skulle göra något åt det, så vinner Galaxyn kampen ganska enkelt. Framförallt skärmen ger så mycket plus kontra Desiren.

    Så, jag håller mina tummar för pepparkakeuppdateringen.
     
  10. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    gillar skarpt att du kan vara kritisk och opartisk när du tänker.

    Har du pysslat med flashning osv förut så är det ingen big deal att lära sig det på SGS heller.
     
  11. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag kan definitivt förstå att det lagget som vissa beskrivit kan vara irriterande. Det är möjligt att 2.2, inklusive fabriksåterställning i samband med uppgraderingen, kommer lösa det för dig men folk verkar ha olika erfarenheter även på den fronten.

    Det går ju att installera lagfixar men det hänger ju på om du känner att du vill syssla med sådant. Som wmb säger är det ganska enkelt att lära sig på SGS så det finns möjligheter att köra egna ändringar för de som har problem.
     
  12. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    är fortfarande väldigt förundrad över varför vissa har problem, och andra inte när man gjort precis samma sak.

    Jag körde aldrig via Kies, utan la in JP6 ungefär två dygn innan den kom officiellt. jag flashade över vad jag nu hade innan, sen gjorde factory reset. Sen var mobilen vad man kan förvänta sig av original FW. Bra batteritid dessutom.
     
  13. Malx

    Malx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag skulle nog säga att VHS var ett bättre KÖP än betamax ;).
     
  14. Kristofer

    Kristofer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Köpte min SGS begagnat samma dag som Froyo först släpptes. La in det då och har aldrig märkt något lagg.

    Valet mellan SGS och Desire tyckte jag var ganska enkelt. De enda fördelarna som Desire hade var enligt mig fotolampa samt fysiska knappar. Bilderna blir inte bra även om man slänger in en LED-lampa och fysiska knappar är av mindre vikt. Samsung är ju sedan överlägsen på all hårdvara och batteritid.

    En intressantare kamp blir väl i så fall den mellan SGS och Desire HD?
     
  15. niklasp

    niklasp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Galaxy S kommer inte med ett GPS-program som fungerar för oss svenskar, med telefonen medföljer i dagsläget Google Maps (vilket man kan använda för vägbeskrivningar) och Google Maps Navigation (vilket inte ens fungerar för svenskarna ännu om man inte laddar ner Brut versionen). Båda två laddar ner kartorna samtidigt som du är ute och kör.

    På market finns det gott om "riktiga" GPS-program med offlinekartor, t.ex. nDrive(tror jag det heter), Co-Pilot och Navigon.

    Av dessa rekommenderar jag bara Navigon, då övriga program verkar ha kartor tillverkade i en annan tidsålder.