kyla+desire=dåligt

Discussion in 'Desire - Allmänt' started by martinmp777, Dec 30, 2010.

1. fingret

fingret Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag och en kompis har båda desire. Var ute och fiskade på isen och hade telefonerna i jackfickorna. Båda var fulladdade. Efter 2 timmar hade båda telefonerna stendött. Batterierna hade tagit slut direkt... Så stoppa telefonen i innerfickan eller innanför kallingarna om ni ska va ute i kylan :)

Det var runt -5 grader och ganska blåsigt så uppskattningsvis -10 grader.

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det är batteriet som påverkar av kyla. Tillgänglig energi kan begränsas och batteriet får därmed sämre effekt så länge det är nerkylt.

Ett batteri till mobilen ska dock klara kyla ner till -20°C utan problem har jag läst. :)

3. Tobben93

Tobben93 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Mina fingrar får större problem än min Desire i kylan, men det är en helt annan sak. Inga problem i minusgrader, varken om den ligger i fickan, om man surfar eller pratar i den. :)

4. einarbulle

einarbulle Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag var ute på en långpromenad i runt -10 grader och då dog telefonen. Bootade igång den men efter ca 2 min var den avstängd igen. Hade den i en ytterficka. Lät den ligga i en ficka närmare kroppen och då fick jag liv i den och den blev brukbar. Så uppenbarligen blev det nått knas av kylan.

5. gosa

gosa Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det enda jag har reagerat på är att skärmen reagerar sämre när jag har kalla fingrar, något som avhjälps om jag gnuggar finger/tumme ett par sekunder.

Däremot har jag på senare tid börjar reagera på att telefonen går lite varm... den klättrar ibland upp till strax över 37 grader (enligt SetCPU) för att sedan starta om (spontant). Om detta beror på något dumt jag gjort med min rom eller att jag lyckades tappa telefonen en vecka före jul vet jag inte, men lite irriterande är det när det händer...

6. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    Min har stängt av sig närmare 10 gånger sedan det började vara +5 eller lägre.
    jag kan stå med mobilen i -20 utan problem. Det kritiska ögonblicket för mig verkar vara sekundrarna efter att jag går utanför dörren, jag har haft mobilen uppe och igång, stoppat ner den, gått ut och utanför dörren 5-10 sekunder senare när jag tar upp den igen så är den död. Bara att starta den igen så fungerar det som det ska.

7. stewe

stewe Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har jätte beymmer med min HTC Desire Z, GPS och 3G får fnatt.
    GPSen tappar fokus och visar helt fel i bland med flera hundra meter och 3G hoppar av och på.

8. wdrsn

wdrsn Adult Droid Medlem

Telefon:
    iPhone 12 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 pro
    Jag var ute och gick i lördags. Då var det ca -15C ute. Jag hade min Desire i ytterfickan på jackan och hann gå 16min31 sekunder innan den dog (körde runkeeper för att mäta sträckan jag skulle gå).

Jag försökte starta den och den började att starta för att sedan dö igen. När jag kom hem, så testade jag att starta den efter ca 5min och då fungerade den som vanligt.

Har en Desire med SLCD.

9. Grejkan

Grejkan Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Har inte haft något problem alls med min desire under vintern trots jag varit ute väldigt mycket i kylan, haft den i ytterfickan och även hållt den i handen och pratat.

10. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Kört en del Geo-caching i vinter med min desire, -10 ute, desire liggandes i fickan
    och hållandes i handen medan man "kollar på gps:en". Inga problem, telefonen blir
    ju till och med varm. :)

11. adixuz

adixuz Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Efter en joggingtur på 40 minuter i -15 grader så dog även min Desire, en bekant har samma problem. Du är mao inte ensam.

12. Walle

Walle Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nokia 9 Pureview

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nokia 9 Pureview
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Galaxy Tab S3
    ROM:
    Orginal
  13. robe42

robe42 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ni har inte haft mobilen i fickan på ett sätt så den blivit klämd? Det är nämligen ett problem jag hade i början som jag såg var anledningen till avstängningen.

Jobbar vid ett skrivbord, och de gånger jag lutar mig över det samt har mobilen i fickan med skärmen framåt så att den ytan kläms lite mot bordskanten, så blir det en garanterad power-off funktion.

Tänkte mest om det var en möjlig anledning i ert fall också och inte bara kylan i sig själv?

14. Poontus

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Min har inte blivit klämd, däremot finns viss risk för batteriglapp på min, men det är konstigt att det inträffar precis när jag går utanför dörren flertalet gånger

15. pissenisse

pissenisse Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan över huvudtaget inte tänka mig att en "standard"-mobil är specad för ett större temperaturintervall än 0-55 grader Celsius. Att vissa (eller tom de flesta) ändå fungerar i betydligt lägre eller högre temperaturer betyder ingenting.

Jag har bara hittat en temp-spec på nätet för mobiltelefoner och den var specad 0 till 35 grader C i operating mode och -20 till 45 grader i non-operating mode, dvs avslagen.

16. pissenisse

pissenisse Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Apple har faktiskt temp-spec på sin hemsida för iphone 4. Mycket riktigt har den samma spec som det jag nämde ovan:

Operating temperature: 32° to 95° F
    (0° to 35° C)
    Nonoperating temperature: -4° to 113° F
    (-20° to 45° C)

Personligen är jag mer förvånad över +35 C gränsen. Det finns ju onekligen många länder som ofta har temperaturer högt över +35 och det är betydligt svårare att hålla telefonen kall i värmen än att hålla den varm i kyla. I princip torde detta innebära att garantin inte gäller i tex Saudiarabien mfl.

17. Poontus

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Ja, är det 40+C och starkt solsken och processorn jobbar i 100% då blir telefonen nog alldeles för varm...

18. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tur att vi bor i Sverige, landet lagom där det är lagom med temperatur. :)
    25 ~ -10 (åtminstonde i den goa södern :) )